سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که یک زن هلندی که به 115 سالگی رسیده بود و در سراسر عمر حدت ذهنی خود را حفظ کرده بود، هنگامی که مرد، مغزی سالم داشت.

به گزارش لایوساینس مغز این زن تقریبا هیچ شواهدی از بیماری آلزایمر نشان نمی‌داد. این یافته بیانگر آن است که بیماری آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل (دمانس) آن چنان که گمان می‌رفت، امری اجتناب‌ناپذیر نیست.

پژوهشگر ارشد، گرت هالستج، متخصص علوم اعصاب در مرکز پزشکی دانشگاه گرونینگن در هلند در این باره گفت: "مشاهدات ما بیانگر آن است که بر خلاف باور عامه حدود کارکرد شناختی انسان ممکن است فراسوی طیف مورد استفاده در اغلب افراد باشد."

این زن هلندی در سن 82 سالگی ترتیبی داد که بدنش بعد از مرگ برای بررسی‌های علمی اهدا شود.

او هنگامی که به 111 سالگی رسید؛ با هالستج تماس گرفته بود و ابراز نگرانی کرده بود که بدنش بیش از جد پیر شده است که به درد مقاصد پژوهشی یا آموزشی بخورد. دانشمندان علوم اعصاب به او اطمینان دادند که بر خلاف عقیده او آنها به خصوص به سن بالای او علاقمندند.

معاینات روانی و عصبی که هنگام 112 و 113 سالگی این زن بر روی او انجام شد. نتایج معاینات به طور کلی طبیعی بود، و نشانه ای از زوال عقل یا مشکلات حافظه یا توجه دیده نمی‌شد.

کارکرد ذهنی این زن در آن زمان بالاتر از حد متوسط افراد 60 تا 75 ساله بود.
هنگامی که این زن در 115 سالگی درگذشت؛ بدن او برای بررسی علمی اهدا شد.

گروه هاستلج هیچ نشانه‌ای از تنگی و سخت‌شدن شریان‌ها (ٱتروسکلروز) و ناهنجاری در مغز او مشاهده نکردند. در واقع سلول‌های مغز او مشابه تعداد سلول‌های مورد انتظار در افراد 60 تا 80 ساله بود.مغز این زن هیچ نشانه‌ای از بیماری‌ آلزایمر هم نشان نمی‌داد.

کد خبر 54587

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز