گروه شهری: این روزها ترافیک تهران منتظر طرح جامع ترافیک است تا از این پس مطالعات کارشناسی باشد که به جای هر گونه مدیریت سلیقه‌ای ـ که چند دهه است، شهر را گرفتار کرده ـ برای گره‌های ترافیکی پایتخت تصمیم بگیرد.

گرچه برخی‌ها از همین الان اما و اگرهایی را راه انداخته‌اند که ممکن است برخی دستورات از بالا به پایین، سبب شود تا شورای شهر روی خطوطی از این مطالعات خط کشیده و دستورات مدیران رده بالا را به جای آن جایگزین کند اما معاون ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگویی با فارس خیال شهروندان را راحت کرده که همه تلاش خود را می‌کند تا برخوردهای مطالعه نشده و تعصبی به کار علمی و مطالعاتی سوق داده نشود.

جعفر تشکری هاشمی از شهروندان خواسته تا نگران اعمال برخی سلیقه‌ها نباشند چون به یقین وزارت کشور و شورای‌عالی ترافیک هم قبول دارند که باید حرف اول و آخر را در ترافیک تهران، مطالعات بزند که زبده‌ترین کارشناسان ترافیکی کشور و حتی چهره‌های مطرح جهانی آن را تدوین کرده‌اند؛ « فکر نمی‌کنم درباره اصول دچار مشکل شویم. هر بخشی که نظرات متفاوت باشد درباره آنها بحث و تصمیم‌گیری می‌کنیم. به اعتقاد ما فضا برای تعامل و گرفتن تصمیم کارشناسی توسط شورای‌عالی ترافیک کشور و شهرداری تهران در رابطه با طرح جامع ترافیک وجود دارد.»

البته دوماه پیش برخی اظهارات سرپرست وزارت کشور در باب اینکه شورای شهر باید بپذیرد که مونوریل در تهران کمتر از 66 کیلومتر نباشد، سبب شد تا اعضای شورای شهر از سخنگوی شورا تا رئیس کمیسیون عمران به وزارت کشور یادآوری کنند که قرار است براساس مطالعات کارشناسان در طرح جامع ترافیک تصمیم بگیرند نه دستورات از بالا به پایین. شاید همین سوابق هم سبب شده تا فارس از تشکری این سؤال را بپرسد که تجربه و سابقه تعامل وزارت کشور و شهرداری تهران نشان می‌دهد که طرح وجود فضای منطقی برای انجام مذاکره و کار کارشناسی بیشتر یک تعارف است. البته تشکری هاشمی هم تاکید کرده که باید دیدگاه‌های مدیریتی در کشور تغییر کند.

وی تاکید کرد:« خیلی مهم است که در رفتارهای مدیریتی، خودمان را شاخص قرار ندهیم و همه را با خود نسنجیم. احساس دائمی رضایت از خود کار پسندیده‌ای نیست این موضوع حتی در ارتباط با مسایل اجتماعی و رفتارهای فردی نیز همین طور است.»

معاون ترافیک شهرداری تهران همچنین به شهروندان اطمینان خاطر داده که در حد توان سعی می‌کنند شهر گرفتار برخی مسائل حاشیه‌ای نشود:«ما به‌عنوان شهرداری تهران واقعاً بنا داریم در هر کاری که بتوانیم با دولت همراهی کنیم.»

البته تنها با یک پیش‌شرط که منافع شهروندان به خطر نیفتد:« اما اینکه بخواهیم محافظه کارانه، مطالعه نشده یا صرفاً رضایت فردی کاری انجام شود این را هرگز نخواهیم پذیرفت. تنها پذیرای پیشنهادهای علمی هستیم. درست است که شهرداری تهران در میان مجموعه‌های مدیریتی از تأثیر‌گذاری ملی برخوردار است اما دوستانی که در سلسه مراتب و شئونات بالایی هستند صرف‌نظر از اینکه شهرداری تهران تعامل خوبی دارد یا ندارد باید حتماً نقش بزرگانه‌ خود را ایفا کنند.»

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران ادامه داد: «در هر صورت تلاش می‌کنیم مواردی که می‌توانیم حل و فصل کنیم تا به یک اختلاف دیرینه تبدیل نشود و ثانیاً این اختلافات به بدنه جامعه منتقل نشود. هیچ‌گاه در این رابطه پیش گام نبوده‌ایم و امیدواریم مشکلات در بدنه کارشناسی حل شود.»

البته تشکری هاشمی این سؤال را مطرح می‌کند که همین مشکلاتی که دوستان وزارت کشوری در رابطه با شهرداری فعلی عنوان می‌کنند آنها نیز در زمان حضور خود در شهرداری همین مشکلات را با وزارت کشور وقت داشتند؛«شاید به خاطر اینکه حدود و مرزها مشخص نیست و افراد حد و مرز ورود خود را به سایر امور نمی‌دانند. این باعث می‌شود که دوستان در مواردی که باید کمتر ورود پیدا کنند؛ دخالت می‌کنند و در مواردی که باید بیشتر تلاش کنند آن طور که باید ورود پیدا نمی‌کنند.»

و یک پیشنهاد:«به‌نظر می‌رسد که مدیران دیروز شهرداری باید به مدیران امروز ‌اجازه بدهند تا آنها نیز کار خودشان را انجام ‌دهند.»

تشکری هاشمی در پاسخ به این پرسش که شورای شهر با پیشنهاد شورای‌عالی ترافیک مبنی بر لزوم ساخت 66 کیلومتر مونوریل در تهران، چه می‌کند، گفت:« تاکنون هرگز در هیچ کاری با تعصب برخورد نکرده‌ایم چرا که بدترین روش در کارهای اجرایی می‌تواند باشد. بارها اعلام کرده‌ایم اگر هر زمانی مشاوران و کارشناسان طرح توصیه کنند که در هر بخش از کار؛ مونوریل یا حتی تراموا بهتر از مترو است حتماً طبق نظر مشاوران طرح عمل خواهیم کرد.»

معاون ترافیک شهردار از تمام مسئولان می‌خواهد این نگاه را در مدیریت خود غالب کنند که توافق باید براساس مطالعات کارشناسان باشد؛«این مسائل چیزهایی نیستند که صرفاً طبق نظر توافقی بخواهد اجرایی شود. این نوع بده بستان‌ها به‌نظر نمی‌رسد قابل انجام باشد چرا که اصولاً به‌عنوان امین مردم مجاز به انجام چنین کاری نیستیم. کارشناسان شرکت فرانسوی سیسترا به‌عنوان مشاوران مترو سال‌هاست که در ایران کار می‌کنند.»
به گفته وی حتی مدیران شهری برای نشان دادن حسن نیت خود حاضر هستند، مشاور مشترک انتخاب کنند:« اگر این مشاور برای دوستان مورد پذیرش نباشد؛ آمادگی داریم با کمک خود وزارت کشور مشاور مورد توافق را انتخاب کنیم آنها هر توصیه‌ای از بعد فنی، علمی و کارشناسی داشته باشند، آنها را به کار می‌گیریم.»

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران تأکید کرد: اما اگر پیشنهاد‌های غیرکارشناسی باشد، نمی‌پذیریم. به استناد مطالعات داریم حرف می‌زنیم. اگر دوستان در جلسات کارشناسی بتوانند ما را متقاعد کنند حتماً آنها را همراهی خواهیم کرد. اگرهم نتوانند‌ حتماً توصیه قبلی ما تکرار خواهد شد.

کد خبر 57985

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز