یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: از هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده صاحب‌نام کتاب‌های کودک و نوجوان ایران طی مراسمی در تبریز و جلفا تجلیل شد.

به گزارش روابط عمومی کا نون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هوشنگ مرادی‌کرمانی نویسنده صاحب‌نام کتاب‌های کودک و نوجوان نیز گفت: در دنیا کم اتفاق می‌افتد که فیلمی از یک کتابی ساخته شود و همه از از آن فیلم به اندازه کتاب خوششان بیاید.

وی که میهمان بچه‌های شهر مرزی جلفا در استان آذربایجان‌شرقی بود در بین مخاطبین آثارش و در پاسخ به پرسش یکی از آنها که پرسید: - عمکرد کارگردان فیلم قصه‌های مجید را چکونه ارزیابی می‌کنید و مجید سریال با مجید داستان شما چه تفاوت‌هایی دارد؟- گفت: آقای پور‌احمد و گروه سازنده سریال تمام تلاششان را کردند و حاصل آن فیلم شیرین و جذابی بود که مردم هم خوششان آمد. در عین حال بعضی‌ها هم داستان را از سریال  بیشتر پسندیدند. اما این مشکل سازندگان سریال نیست مشکل به تفاوت جنس سینما با ادبیات بر می‌گردد.

نویسنده کتاب مربای شیرین در آیینی که برای بزرگداشت‌اش در سالن همایش‌های سازمان منطقه آزاد تجاری ارس برپا کرده بودند شرکت داشت در پاسخ به سؤال کودک دیگری که از او می‌پرسید چرا پایان‌بندی بعضی از داستان‌های‌تان را بچه‌ها متوجه نمی‌شوند افزود: بهترین داستان آن است که وقتی تمام می‌شود تازه در ذهن خواننده آغاز شود و یک داستان جدید در ذهن شکل گیرد.

خالق کتاب خمره همچنین به سؤال همیشگی بچه‌ها که آیا داستان‌های شما از تجربه‌های شخصی خودتان است؟ هم جواب داد و تأکید کرد: آدم تا وقتی چیزی را تجره نکند نمی‌تواند داستانش تاثیرگذار باشد. بسیاری از نویسنده‌ها تجربه و زندگی خود را در قالب داستان می‌نویسند و بعضی‌ها هم فقط چیزهایی که شنیده‌اند می‌نویسند ولی من این کار را نمی‌کنم.

بر اساس این گزارش در آیین بزرگداشت خالق قصه‌های مجید پیام محسن چینی‌فروشان مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجونانان نیز در تجلیل از این نویسنده صاحب‌نام خوانده شد.

چینی فروشان در این پیام از یک عمر تلاش صمیمانه، صادقانه و بی ریا و متعهدانه مرادی‌کرمانی در عرصه ادبیات کودک و نوجوان تقدیر کرده و آورده است: نه فقط بچه‌هایمان که خودمان نیز با آثار و نوشته‌هایت زندگی می‌کنیم.

کارهای شما به گونه‌ای است که نیاز به شناسنامه ندارد. اسم و عنوان روی جلد نمی‌خواهد.

آثارت تبدیل به یک سبک شده است. سبکی که در ادبیات کودک و نوجوان این کشور ماندگار خواهد بود.

مدیرعامل کانون در پایان ضمن تشکر از مرادی‌کرمانی به دلیل تحمل رنج سفرهای فراوان برای شاد کردن دل بچه‌ها از توجه او به کانون و بچه‌های کانون قدردانی کرده و گفته است: به راستی، اگر تو نبودی ادبیات کودک و نوجوان‌مان چیزی کم داشت.

آیین بزرگداشت خالق داستان میهمان مامان با برنامه‌های متنوعی مانند سرود، اجرای نمایشی خلاق از یکی از آثار استاد و پرسش و پاسخ  با حضور اعضا و مربیان منتخب مراکز کانون استان آذربایجان‌شرقی همراه بود.

وی همچنین در بخشی از صحبت‌های خود از اینکه به عنوان شهروند افتخاری جلفا و تبریز معرفی شده اظهار خوشحالی کرد و حضور در جمع کودکان و نوجوانان این شهرها را خاطره‌ای به یاد ماندنی برای خود دانست.

بعد از ظهر روز 3 مرداد نیز خالق داستان "میهمان مامان" در سلسله نشست‌های ادبیات، هنر و فلسفه حوزه هنری استان شرکت کرد.

برنامه بزرگداشت هوشنگ مرادی‌کرمانی با همکاری مشترک کانون و حوزه هنری استان و منطقه آزاد تجاری ارس در روز های دوم و سوم مرداد در جلفا و تبریز برگزار شد.

تصاویری از این آیین را اینجا ببینید.

کد خبر 59203

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز