یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: نشست خبری همایش ملی و بین‌المللی بزرگداشت شخصیت شیخ بهایی با حضور رییس کنگره و قائم‌مقام کنگره‌ی شیخ بهایی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این نشست که در موزه و کتابخانه ملک برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین دری نجف‌آبادی - رییس کنگره‌ شیخ بهایی - با تجلیل از مقام این دانشمند، وی را از بزرگان عالم تشیع و کتابخانه‌ای از گنجینه و علوم برشمرد و تصریح کرد: شیخ بهایی حدود 70 سال عمر پربرکت خود را در راه انسجام و عظمت ایران اسلامی گذاشت و خدمات بزرگی به تاریخ و تمدن ایران ارائه کرد. او باعث شد که ما به تاریخ 400 سال اخیر خود بیش‌تر افتخار کنیم و افکار بلند و آثار پربرکتش همچنان با گذشت این سال‌ها زنده و اثرگذار بوده است.

او با اشاره به برگزاری کنگره‌ی بزرگداشت شیخ بهایی، افزود: با توجه به شخصیت والای شیخ بهایی، به فکر افتادیم که بزرگداشتی همزمان با چهارصدمین سال ارتحال وی برگزار کنیم، از این‌رو نامه‌ای خدمت مقام معظم رهبری ارسال کردیم که ایشان نیز بسیار ما را مورد تشویق قرار دادند.

رییس کنگره در ادامه گفت: سال گذشته، اجلاسی در اصفهان برگزار شد و امسال هم اوایل آبان‌ماه، اجلاسی در سطح ملی در مشهد مقدس برگزار خواهد شد. همچنین سال آینده در تهران، اجلاسی بین‌المللی جهت واکاوی این شخصیت بزرگ و احیای آثار او برگزار خواهد شد.

دری نجف‌آبادی گفت: خوشبختانه تلاش‌های زیادی از جانب بسیاری از افراد برای برگزاری این همایش‌ها صورت گرفته و باز از مجموعه‌ی مسؤولان و نهادهایی که می‌توانند در تجلیل و معرفی شیخ بهایی فعالیتی صورت دهند، انتظار کمک داریم، تا این کار عظیم اسلامی، ایرانی و ارزشمند، نمودی آبرومند و قوی داشته باشد.

رییس کنگره شیخ بهایی، تشویق فعالان در زمینه‌ی بزرگداشت این شخصیت بزرگ را وظیفه و تکلیف میهنی و مذهبی برشمرد و ابراز امیدواری کرد که رسانه‌ها نیز در این مسیر، وظیفه‌ی خود را به خوبی انجام دهند.

او با اشاره به تلاش برای جمع‌آوری آثار شیخ بهایی، اظهار کرد: نسبت به آثار شیخ، هم مرکز پژوهش‌های آستان قدس رضوی، هم دفتر تبلیغات اسلامی و سایر نهادهای مربوطه زحمت می‌کشند. دبیرخانه‌ی کنگره نیز در این زمینه فعالیت کرده و همگی تلاش کرده‌ایم کلیه‌ی آثار شیخ را جمع‌آوری کنیم. در حال حاضر، 8 سی‌دی (CD) از مجموعه‌ی آثار شیخ بهایی جمع‌آوری شده و تلاش برای تهیه‌ دیگر آثار این شخصیت بزرگ ادامه دارد.

قائم‌مقام کنگره‌ شیخ بهایی هم در این نشست گفت: یونسکو سال آینده را به عنوان سال میراث و نجوم نام‌گذاری کرده و شیخ بهایی را به عنوان شخصیتی جهانی در فهرستی که هر دو سال یک‌بار اعلام می‌کند، برای تجلیل در فهرست سال آینده قرار داده است.

حجت‌الاسلام سیدطه هاشمی با بیان این مطلب تصریح کرد: 2 سال قبل، نامه‌ای تنظیم و پیگیری شد که در آن ابعاد مختلف و جایگاه علمی شیخ بهایی تبیین شده بود؛ بر همین اساس، یونسکو نام این شخصیت بزرگ را در فهرست مربوطه قرار داد. از سوی دیگر، چون سال آینده به عنوان سال میراث و نجوم نام‌گذاری شده و دو رساله‌ی شیخ نیز در رابطه با نجوم است، قاعدتا مناسبتی جالب و خوب رقم خورده است.

وی افزود: سال گذشته در اجلاس اصفهان، جایگاه شیخ بهایی را از نظر دانش او در زمینه فنی، مهندسی و معماری بررسی کردیم، که شخصیت‌های دانشگاهی درگیر این اجلاس بودند. امسال، ابعاد علوم انسانی شیخ در سطحی ملی و سال آینده از همه‌ی جهات در سطحی بین‌المللی بررسی خواهد شد. در این زمینه، ارتباطاتی با کشورهای انگلیس، آمریکا و سایر کشورهای اروپایی و آسیایی برقرار شد که برای حضور در این اجلاس، استقبال خوبی صورت گرفت.

هاشمی با بیان این‌که تاکنون حدود 1500 نفر از مفاخر کشور را در 3 سطح بین‌المللی، منطقه‌ای و ملی تعریف کرده‌ایم، اظهار کرد: حداقل تلاش‌مان برای ورود این مفاخر بزرگ به کتاب‌های درسی است. علاوه بر این، 200 نفر را به عنوان شخصیت ملی فهرست کرده‌ایم که احتمالا ظرف دو هفته‌ی آینده، این فهرست به یونسکو و سایر مراکز بین‌المللی داده خواهد شد تا این شخصیت‌های ملی مصادره نشوند.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با تجلیل از جایگاه علمی شیخ بهایی، خاطرنشان کرد: شیخ بهایی جایگاه بی‌بدیلی در میان دانشمندان دارد؛ زیرا هم از جنبه‌های فنی، مهندسی، ریاضی و نجوم و حتا پزشکی و شیمی و هم از نظر فقه و علوم اسلامی دارای جایگاه علمی برجسته‌ای است، لذا این شخصیت را باید به صورت مضاعفی مورد بررسی قرار دهیم.

او ابراز امیدواری کرد که کنگره‌ی شیخ بهایی به یک مرکز شیخ بهایی‌پژوهی تبدیل شود.

قائم‌مقام کنگره‌ی شیخ بهایی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به این‌که چرا روز وفات شیخ بهایی به عنوان روز بزرگداشت انتخاب شده است؛ نه روز ولادت وی، گفت: قاعدتا اگر روز ولادت انتخاب می‌شد، بهتر بود؛ اما بعضا تاریخ تولدها دقیق نیست، بخصوص در مورد شیخ بهایی که در جبل‌العامل به دنیا آمده است و تاریخ دقیقی از ولادت وی در دسترس قرار ندارد.

هاشمی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره‌ زمان پخش سریال شیخ بهایی از تلویزیون، اظهار کرد: شنیده‌ام که ظاهرا این سریال از سال آینده پخش خواهد شد.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور، در پاسخ به پرسشی دیگر، با اشاره به جایگاه ویژه‌ای شیخ بهایی در فرهنگ عامیانه، خاطرنشان کرد: گاه به دلیل جایگاه ویژه‌ی شیخ بهایی در فرهنگ عامیانه، افسانه‌هایی به او نسبت داده می‌شود که یکی از وظایف کنگره، حرکت به سمت واقعیت‌هاست. قطعا طنز و لطیفه در آثار شیخ بهایی وجود دارد که می‌تواند دستمایه‌ خوبی برای پرداختن به این موضوعات باشد.

هاشمی همچنین به این موضوع اشاره کرد که تمامی نسخه‌های خطی از آثار شیخ بهایی تا سال آینده به مناسبت چهارصدمین سال رحلت این شخصیت شناسایی و تصحیح می‌شوند.

دری نجف‌آبادی - دادستان کل کشور - در حاشیه‌ این نشست خبری با اشاره به پیگیری مسائل مربوط به آثار فرهنگی در داخل و خارج از کشور و وظیفه‌ی دادستان در این زمینه، اظهار کرد: دستگاه‌های ذیربط مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، وزارت علوم و دستگاه‌های اجرایی دیگر، مسؤولیت پیگیری آثار فرهنگی را در داخل کشور به لحاظ حفظ، صیانت، احیا و پاسداری از آن‌ها دارند.

او افزود: میراث فرهنگی دستاوردهای چندین‌هزارساله‌ی ماست و به سادگی به دست ملت نرسیده است. این فرهنگ نشان‌دهنده‌ی تمدن دیرینه و کهن ایرانی - اسلامی است.

دری نجف‌آبادی خاطرنشان کرد: آنچه از مسائل میراث فرهنگی مربوط به خارج از کشور است، ارگان‌های ذیربط باید با جدیت دنبال کنند. دادستانی نیز در مواردی که لازم دانسته، پیگیری کرده، البته در مواردی دادستان هر منطقه باید نسبت به آثار فرهنگی کشور حساس باشد و اجازه‌ی تضییع و از بین رفتن آن‌ها را ندهد. علاوه بر این دولت باید بودجه‌ای ویژه برای بازسازی، حفظ، احیا و نگه‌داری این میراث در نظر بگیرد.

کد خبر 57897

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز