چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: استاد شجریان، چهره نامدار موسیقی آوازی، در نشستی صمیمانه با خبرنگاران گفت:

 موسیقی رشد کیفی داشته و تعداد هنرجویان موسیقی در مقایسه با قبل انقلاب چند برابر شده است.

به گزارش همشهری آنلاین در این نشست که ظهر چهارشنبه، 5 تیر در تالار قطب الدین مجموعه فرهنگی آسمان فرهنگستان هنر برگزار شد، محمدرضا شجریان در تکمیل نکات فوق گفت: کیفیت گروه نوازی، سازسازی  و ساخت موسیقی نیز ارتقاء‌ پیدا کرده است و از این نظر من به آینده موسیقی سنتی و‌ آواز موسیقی امیدوارم.

وی با اشاره به این نکته که تا زمانی که شعر فارسی بر قرار است آواز هم می‌تواند به حیات خود ادامه دهد گفت: شعر فارسی با آواز سنتی دقیق‌‌تر درک می‌شود و می‌توان گفت این آواز است که مدد رسان شعر برای درک عمیق‌تر آن است.

شجریان البته نسبت به کم توجهی به آوازخوانان سنتی هم انتقاد کرد و گفت: برخی از این آوازخوانان به رغم استعدادهای درخشانی که دارند، همچنان در وضعیت معیشتی مناسبی زندگی نمی‌کنند و از این منظر من نگران وضعیت آنها هستم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره کنسرتش با بزرگانی چون علیزاده، مشکاتیان، لطفی و کلهر و دیگران گفت: اگر ما با این بزرگواران کنسرت مشترک نمی‌دهیم دلیل بر نبود رابطه دوستانه میان من و آنها نیست، بلکه به دلیل گرفتاری‌هایی است که هم ما در برگزاری کنسرت‌ها با آن مواجهیم و هم آنها، اما اگر فرصتی دست دهد قطعا خود من هم از این ماجرا استقبال خواهم کرد.  اما به یاد داشته باشید که آن کنسرت‌های دوران قبل با این بزرگواران تکرار نخواهد شد، چرا که کنسرت دادن هم همانند فوتبال است که در آن هیچ گاه دو بازی شبیه هم نبوده و نیست.

شجریان رابطه خبرنگاران با موسیقی را مناسب دانست و گفت: من همه گاه نه تنها به خبرنگاران بلکه به هر فردی که به کنسرتم می‌آید؛ احترام می‌گذارم و به دوستان و مدیران برنامه‌هایم اعلام می‌کنم تا می‌‌توانید در این زمینه حرمت شهروندانی را که به دیدن کنسرت می‌آیند، رعایت کنید.

وی در پاسخ به برخی انتقادات درباره نحوه توزیع بلیت گفت: متاسفانه ما تمامی راه‌های توزیع بلیت را آزموده‌ایم و هنوز به یک فضای آرمانی برای فروش بلیت نرسیده‌ایم اما معتقدیم که این شیوه اینترنتی بهتر از شیوه‌های دیگر جواب داده است، به نحوی که 1411 نفر از این تعداد را شهرستانی ها شکل می‌دادند.

شجریان از تجربه‌های تلخ توزیع بلیت در زمان کنسرتش در تالار وحدت سخن گفت و افزود: تالار وحدت 850 صندلی داشت که نزدیک به نصف آن را دست اندرکاران تالار برای مسئولان دولتی و خودشان می‌خریدند و از این طریق عملا به مردم چیزی نمی‌رسید.

شجریان ضمن تمجید از اجرای گروه گفت: جوانانی که در گروه شهناز برنامه اجرا کرده‌اند، بسیار با استعداد و خوش ذوق بوده‌اند و چهار ماه تمرین مداوم کردند تا بتوانند این کنسرت را با چنین کیفیتی اجرا کنند که البته در آینده امکان اضافه کردن، یکی دو ساز دیگر برای تقویت ارکستراسیون کار وجود دارد.

وی درباره صدابرداری و صدای سالن گفت: ما وقت بسیار کمی برای صدابرداری و چک کردن صداها داشتیم واگر هر نوازنده‌ای نیم ساعت وقت لازم داشت که باید ساوند چک می‌شد،‌ حداقل زمانی که ما لازم داشتیم 7 تا 8 ساعت بود که متاسفانه به دلیل ناهماهنگی‌ها این وقت، قبل از کنسرت در اختیار ما قرار نگرفت و ساعت 10 صبح روز کنسرت سالن را به ما تحویل دادند.

شجریان همچنین درباره سامانه صوتی تالار گفت: متاسفانه هم دستگاه صدابرداری کار بسیار عقب افتاده است و باید سیستم‌های صوتی و صدابرداری ما مدرن شوند و هم اینکه در تالار کشور به رغم تمامی تلاش‌هایی که صورت گرفته است، برخی نقاط کور وجود دارد که متاسفانه تا کنون برای ایجاد صدای مناسب در این نقطه‌ها چاره‌ای اندیشیده نشده است.

شجریان درباره شب نخست  اجرا که به برخی از تماشاگران موبایل به دست معترض شد گفت: اگر این فیلمبرداری ها شخصی باشد، سخنی نیست اما تعداد معدودی از این افراد که با موبایل یا دستگاه دیگری فیلمبرداری یا ضبط می‌کنند، بدون توجه به حقوق معنوی و مادی ما و گروه در این کنسرت، این فیلم‌ها را به فروش می‌رسانند و در واقع سود جویی می‌کنند که نقطه مرکزی سخن و اعتراض من به این دسته معدود از افراد سودجو و فرصت طلب است

وی درباره بازار سیاه بلیت گفت: متاسفانه از دست ما کاری برنمی‌آید و من البته گله مندم از برخی گفته‌ها که دوستان و همکاران من در شرکت دل آواز را به دست داشتن در چنین کار ناجوانمردانه‌ای متهم می‌کردند و سخن از دل‌آواز 2 می‌گفتند،‌ در حالی که این دوستان تمامی مساعی خود را به کار بردند که بتوانند تعداد بیشتری بلیت به افراد واجد شرایط بدهند.

محمدعلی رفیعی، مدیر اجرایی کنسرت استاد شجریان هم ضمن اشاره به برنامه ریزی دقیقی که برای فروش اینترنتی بلیت‌ها صورت گرفته بود، به پیشینه این کار اشاره کرد و گفت که از زمان کنسرت همنوا با بم در فکر این کار بوده‌ایم و آن زمان 2 هزار بلیت فروختیم و در کنسرت سال 84 شش هزار تا و سپس در کنسرت اخیر هم نزدیک به 20 هزار بلیت را در سه نوبت فروختیم و به گمان من دیگر آن مشکلات فروش بلیت در فروشگاه‌ها را هم نداشتیم و با درخواست شماره ملی از هر نفر در دو نوبت به هر شماره ملی 3 عدد بلیت فروختیم.

وی همچنین از طراحی 5 قیمت برای بلیت‌ها سخن گفت و افزود: ما تک تک صندلی‌های تالار و زاویه دید افرادی را که روی صندلی می‌نشینند بررسی کرده و بر این اساس قیمت بلیت را در پنج رنج قیمتی (پایین‌ترین10هزار تومان و بالاترین 35 هزار تومان) تعیین کردیم.

 گزارش همشهری‌آنلاین حاکیست در این نشست  که مژگان شجریان (دختر استاد شجریان و نوازنده سه تار گروه شهناز) حضور داشت برخی نقطه نظرات و انتقادات و پیشنهادات  درباره نحوه تعامل مدیریت کنسرت‌های استاد شجریان با نمایندگان رسانه‌های گروهی مطرح شد که آقای شجریان گفت که این حرکت در آغاز راه قرار دارد و خود شما خبرنگاران باید به ما در نحوه تعامل باخودتان مدد برسانید.

کد خبر 56109

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز