رییس اداره ایدز و بیماریهای آمیزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روز شنبه پانزدهم مهر برنامه‌های پیشگیری از بیماری ایدز در کشور را تشریح کرد.

دکتر" عباس صداقت" در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ایدز درمان قطعی ندارد،گفت:به همین دلیل پیشگیری از بروز این بیماری، راحت تر و ارزان تر از درمان آن است.

وی، افزایش سطح دانش و آگاهی جامعه را نخستین برنامه راهبردی وزارت بهداشت معرفی کرد و افزود:در چارچوب این برنامه تلاش می‌شود تا افراد رفتارهای پرخطر را بشناسند و با راههای پیشگیری و مقابله با آن آشنا شوند.

صداقت گفت:در همین راستا، هم‌اکنون وزارت بهداشت با رسانه‌های همگانی، بویژه صدا و سیما برنامه‌هایی را در جهت افزایش آگاهی مردم درباره ایدز اجرا می‌کند.

وی ساخت سریال، تیزرهای تبلیغاتی،انتشار مقالات و انجام مصاحبه در زمینه خطرات ابتلا به ایدز را از برنامه‌هایی ذکر کرد که در هم اکنون در جهت افزایش آگاهی و دانش مردم درباره این بیماری انجام می‌شود.

صداقت، بحث سالم‌سازی خون را نیز از دیگر برنامه‌های پیشگیرانه معرفی کرد و گفت:این برنامه بویژه با توجه به آنکه نخستین مورد ایدز از طریق فرآورده‌های خونی وارد کشور شد،از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی افزود:هم اکنون سازمان انتقال خون نظارت دقیق برسالم‌سازی فرآورده‌های خونی دارد و پروسه رسیدن این فرآورده‌ها به صورت سالم به بیمار بشدت کنترل می‌شود.

این مسوول در وزارت بهداشت، شناسایی مبتلایان به ایدز و همکاری آنان با کارشناسان این وزارتخانه را از دیگر برنامه‌های پیشگیرانه ذکر کرد.

صداقت، توضیح داد: به دلیل اینکه افراد مبتلا به ایدز به سختی در دسترس هستند، کارشناسان اداره ایدز از طریق سایت‌های مشخص ، دانشگاههای علوم پزشکی و کلینیک‌های بیماریهای رفتاری اقدام به شناسایی این افراد می‌کنند.

وی گفت:پس از شناسایی این افراد، به آنان درباره خطرات شیوع ایدز و راههای کاهش ابتلا به این بیماری و رفتارهای پرخطر آموزش داده می‌شود و از آنان خواسته می‌شود تا همسانان خود را نسبت به این برنامه‌ها آگاه کنند.

صداقت افزود:وزارت بهداشت همچنین سرنگ یکبار مصرف ، سوزن ، پنبه، الکل و کاندوم در اختیار این افراد قرار می‌دهد و کلینیک‌های بیماری‌های رفتاری را که خدماتشان رایگان است به آنان معرفی می‌کند.

رییس اداره ایدز و بیماریهای آمیزشی وزارت بهداشت با اظهار اینکه هم اکنون در تمامی استانها یک مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری وجود دارد،اظهار داشت:مبتلایان به ایدز می‌توانند به این کلینیک‌ها مراجعه کرده،از خدمات آن بهره‌مند شوند.

وی تامین داروهای مرتبط با ایدز را از دیگر برنامه‌های پیشگیرانه وزارت بهداشت معرفی کرد و گفت که از سال ‪ ۸۱‬به تدریج اعتبارات مورد نیاز برای تامین داروهای مرتبط با ایدز از ‪ ۱۸‬به ‪ ۴۰‬درصد افزایش یافته است.

صداقت افزود که تمامی داروهای مورد نیاز برای بیماران مبتلا به ایدز به صورت رایگان در اختیاران آنان قرار می‌گیرد.

این مسوول در وزارت بهداشت با اظهار اینکه مصرف این داروها، حجم ویروس را در بدن کم می‌کند، گفت: همچنین این داروها زمان مرگ بیمار را هم به تاخیر می‌اندازد.

رییس اداره ایدز و بیماریهای آمیزشی وزارت بهداشت از مدارس به عنوان یکی از محیطهای مناسب برای اجرای برنامه‌های پیشگیری از ایدز نام برد و اظهار داشت: امسال با همکاری آموزش و پرورش،بسته‌های آموزشی در زمینه رفتارهای پرخطر و مهارت‌های زندگی تدارک دیده شده است که در قالب ‪۶۰‬ برنامه،بین دانش آموزان مقاطع متوسطه توزیع می‌شود.

وی افزود: وزارت بهداشت به آموزش و پرورش پیشنهاد داده است تا بحث مهارت‌های زندگی را که آشنایی به بیماری ایدز را نیز در بر می‌گیرد،در برنامه‌های درسی بگنجاند و از این طریق الگوهای فکری و رفتاری دانش آموزان را به سمت و سوی صحیح هدایت کند.

صداقت در پایان از تدوین پروتکل ارائه شیرمصنوعی رایگان به مادران مبتلا به ایدز خبر داد و گفت: این پروتکل را دفتر سلامت و جمعیت خانواده وزارت بهداشت تدوین کرده است تا مادارنی که مبتلا به ایدز هستند، برای شیردهی نوزاد خود از شیرمصنوعی استفاده کنند.

کد خبر 5494

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز