اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ و اسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ و الکَفافِ و احْمِلنی فیهِ على العَدْلِ والإنْصافِ و آمِنّی فیهِ من کلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِکَ یا عِصْمَهَ الخائِفین

ramadan

خدایا! مرا در این ماه با پوشش و پاکدامنى زینت ده
و جامه قناعت و خوددارى را بر من بپوشان
و بر عدل و انصاف، وادارم نما
و از هر آنچه مى‌ترسم، آسوده‌ام گردان،
به نگاهدارى خودت اى نگه‌دار ترسناکان.

جامه تقوا

دعای روز دوازدهم به چند مسئله مهم اجتماعی پرداخته و راه و روش صحیح زیستن در اجتماع را از خداوند متعال مسئلت کرده است.

در جمله نخست، ستر و عفاف را مطرح کرده که یکی بر پوشیدگی ظاهری و دیگری به عفت باطنی نظر دارد که آیه 26 از سوره اعراف بیان‌ این دو موضوع است.

ستر و عفاف

ستر که به فرموده امام صادقع ضد تبرّج است، به معنای پوشش، حجاب، عریان نبودن، نمایش ندادن خود برای غیر و آرایش نکردن نامشروع برای غیر است.

قرآن کریم در سوره اعراف آیه 26 می‌فرماید: «یا بَنی‏ آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَیْکُمْ لِباساً یُواری سَوْآتِکُمْ وَ ریشا؛ اى فرزندان آدم! لباسى براى شما فرستادیم که اندام شما را مى‏پوشاند و مایه زینت شماست»

تبرّج و خودنمایی از جمله گناهانی است که خداوند متعال در قرآن کریم به شدت از آن نهی کرده و آن را از اعمال جاهلیت شمرده است: «وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّهًْ الْأُولى‏؛ و همچون دوران جاهلیّت نخستین (در میان مردم) ظاهر نشوید و زینت‌هاى خود را آشکار مکنید.

در واقع ستر لباس ظاهری است که ظاهر انسان را می‌پوشاند و از این که در معرض معصیت قرار گیرد حفظ می‌کند؛ ولی عفت لباس باطنی و همان تقواست که انسان را از ارتکاب به گناه و فحشا باز می‌دارد.

قرآن کریم در ادامه همان آیه یعنی آیه 26 سوره اعراف، از تقوا به عنوان لباس تعبیر کرده و می‌فرماید: «وَ لِباسُ التَّقْوى‏ ذلِکَ خَیْر؛ اما لباس پرهیزگارى بهتر است.»

در روایتی امام باقرع می‌فرماید منظور از این که لباس تقوا بهتر است این بوده که عفاف بهتر است.

کد خبر 5460

برچسب‌ها