چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۵
۰ نفر

مهدی صارمی فر‌: ۱. چند هفته‌پیش، وقتی اظهارات وزیر ارتباطات درباره وضعیت اینترنت در ایران (ماجرای اینترنت ۵۶ کیلوبیتی) را درخبرگزاری‌ها خواندیم، تقریبا همه، پیش‌از هر واکنشی تعجب کردیم و بعد افسوس خوردیم به وضعیت ارتباطات در ایران و آینده نامعلوم آن.

وقتی درگزارشی در روز ۳۰ اردیبهشت در صفحه دانش‌ وفناوری این اظهارات منتشر شد، چند روز بعد (۶ خرداد) روابط عمومی این وزارتخانه جوابیه‌ای فرستاد که شروعش این‌طور بود:

«...نویسنده مطلب بدون تحقیق و بررسی موضوع، نسبت به انتشار آن اقدام کرده و شاید این زحمت را به‌خود نداده است که وقتی چنین موضوعی را برای انتشار در روزنامه درنظر گرفته، تا چه حد ممکن است صحیح و درست بوده و یا هیچ اشکالی در منبع آن وجود ندارد، آن هم زمانی که منبع آن یکی از خبرگزاری‌هاست...»

در این جوابیه در ۱۱ مورد اتهام «تهاجم، تخریب و بی‌انصافی» و در ۸ مورد اتهام «بی‌اطلاعی، ناآگاهی و بی‌سوادی» به روزنامه همشهری وارد شده.

نویسنده این جوابیه حتی ادعا کرده‌ بود  هنگامی که خبری از وزیر در یک خبرگزاری معتبر منتشر می‌شود، روزنامه باید آن را با روابط عمومی وزارتخانه، قبل از انتشار چک کند.

واضح است که نویسنده این جوابیه آن‌قدر جوگیر شده‌ بود که حتی متوجه نشده ‌بود این صحبت‌ها توهینی آشکار به‌خود وزیر است و جای دیگری باید بگوید که وزیر چه‌چیزی گفته و چه ‌چیزی نگفته ‌است!

۲. درجایی از این جوابیه آمده‌ بود: «چنین مقاله‌ای درذهن افراد چنین تداعی می‌کند که روزنامه همشهری مصمم شده ‌است در برابر موفقیت‌های برجسته دولت نهم، سیاه‌نمایی کند!» قضاوت درباره ارتباط بین موفقیت‌ها  با پهنای باند اینترنت، به‌عهده خواننده است.

۳. بگذریم، ما تنها این جوابیه را منتشر کردیم. اما چند روز بعد ماجرای دیگری اتفاق افتاد که بازهم تعجب و تأسف ما را درپی داشت.

اصل خبر این است (ایسنا، ۱۲ خرداد): «با آغاز ثبت‌نام اینترنتی سیم‌کارت‌های ۱۵۰ هزار تومانی همراه اول از روز گذشته بسیاری از متقاضیان به پورتال همراه اول با آدرس www.mci.ir مراجعه کردند اما به‌علت بروز اختلال در این روند نتوانستند ثبت نام خود را تکمیل و به اتمام برسانند.

عباسعلی ابوالفضلی - مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ارتباطات سیار- در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در همه سازمان‌های شبکه‌ای مانند سازمان سنجش که متقاضیان در روزهای معین برای ثبت‌نام مراجعه می‌کنند، شاهد بروز اختلال در روزهای اولیه هستیم که این امری طبیعی است زیرا در ساعات و روزهای اولیه به‌دلیل افزایش متقاضی و مراجعان، ترافیک بالا رفته و اختلالات در روند ثبت‌نام به‌وجود می‌آید.

وی با تاکید بر اینکه پهنای باند مورد نیاز ما در این زمینه جوابگو نیست گفت: تا زمانی که به‌طور کلی پهنای باند در کشور افزایش نیابد و در این زمینه نیز میزان بیشتری اختصاص داده نشود با این مشکل مواجه خواهیم بود...»

درک ما از این گفته‌ها این است که حتی خود مخابرات هم، پهنای باند درست ‌وحسابی ندارد. واقعا متاسفیم! ما که بی‌سوادیم، ولی از روابط عمومی شرکت ارتباطات سیار می‌خواهیم که با انتشار چنین خبرهایی قبل از هماهنگی با روابط‌عمومی وزارتخانه، باعث ضایع‌شدن کسانی‌که این جوابیه‌ها را آماده می‌کنند، نشوند. برای یک وزارتخانه خوبیت ندارد.

۴. در همان جوابیه، آمده‌بود: «مردم و دولت و همه کسانی‌که دراین نظام خدمت می‌کنند، همه ایرانی و مسلمانند و باید قلبشان برای اعتلا و سربلندی سرزمین‌شان بتپد؛ سرزمینی که جای‌جایش به خون پاک شهیدان رنگین است و ما همگی درهر مقام و جایگاهی که هستیم، باید حافظان خون آنان باشیم»

سؤال: لطفا ارتباط پهنای باند اینترنت را با موضوع مقدس خون شهیدان بیان کنید.

شکایت: چرا روابط عمومی محترم  وزارت ارتباطات  باید  در بحث‌های روزمره، مسائل مقدس مردم مثل خون شهیدان را به‌میان بکشد؟

آیا روابط عمومی وزارت ارتباطات متولی «خون شهیدان» است یا به‌نوعی می‌خواهد با چسباندن خود به موضوعات مقدس و غیرقابل بحث، خود را از هر نقدی مبرا کند؟ به‌نظر می‌رسد، این حرف‌ها بیش‌از هرچیز دیگری، به حرمت خون پاک شهیدان ما ضربه می‌زند. لطفا در به‌کار بردن الفاظ بیشتر دقت کنیم.

کد خبر 54679

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز