همشهری آنلاین: عبدالعظیم رضایی مورخ و نویسنده کتاب‌های تاریخ و فرهنگ ایران باستان سال ۱۳۱۱ در روستای یبارک شهریار کرج متولد شد.

عبدالعظیم رضایی

او پس از اتمام دوره ششم ابتدایی و آموزگاری، گرفتن مدرک کارشناسی معقول و منقول و کارشناسی ارشد در همین رشته، به تحصیل در رشته زبان انگلیسی روی آورد.

وی همزمان با تحصیل در رشته زبان و معقول و منقول به آموختن حسابداری پرداخت و مدرک کارشناسی این رشته را نیز به دست آورد و همزمان توانست دیپلم پزشک‌‌یاری و زبان پهلوی را نیز به دست آورد.

از سال ۱۳۵۶ که وی توانست دکتری ادیان دانشگاه تهران را کسب کند، علاقه مندی به تاریخ و آشنایی به زبان پهلوی سبب شد تا وی به سمت نگارش کتاب‌هایی در تاریخ ایران باستان روی بیاورد.

رضایی نویسنده‌ای پرنویس و پرکار بود و کتاب‌های فراوانی درباره تاریخ ایران و ایران باستان تدوین و تالیف کرد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به «تاریخ هزارساله‌ ایران»، «گنجینه‌ تاریخ ایران»، «سرشت و سیرت ایرانیان باستان»، «تاریخ فرهنگ و تمدن ایران»، «۱۲ هزاره پویندگی و پایندگی ایرانیان» و «انگیزه شکست‌ها و پیروزی‌های ایرانیان در جنگ‌ها»، اشاره کرد.

«زندگانی امام حسین (ع)»، «زرتشت کیست؟» و «مسیح کیست؟»، از دیگر تألیفات وی به شمار می‌روند.

عبدالعظیم رضایی در سن ۷۶ سالگی و پس از عود کردن بیماری عفونت خونی روز چهارشنبه، ۱۲ تیر ۱۳۸۷ در بیمارستان حضرت رسول تهران درگذشت.

کد خبر 56941

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز