شنبه ۱ تیر ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پاها در هوای گرم تابستان نیاز به مراقبت‌های خاص خود دارند.

باورهای غلطی در مورد بهداشت پاها وجود دارند، که در زیر به چند مورد آنها می‌‌پردازیم:

  • هوای گرم تابستان بسیاری را وامی‌دارد که به جای پوشیدن کفش به دمپایی‌ یا پابرهنه‌ رفتن روی آورند.اما آیا واقعا این کار درست است؟

کارشناسان می‌گویند پوشیدن دمپایی برای چند ساعت اشکالی ندارد، اما اگر برای مدتی درازتر آنها را می‌پوشید، باید رباط آشیل در پشت پاشنه‌تان را اندکی تحت کشش قرار دهید.

با پای برهنه راه رفتن همدر خانه اشکالی ندارد، مگر اینکه دچار دیابت یا بیماری‌های عروقی محیطی باشید.

  • می‌گویند داروهای ضدمیخچه که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند، بی‌خطر و موثر هستند.

میخچه از پوستی با یک مرکز سخت ساخته شده است. این عارضه اغلب ناشی از چکشی شدن استخوان شست پا(hammer toe) است که در آن مفصل شست پا به کفش کشیده می‌شود. برای برطرف کردن پینه پا، باید مشکل مفصل شست تصحیح شود تا مالیده شدن آن به کفش جلوگیری شود یا  باید کفش های با پنجه‌ پهن‌تر بپوشید.

  • می‌گویند پاها نیاز به کرم ضدآفتاب ندارند.

سرطان پوست در پاها میزان بالای مرگ و میر دارد که به خاطر این است که افراد فراموش می‌کنند که پوست این ناحیه را وارسی کنند و یا به سادگی فراموش می‌کنند به کرم ضدآفتاب به پاها بمالند یا آن را تجدید کنند.

بنابراین کرم ضدآفتاب با SPF دست کم 15 و با قابلیت حفاظت در برابر پرتوهای ماورای بنفش A و B را هر دو تا سه ساعت یک بار روی پا بمالید. در صورتی که در کنار ساحل هستید، این فاصله‌ را کمتر کنید.

  • می‌گویند همه سالن‌های پدیکور از وسائل استریل استفاده می‌کنند، بنابراین رفتن به آنها مشکلی ندارد.

حقیقت این است که متاسفانه این طور نیست. در نتیجه وسائل این سالن‌ها ممکن است باعث گسترش میکروب‌ها شوند به عفونت‌های قارچی و باکتریایی ناخن بینجامند.

بنابراین ناخن‌گیر و سوهان ناخن مخصوص خودتان را داشته باشید، مگر اینکه اطمینان داشته باشید که سالن زیبایی که به آن می‌روید این وسائل را  پس از هر بار استفاده استریل کنید. پاک بودن ظرفی که پای‌تان را در آن می‌گذارید، اهمیت دارد.

  • می‌گویند خیساندن پاها درون محلول سرکه قارچ پا را برطرف می‌کند.

سرکه نمی‌تواند به لایه‌های ناخن نفوذ کند تا به محل عفونت برسد. و بدون درمان مناسب عفونت می‌تواند به ناخن‌های دیگر گسترش پیدا کند.

  • می گویند عفونت قارچی پا (پای ورزشکاران) و زگیل‌ها مسری نیستند.

هر دوی این بیماری‌ها بسیار مسری هستندف و به آسانی در محیط‌های مانند اتاق‌های رختکن یا دوش منتشر می‌شوند. این عفونت‌ها اغلب از طریق ترک‌های کوچک در پوست کف پا منتقل می‌شوند.

بنابراین باید پاهای‌تان را خشک و تمیز نگهدارید، جوراب‌های کثیف نپوشید و حمام و محل دوش گرفتن را کاملا تمیز کنید. اکر فردی در خانه به این بیماری‌ها دچار شده بود، همه باید در خانه احتیاط‌های لازم را به عمل آورند تا بیماری به آنها سرایت نکند. اگر از باید از یک دوش عمومی استفاده کنید، دمپایی بپوشید.

کد خبر 55677
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز