انوشیروان دادگر: مبارزه انتخابی برای تعیین نماینده وزن اول تکواندو در المپیک ۲۰۰۸ پکن، در شرایطی روز پنجشنبه در شیاپ‌چانگ خانه تکواندو به نفع رضا نادریان به پایان رسید

که از همان ثانیه‌های ابتدایی مسابقه مشخص بود بهزاد خداداد پرافتخارترین سبک‌وزن تکواندو در سال‌های اخیر، زیر فشار طاقت‌فرسای حاشیه های به وجود آمده حتی از توان نسبی روحی و جسمی هم برخوردار نیست و با روزهای اوجش فاصله زیادی دارد.

خداداد که پس از کسب سهمیه در ویتنام و حضور در اردوهای آمادگی نتوانسته بود با رضا مهماندوست سرمربی تیم‌ملی تکواندو رابطه دوستانه برقرار کند، پس از کسب نشان طلا در تورنمنت بین‌المللی آذربایجان به دلیل آنچه که مهماندوست آن را بی‌انضباطی خوانده بود، از اردو اخراج شد تا پس از تشکیل جلسه کمیته انضباطی و صدور رأی مبنی بر عذرخواهی خداداد از مهماندوست، بازگشتی دوباره به اردو داشته باشد.

البته سرمربی تیم‌ملی تنها به عذرخواهی رسمی خداداد که در جمع نمایندگان رسانه‌های گروهی صورت گرفت، بسنده نکرد و اعزام او به المپیک را به 3 پیکار انتخابی برابر رضا نادریان – پدیده جدید تکواندو – منوط کرد.

رأیی که کمی سختگیرانه به نظر می‌رسید، چراکه تا پیش از اتقافات تورنمنت آذربایجان، حضور خداداد در المپیک قطعی شده و تنها قرار بود با برگزاری انتخابی بین هادی ساعی و یوسف کرمی تکلیف دیگر نماینده اعزام به پکن  مشخص شود.

رضا نادریان جوان چیزی برای از دست دادن ندشت، چراکه تا دو هفته پیش و به دلیل وجود بازیکنی به نام خداداد نمی‌توانست حتی حضور در المپیک را در ذهنش تصور کند.

در چنین شرایطی و در غیاب رئیس فدراسیون و مدیر تیم‌های ملی (پولادگر و ذوالقدر به کره‌جنوبی سفر کرده‌اند) خداداد با قضاوت حسینعلی نظری رودرروی حریفش قرار گرفت.

راند اول 2 بر 2 به اتمام رسید. در راند دوم اما این نادریان بود که از حریف بی‌روحیه‌اش 9 بر 6 پیش افتاد. در اواسط وقت دوم خداداد روی حمله ناقص خود از ناحیه کشاله ران پای چپ دچار آسیب‌دیدگی شد تا همین مسئله موجب شود او 43 ثانیه مانده به اتمام بازی نقش بر زمین شود و مبارزه را نیمه‌کاره رها کند.

به نظر می‌رسید با توجه به شرایط به وجود آمده، مهماندوست مبارزه دوم و سوم این دو را به هفته بعد و همزمان با مسابقه ساعی – کرمی موکول کند، اما در کمال تعجب سرمربی تکواندو، خداداد را فراخواند و گفت: «چاره‌ای نیست؛ یا باید مبارزه کنی یا انصراف بدهی و منتظر جلسه کمیته فنی باشی.»

نادریان، جانشین خداداد

مهماندوست 150 دقیقه پس از انصراف خداداد مصدوم در گفت‌وگویی با فارس در مورد بازی مجدد با نادریان به این سئوال که چرا به خاطر مصدومیت هادی ساعی مسابقه انتخابی او با یوسف کرمی یک هفته به تأخیر افتاد، اما چنین فرصتی برای خداداد در نظر گرفته نشد، پاسخ جالبی داد: «هادی و یوسف هر دو مدال‌آور المپیکی هستند و فاصله میلی‌متری با یکدیگر دارند، بنابراین شرایط بهزاد خداداد با ساعی متفاوت است.»

البته باید گفت که خداداد تنها تکواندوکار ایرانی است که 3 دوره متوالی به فینال پیکارهای جهانی راه یافته و با کسب یک طلا و 2 نقره پرونده‌ای پربار و قابل توجه دارد.

کریمی: باید به خداداد هم فرصت داد

مرتضی کریمی مربی سابق تیم‌ملی که در انتخابی پنجشنبه مربی خداداد بود، در گفت‌وگو با ایرنا برخلاف مهماندوست معتقد است: «باید به خداداد نیز همچون ساعی فرصت داده شود تا او بتواند با آمادگی کامل در پیکارهای انتخابی شرکت کند.

بهزاد از قهرمانان نامی تکواندو و صاحب مدال‌های رنگارنگ از رقابت‌های آسیایی و جهانی است و نباید به راحتی از این همه افتخار گذشت، ضمن اینکه سهمیه حضور در المپیک را هم کسب کرده است.»

کریمی همچنین به جوانی و بی‌تجربه بودن نادریان هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «المپیک به هیچ وجه جای کسب تجربه نیست و باید کسی برود که میدان‌دیده باشد. کادرفنی باید در تصمیم‌گیری خود تمام این موارد را لحاظ کند و به راحتی از نام این قهرمان نگذرد.»

بلیت پکن به خوش‌جمال رسید

هرچند مبارزه وزن اول مردان همچنان در هاله‌ای از ابهام است، اما در بخش بانوان سارا خوش‌جمال‌فکری موفق شد در سومین پیکار خود برابر فاطمه نعمتی صاحب برتری شود
و اولین مسافر  تکواندو به المپیک پکن نام بگیرد.

خوش‌جمال که در انتخابی اول و دوم به ترتیب 9 بر 2 و 6 بر 3 نعمتی را مغلوب توانمندی‌های فنی خود کرده بود، روز پنجشنبه در حالی که در 3 راند قانونی بازی به تساوی یک بر یک دست یافت، در وقت اضافه موفق شد با ضربه طلایی حریفش را شکست دهد تا خیال خود را برای حضور بر روی شیاپ‌چانگ المپیک راحت کند.

کد خبر 55554

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز