همشهری آنلاین: مدیر کل دفتر برنامه ریزی تلفیقی و راهبردی وزارت نیرو از صدور مجوز واگذاری ساخت 51 نیروگاه به بخش خصوصی خبر داد و گفت:

واگذاری مابقی ظرفیت نیروگاهی کشور تا سقف 20 هزار مگاوات هم در دستور کار قرار دارد. به گزارش داوود منظور در گفتگو با مهر در خصوص فعالیتهای انجام شده توسط وزارت نیرو در راستای جلب مشارکت خصوصی و واگذاری سهام متعلق به دولت گفت: توانیر اقدامات موثری را در بخش واگذاری امور به بخش تولید، انتقال و توزیع در سایه ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی انجام داده که بر این اساس در بخش تولید، اجازه سرمایه گذاری به بخش خصوصی و فروش نیروگاه های موجود دو آیتم اصلی را تشکیل می دهند.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی تلفیقی و راهبردی وزارت نیرو افزود: در این راستا مجوز احداث 46 نیروگاه به ظرفیت 31 هزار و 164 مگاوات به بخش غیردولتی به روش ساخت، بهره برداری، مالکیت (B.O.O ) و احداث 5 نیروگاه به ظرفیت 4 هزار و 267 مگاوات به بخش غیردولتی به روش (B.O.T) صادر شده است.

وی تصریح کرد: تاکنون قرارداد خرید برق 9 نیروگاه به ظرفیت 5 هزار و 320 مگاوات توسط وزیر نیرو امضا و به توانیر ابلاغ شده؛ ضمن اینکه مجوز احداث 3 نیروگاه رودشور، فردوس و عسلویه جمعا به ظرفیت 2 هزار و 792 مگاوات نیز صادر شده است.

منظور گفت: نیروگاه جنوب اصفهان به ظرفیت حدود 930 مگاوات توسط بخش خصوصی احداث و به بهره برداری رسیده است. همچنین نیروگاه های خصوصی امکان ترانزیت و فروش در بازار برق را دارا هستند.

وی اظهار داشت: در عین حال یک گزینه  آن است که شرکت توانیر برق تولیدی نیروگاه های خصوصی را از طریق قراردادها خرید تضمینی خریداری می کند.

به گفته این مقام مسئول در وزارت نیرو، مجوز احداث 607 مگاوات نیروگاه از منابع تجدید پذیر از سوی وزارت نیرو به بخش خصوصی صادر شده است.

منظور گفت: براساس مکانیزم ماده 27 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، شرکت توانیر اجازه یافته نسبت به تبدیل نیروگاه های موجود به شرکت و واگذاری سهام آنها از طریق بورس اقدام کند. اساسنامه نمونه شرکتهای تولید نیروگاهی تهیه و از سوی هیئت وزیران به تصویب رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکتهای مزبور تشکیل شده و در مرحله تعیین هیئت مدیره هستند. وزارت نیرو در نظر دارد در مرحله اول، سهام نیروگاه های بیستون، سهند، آبادان، سنندج، کرمان، شیروان، دماوند و خلیج فارس و نیز شرکتهای تولید نیروی برق سبز بینالود و سبز منجیل را از طریق بورس واگذار کند که نامه آن جهت پذیرش در بورس به سازمان خصوصی سازی ارسال شده است.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی تلفیقی و راهبردی وزارت نیرو گفت: براساس تصمیمات اتخاذ شده در شورای خصوصی سازی وزارت نیرو، واگذاری مابقی ظرفیت نیروگاهی کشور تا سقف 20 هزار مگاوات در دستور کار شرکت توانیر قرار دارد که این نیروگاه ها جزء نیروگاه های برتر شبکه برق کشور هستند.

وی افزود: همچنین براساس سیاستهای اصل 44 قانون اساسی واگذاری شبکه های اصلی انتقال برق امکانپذیر نیست. از سوی دیگر براساس قانون استقلال شرکتهای توزیع و دستورالعمل مربوطه، ابتدا اموال شرکتهای توزیع که هم اکنون جزء دارایی های شرکتهای برق منطقه ای به حساب می آید به این شرکتها انتقال می یابد. پس از تحقق استقلال این شرکتها، سهام متعلق به دولت در این شرکتها به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

منظور از آماده سازی دو شرکت توزیع خبرداد و تصریح کرد: دو شرکت توزیع قزوین و زنجان در مرحله آماده سازی برای واگذاری هستند

کد خبر 57014

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز