شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: هیلاری رودهام کلینتون بعد از حدود 17 ماه رقابت نفس گیر با باراک اوباما بالاخره شکست را به‌طور رسمی پذیرفت

و در جمع هوادارانش پایان این کشمکش درون حزبی دمکرات‌ها را اعلام کرد.

آسوشیتدپرس گزارش داد کلینتون در محل موزه ملی آمریکا در واشنگتن در حالی که همسرش بیل کلینتون و فرزندانش در کنارش بودند حمایت خود را از اوباما اعلام کرد تا در خدمت اهداف حزب برای پیروزی دمکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باشد.

کلینتون حتی تا آخرین مرحله انتخابات درون حزبی در ایالت‌های مونتانا و داکوتای جنوبی جنگید ولی این اوباما بود که هفته گذشته و در یک سه‌شنبه رؤیایی دیگر توانست همه چیز را تمام کند.

اوباما توانست با پیروزی در ایالت مونتانا در مجموع 17 هیات نمایندگی دیگر به دست بیاورد و با اینکه در داکوتای جنوبی یک شکست دیگر را تجربه کرد اما در این ایالت هم 12 هیات نمایندگی دیگر را به دست آورد تا بالاخره بتواند با به دست‌آوردن 2158 هیات نمایندگی مرز 2118 هیات نمایندگی را رد کند و به‌عنوان نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در مقابل جان‌مک کین جمهوریخواه شناخته شود.

اوباما آن قدر از این پیروزی روحیه گرفته است که اعلام کرد او تا سال 2016 رئیس‌جمهوری آمریکا خواهد بود.

مذاکره پشت درهای بسته

با پایان این رقابت، کلینتون درصدد است شکست خود را به بهترین شکل ممکن جبران کند. به همین خاطر این دو رقیب پنجشنبه شب در منزل شخصی دایان فینشتاین، سناتور کالیفرنیا و دوست صمیمی کلینتون دیداری محرمانه داشتند که هنوز خبر دقیقی از جزئیات آن منتشر نشده است.

فینشتاین در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که فقط می‌داند گفت‌وگوی آنها با لبخند و رضایت دو طرف پایان یافته است.

گمانه زنی رسانه‌ها درباره این دیدار بیشتر از همه مربوط به پیشنهاد معاونت ریاست‌جمهوری به کلینتون بود.مسلم است که اوباما برای پیروزی در مقابل جمهوریخواهان به آرای طرفداران کلینتون یعنی زنان، کارگران، افراد سالخورده و اسپانیایی‌تبارها نیاز دارد.

به همین خاطر کارشناسان حدس می‌زنند که کمترین توافق میان این دو نفر در مورد حمایت کلینتون از اوباما بوده است. از سوی دیگر رقابت‌های انتخاباتی برای کلینتون چیزی در حدود 30 میلیون دلار بدهی به بار آورده است.

در حالی که اوباما توانسته است حدود 272 میلیون دلار کمک مالی جمع کند و می‌تواند به راحتی مشکلات کلینتون را حل کند.

در حال حاضر مسئله انتخاب کلینتون به‌عنوان معاون اوباما داغ‌ترین موضوع انتخابات آمریکا به شمار می‌رود و گفته می‌شود اوباما گروهی 3نفره را تشکیل داده است تا گزینه‌های معاونت ریاست‌جمهوری را برای او مشخص کنند.

کارولین کندی دختر جان اف کندی رئیس‌جمهوری سابق آمریکا هم یکی از اعضای این گروه است.در میان دمکرات‌ها برای انتخاب معاون اختلاف نظر وجود دارد.

برخی از آنها عقیده دارند اوباما می‌تواند با انتخاب کلینتون یک جبهه متحد در مقابل مک کین را تشکیل دهد و عده‌ای هم عقیده دارند که این رقیب سرسخت به هیچ عنوان نمی‌تواند گزینه مناسبی برای این پست باشد.

اوباما باید تا زمان کنوانسیون حزب دمکرات- که 25 اوت(4 شهریور) در دنور برگزار می‌شود-  معاون خود را به اعضای حزب معرفی کند. راه سخت،تازه برای او شروع شده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا، رئیس نیست

صحبت‌های اخیر اوباما در مجمع سالانه لابی حامی صهیونیسم در آمریکا (آیپک) نکات مهمی را برای بسیاری که پیش از این او را یک فرشته نجات برای جهان و خاورمیانه می‌دانستند روشن کرد.

اوباما در این اجلاس که با حضور مقام‌های ارشد رژیم صهیونیستی برگزار شد حمایت کامل خود را از اسرائیل اعلام کرد و گفت: هر جا که پای امنیت اسرائیل در میان باشد من به هیچ وجه کوتاه نخواهم آمد.

حرف های اوباما با تشویق صهیونیست‌ها مواجه شد اما او کار را در اینجا تمام نکرد و اعلام کرد که بیت المقدس باید پایتخت اسرائیل باشد و به هیچ عنوان نباید تقسیم شود.

صحبت‌های او آن قدر صهیونیست پسند بود که اولمرت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بلافاصله تشکر خود را از او اعلام کرد. کلینتون هم در این اجلاس به اسرائیلی‌ها قول داد که اوباما دوست بسیار خوبی برای آنها خواهد بود.

مک کین هم در این اجلاس همه توان خود را برای جلب کمک‌های لابی صهیونیسم به کار برد و با تاکید بر حمایت از اسرائیل و وفاداری به این رژیم، از حمایت خود از چند برابر شدن کمک های نظامی آمریکا به اسرائیل خبر داد.

اظهارات این دو نامزد تاکیدی بر این نکته بود که هیچ نامزدی در آمریکا بدون تامین نظر لابی صهیونیسم نخواهد توانست به مقام ریاست‌جمهوری برسد.

آیپک با توانایی مالی فراوان توانسته است در عمق کنگره و دولت آمریکا نفوذ کند و نقش تعیین کننده‌ای در سیاست‌های این کشور داشته باشد و انتخاب بین اوباما و مک کین تنها می‌تواند گزینش بین بد و بدتر باشد؛چون در سیاست‌های کاخ سفید این گروه های پشت‌پرده مانند آیپک هستند که تصمیم‌های اصلی را می‌گیرند.

کد خبر 54184

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز