همشهری آنلاین: گمرک ایران طی بخشنامه‌ای چگونگی تعیین قیمت کالاهای مستعمل وارداتی را باتوجه به میزان استهلاک آنها اعلام کرد.

 به گزارش روابط عمومی گمرک، محمدرضا شیخیان مدیرکل دفتر تعیین ارزش گفت: باتوجه به اینکه براساس رأی صادره از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، تبصره ماده 42 آئین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات ابطال گردیده، لذا قیمت کالاهای مستعمل وارداتی بر مبنای قیمت واقعی با توجه به میزان استهلاک تعیین می‌گردد.

 شیخیان گفت: از آنجایی که ممکن است میزان استهلاک دستگاه‌های با مارک و مشخصات واحد، متفاوت باشد، لذا قیمت‌گذاری یکسان برای آنها با ضوابط مندرج در ماده 121 آئین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی منافات دارد.

بنابراین لازم است در مواردی که ارزش تجهیزات دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مستعمل و همچنین ارزش سایر کالاهای مستعمل مندرج در سیاهه خرید به نظر آن گمرک نامتناسب باشد، موارد ذیل باید مدنظر قرار گیرد.

 1- تصمیم‌گیری‌های همایش ارزش و همچنین لیست قیمت‌های اعلام شده از سوی دفتر ارزش برای کالاهای مستعمل در اجرای تبصره ماده 42 با کسر سی درصد به عنوان حداقل قیمت معاملاتی ملاک عمل قرار گیرد.

2- در سایر موارد پس از رؤیت کالا توسط ارزیاب یا کارشناس مربوطه و تعیین میزان استهلاک موضوع در کمیته فنی مطرح تا رأساً نسبت به قیمت‌گذاری اقدام نمایند. در موارد ضروری، اعضای کمیته از دستگاه‌ها و تجهیزات بازدید و میزان استهلاک را مشخص نمایند.

 3- در صورت اعتراض صاحبان کالا به ارزش استنباطی آن گمرک، رسیدگی در این دفتر منوط به تعیین میزان استهلاک دستگاه و اظهارنظر کمیته فنی می‌باشد.

مدیرکل دفتر ارزش اظهار داشت: باتوجه به صراحت تبصره 8 قانون خودرو، رأی هیأت عمومی دیوان شامل ماشین‌آلات موضوع این قانون نگردیده و کماکان قیمت آنها بر مبنای قیمت نوسال ساخت، تعیین می‌گردد.

کد خبر 5582

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز