سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۳
۰ نفر

واشنگتن - کارستن اشمیستر: چهارم نوامبر سال 2008 شهروندان آمریکا رئیس جمهور جدیدی را انتخاب خواهند کرد. کاندیداهای احزاب در نبرد بر سر ورود به کاخ سفید مشخص شده‌اند.

 برای دمکرات‌ها، باراک اوباما و برای جمهوریخواهان، جان مک کین. مبارزه انتخاباتی در آمریکا تازه شروع شده است.

پس از یک مبارزه طولانی انتخاباتی، باراک اوباما در مقابل هیلاری کلینتون، رقیب هم حزبی خود، به پیروزی رسید و به‌عنوان کاندیدای حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری تعیین شد. اما مبارزه انتخاباتی واقعی برای اوباما در مقابل جان مک کین رقیب جمهوری خواه اش، تازه شروع شده و خیلی سخت‌تر خواهد بود.

 چهار سال پیش دستگاه قدرت جمهوری خواهان نشان داد که از هر ترفندی برای ضرر زدن به کاندیدای ریاست جمهوری دمکراتها استفاده می برد. در آن زمان گروهی از بازماندگان جنگ ویتنام که بنظر می رسید رسما وابسته به جمهوری خواهان نیستند کمیته ای سیاسی تشکیل داده و جان کری را در یک تبلیغ تلویزیونی «دروغ گو»  خواندند. کری در مبارزه انتخاباتی اش نسبت به این اتهام دیر عکس العمل نشان داد که منجر به شکست در انتخابات شد.

 این بار هم بنظر می‌رسد که جمهوری خواهان استراتژی دوگانه ای را دنبال می کنند. نخست مک‌کین برخوردی عادلانه با رقیب انتخاباتی خود می کند و می گوید: « اوباما در نگاه اول اثر خوبی بر روی آدم می گذارد. اما او بر خلاف من هیچ گاه در زندگی اش مجبور به اتخاذ تصمیم های دشوار نبوده است.»

سپس لجن پراکن ها وارد معرکه می‌شوند

اکنون چند هفته است که «راش لیم باو» مفسر رادیوئی دست راستی وابسته به جمهوری خواهان هشدار می هد که کاندیداتوری اوباما برای دمکراتها، سقوط آمریکا است. و یا اینکه«آن کولتر» در تلویزیون با آوردن اسم دوم اوباما و شوراندن احساسات ضد اسلامی می گوید:« شوک آور است که اسم رئیس جمهور آتی ما حسین باشد.»

 البته اوباما در این ماین تنها نیست و همسر او میشل نیز هدف چنین حملاتی قرار گرفته است. فرستنده تلویزیونی فوکس که به جمهوری خواهان نزدیک است شایعاتی را در مورد اظهارات راسیستی همسر اوباما و وجود ویدیوئی در این زمینه به راه انداخته است.

 مایکل براون سیاستمدار طرفدار دمکرات‌ها می‌گوید: «این تاکتیک جمهوریخواهان است. آنها جوابی برای بحران اقتصادی و یا بیمه های درمانی ندارند، بنا بر این لجن پراکنی می‌کنند».

با این حال اوبا ما قول داده است تا مبارزه انتخاباتی «تمیزی» داشته باشد، اما نمی خواهد اشتباه جان کری را تکرار کرده و حملات ناعادلانه را بی‌جواب بگذارد، البته بدون اینکه دستانش آلوده شود.

کد خبر 54593

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز