همشهری آنلاین: دولت ونزوئلا به احتمال زیاد سیستم‌های دفاع ضد هوایی قابل حمل، هواپیماهای حمل ونقل نظامی و تعداد زیادی تانک از روسیه خریداری می‌کند.

به گزارش ریا نووستی، گزارش‌های تایید نشده و غیر رسمی حکایت از آن دارد که روسیه و ونزوئلا چارچوب جدیدی از نحوه اجرای قرارداد‌های تحویل سیستم‌های دفاعی، تانک‌ها و هواپیماهای حمل و نقل نظامی به این کشور آمریکای جنوبی را به امضا رساندند.

روسلان پولکوف مدیر مرکز تحقیقات استراتژیک و تکنولوژیک روسیه در این باره گفت: احتمالا قرارداد جدید، خرید سیستم‌های دفاع هوایی"ایگلا" که توسط انسان قابل حمل هستند، هواپیماهای حمل ونقل نظامی آی ال 76 ام دی و تانک‌های تی -90 را در بر خواهد گرفت.

پولکوف برآورد کرد که احتمال دارد دولت ونزوئلا طی 10 سال آینده برای خرید تجهیزات نظامی از روسیه 5 میلیارد دلار هزینه کند.

مدیر موسسه تحقیقات استراتژیک و تکنولوژیک روسیه در ادامه گفت: پس از آنکه شرکت سوئدی ساب (saab) به دنبال اعمال تحریم‌های دولت آمریکا علیه دولت هوگو چاوز در سال 2006 اعلام کرد که نمی‌تواند به فروش سیستم دفاعی قابل حمل ضد هواپیما به ونزوئلا ادامه دهد، موشک‌های روسی ایگلا برای ارتش ونزوئلا به عنوان گزینه مطلوبی مطرح شدند.

پولکوف افزود: تحریم‌های نظامی آمریکا همچنین سبب شده است تا دولت ونزوئلا برای نگهداری هواپیماهای حمل و نقل نظامی هرکولس سی 130 که ساخت ایالات متحده هستند با مشکل مواجه شود. در حال حاضر دولت روسیه پس از عدم اجرای قرار داد فروش هواپیماهای آی ال 76 به دولت چین به دلیل مشکلات فنی، تعداد زیادی از این نوع هواپیماها را آماده فروش دارد.

طبق گفته پولکوفف ونزوئلا به دلیل بهای نسبتا پایین تانک‌های تی - 90 روسی احتمالا نسبت به خرید آن‌ها علاقه نشان خواهد داد.

یکی از سخنگویان "اورال واگنزاود"، شرکت سازنده تانک‌های تی – 90 در منطقه اورال روسیه نیز گفت: در حالی که تانک‌های روسی از نظر قدرت آتش، مانور پذیری، سرعت و مسائل ایمنی،ْ برتر از تانک‌های خارجی هستند، بهای آن‌‌ها نصف بهای تانک‌های خارجی است.

در سال تجاری 2005- 2006 ، دولت ونزوئلا پیش از 50 فروند هلی کوپتر جنگی، 24 جنگنده سو- 30 ام کا 2، 12 فروند سیستم دفاع موشکی تور-ام 1 و 100 هزار تفنگ ای کی -103 از روسیه خریداری کرده است. با این حال طبق گزارش منابع مختلف قرارداد‌های جاری که دولت ونزوئلا با روسیه بسته است دارای ارزشی معادل 4 میلیارد دلار هستند.

براساس قرادادی که روز چهارشنبه 23 ژوئیه و با حضور هوگو چاوز رئس جمهور ونزوئلا در مسکو به امضا رسید، روسیه بدل به بزرگترین فروشنده تسلیحات به ونزوئلا خواهد شد.[سفر استراتژیک چاوز به روسیه]

چاوز که بی تردید از اصلی ترین منتقدان سیاست‌های دولت آمریکا محسوب می‌شود، سیاست خارجی خود را بر افزایش روابط با کشور‌هایی خارج از دایره نفوذ آمریکا متمرکز کرده است.

کد خبر 59090

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز