همشهری آنلاین: منطقه اوستیای جنوبی پس از کشته شدن دونفر از اتباع خود بر اثر بمباران ارتش گرجستان فرمان بسیج همگانی صادر کرد.

به گزارش الجزیره، سخنگوی دولت جدایی طلب اوستیای جنوبی که یک جمهوری به رسمیت نشناخته شده محسوب می‌شود، طی سخنانی اعلام کرد: فرمان بسیج عمومی در منطقه اوستیای جنوبی پس از آن صادر شد که نیرو‌های ارتش گرجستان تسکهینوالی شهر اصلی اوستیای جنوبی و روستاهای اطراف آن را بمباران کردند.

ایرینا گاگولویوا افزود: در صورتی که بمباران‌ها مجددا از سرگرفته شود، اوستیای جنوبی در پاسخ به حملات گرجستان تجهیزات سنگین به کار خواهد گرفت.

از سویی دیگر ژنرال ماموکا کوراشویلی یکی از افسران ارشد ارتش گرجستان اعلام کرد: بمباران تسکهینوالی در پاسخ به حمله نیرو‌های اوستیای جنوبی به پاسگاهی در مرز گرجستان صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش به رغم آنکه حملات توپخانه‌ای گرجی‌ها در ساعات اولیه روز جمعه 11 ژوئیه متوقف شده است، دو طرف همچنان یکدیگر را به آغاز درگیری‌ها متهم می‌کنند.

گفته می‌شود طرف گرجستانی که هم چنان در حالت آماده باش کامل به سر می‌برد، باندهای تبهکار را مسبب آغاز تیراندازی دانسته و اعلام کرده است که گزینه دیگری جز پاسخ به این تیراندازی وجود نداشت.

دولت گرجستان ادعا کرده است که نیرو‌های حافظ صلح روسی مستقر در مرز با اوستیای جنوبی نیز احتمالا در واقعه تیراندازی اخیر نقش داشته‌اند.

دولت گرجستان خواستار خروج نیرو‌های حافظ صلح روسی از منطقه و جایگزینی آن‌ها با نیرو‌های بین‌المللی است.

در مقابل اما وزارت امورخارجه روسیه نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است که اقدامات دولت تفلیس نشانگر تجاوز آشکار به اوستیای جنوبی است.

رسانه‌های روسیه نیز به نقل از فرمانده نیرو‌های حافظ صلح روسی مستقر در اوستیای جنوبی اعلام کردند که در صورت بالاگرفتن درگیری‌ها، روسیه نیرو‌های بشتری را به منطقه اعزام خواهد کرد.

در سال 1992 نیروهای گرجستانی از منطقه اوستیای جنوبی بیرون رانده شدند و این منطقه اعلام استقلال کرد، اما تا کنون جمهوری اوستیای جنوبی در عرصه بین‌الملل مورد شناسایی رسمی قرار نگرفته است.

در حالی که تنش‌ها میان اوستیای جنوبی و جمهوری گرجستان بالا گرفته است، آبخازیا دیگر منطقه جدایی طلب گرجستان به تلاش‌های خود برای کسب استقلال از دولت تفلیس ادامه می دهد.

اوستیای جنوبی و آبخازیا دارای روابط رسمی با روسیه هستند. در حالی که نیرو‌های گرجی در صدد آن برآمده‌اند، تا با توسل به روز بر دو جمهوری اوستیا و ابخازیا مسلط شوند، دولت تفلیس ادعا کرده است که روسیه تلاش دارد این دو منطقه را جهت خنثی کردن تلاش‌های  گرجستان برای عضویت در ناتو، به خاک خود منضم کند.

کد خبر 57011

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز