چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۵
۰ نفر

گروه سلامت: هر روز دارو خوردن، لحظه به لحظه مراقب خوردن خود بودن، هر روز پاها را برای رصد زخم‌های احتمالی چک کردن، آزمایش‌های دوره‌ای، نگرانی از بالا و پایین شدن قند خون و... اینها و ده‌ها و صدها مورد دیگر، آشنای لحظه‌های بیماران دیابتی است.

بیماری‌ای که از دسته بیماری‌های مزمن و متأسفانه شایع محسوب می‌شود و تنها راه مقابله با آن، کنترل همین موارد ریز و درشت در زندگی است.

این مسائل، که زندگی بیماران مبتلا به دیابت را درگیر خود کرده است، زمینه بروز انواع اختلالات و بیماری‌های روانپزشکی را نیز در آنها فراهم می‌کند.

تازه‌ترین بررسی‌ها، شیوع افسردگی شدید در بیماران دیابتی، ۱۲ درصد تخمین می‌زند. همین بررسی‌ها نشان داده که درمان افسردگی به روش‌های گوناگون در این بیماران، می‌توان هزینه درمان کلی آنها را درازمدت تا حد خوبی پایین بیاورد.

به گزارش رویترز، محققان در دانشگاه واشنگتن، گروهی از بیمارانی را که همزمان دیابت و افسردگی داشتند، در یک دوره یک‌ساله تحت آموزش و درمان افسردگی قرار دادند.

آنها در این دوره آموزشی، از تغییرات رفتاری مرتبط با بیماری‌های مزمنی مثل دیابت سخن گفتند و سعی کردند به آنها مهارت‌های مقابله با استرس و تنش روانی را بیاموزند.

استرس‌هایی که ندیده گرفتن‌شان زمینه ابتلا به انواع اختلالات روانپزشکی را فراهم می‌آورد. همچنین بیماران با افسردگی شدید را، با داروهای ضدافسردگی، درمان کردند.

نتیجه، کاهش ۳ هزار و ۹۰۰ دلاری در هزینه درمان این بیماران، در طول مدت ۵ سال بود.

این محققان، نتیجه به دست‌آمده را چندان دور از ذهن نمی‌دانند؛ چرا که معتقدند بیماران مزمن که افسردگی آنها درمان شده، بهتر می‌توانند از مسائل مرتبط با سلامت‌شان مراقبت کنند؛ از تغذیه گرفته تا ورزش و مصرف منظم و به‌موقع داروها و مراجعه دوره‌ای به پزشک و درمان‌گران.

دراین صورت، بیماری‌شان هم بهتر کنترل می‌شود و این هم باعث بهبود کیفیت زندگی آنها می‌شود و هم در هزینه‌های درمانی‌شان تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای دارد. به‌عنوان مثال، در این بیماران قطع اندام، به‌علت زخم‌های دیابتی، کمتر اتفاق می‌افتد که این خود یک عامل مهم در پایین آوردن هزینه‌های درمان است.

در سال‌های اخیر تلاش زیادی شده تا بیماری‌های روانپزشکی و درمان آنها، از حالت لوکس و تفننی خارج شده و به یک ضرورت تبدیل شود؛ با این حال، هنوز در درمان بیماری‌های روانپزشکی همراه با بیماری‌های جسمی، به‌خصوص بیماری‌های مزمن، مشکل داریم.

شاید این مشکل از آنجا ناشی شود که پزشکان بالینی، آموزش کامل و صحیح را در این رابطه ندیده‌اند و گمان می‌کنند اگر بیمار مشکل قلبی یا داخلی دارد، باید تنها به همان مشکل پرداخت و تجویز داروهای مرتبط با این بیماری‌ها، برای درمان او کافی است.

این در حالی است که پژوهش‌های مختلف، بر رابطه بین بیماری‌های جسمی گوناگون و بروز اختلالات روانپزشکی تاکید دارند. هفته گذشته، یکی از این مطالعات در مورد رابطه بین افسردگی و ابتلا به دیابت منتشر شد که این تاکید را تازه می‌کرد.

دراین مطالعه، که در دانشگاه جانز هاپکینز انجام شد، مشخص شده بود که افراد افسرده، تا ۴۲ درصد بیش از سایرین در معرض ابتلا به دیابت هستند.

این نتایج، منتشر شده در این نتایج در نشریه آرشیو پزشکی داخلی را، بگذارید در کنار مطالعات متعددی که در سال‌های گوناگون و در مراکز تحقیقاتی سراسر دنیا انجام شده و نشان می‌دهد میزان بروز بیماری‌هایی مانند افسردگی و اضطراب در بیماران مزمن، بیشتر از سایرین است و همزمانی این بیماری‌ها با مشکل جسمی اصلی، می‌توان موجب وخیم‌تر شدن عوارض بیماری و حتی بالا رفتن احتمال مرگ‌ومیر آنها شود.

بنابراین بی‌راه نیست درصورتی که به بیماری‌های مزمنی چون دیابت، بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا و... مبتلا هستیم، از پزشک خود بخواهیم ما را از لحاظ سلامت روان نیز مورد ارزیابی قرار دهد.

کد خبر 56120

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز