همشهری آنلاین: دکتر علی لاریجانی گفت:‌ استراتژی جمهوری اسلامی ‌در مسائل بین‌المللی از یک متانت خوبی برخوردار بوده، و نگاه رهبران ایران نسبت به مسائل بین‌المللی عمیق است

و مبارزه با یکجانبه‌گرایی آمریکا سبب شد آمریکایی‌ها به گل بنشینند و جمهوری اسلامی ‌معادله و شرایط را در سطح بین‌المللی عوض کرد و ما در صحنه‌ی بین‌المللی یک برد بزرگ داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر علی لاریجانی رییس قوه مقننه‌ کشور که امروز وارد استان گیلان شد، پس از دیدار خصوصی با نماینده ولی فقیه در استان گیلان و اصولگرایان استان در جلسه شورای اداری استان گیلان که با حضور استاندار معاونین،‌ مدیران،‌ نمایندگان،‌ و ائمه جمعه برگزار شد، ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) اظهار داشت: ما در سنت اسلامی ‌خودمان از این چنین الگوها و اسوه‌هایی برخورداریم و در هیچ مکتبی این گونه الگوهای معصوم وجود ندارد، که برای مدت طولانی میراث گرانبهایی باشد و این برای مکتب تشیع است که الگویی همچون حضرت فاطمه(س) دارد که خطبه‌های ایشان یک پشتوانه‌ی فرهنگی و سیاسی عمیق برای بشریت به جا گذاشته است.

وی افزود:‌ پس از انقلاب اسلامی ‌با توجه به سرسبزی و جنبه‌های توریستی در استان‌های شمالی رویکرد نادرستی نسبت به استان‌های شمالی به وجود آمد و این فکر درستی نبود و نباید صنعت جدا شود.

لاریجانی ادامه داد:‌ مساله اشتغال و بالاآمدن سطح درآمد در این استان‌ها بدون سرمایه‌گذاری صنعتی ممکن نیست و در کنار نشاط و جاذبه‌های توریستی، قطب‌های صنعتی باید وجود داشته باشد و این رویکرد باید حتی تغییر کند که تغییر هم کرده است.

وی تصریح کرد:‌ در بحث فرودگاه، راه آهن، حمل و نقل و صنعت باید سرمایه‌گذاری بیشتر شود و معتقدم این استان‌ها ظرفیت جهش را دارند.

وی با اشاره به وجود یک پایه اطلاعاتی داخلی در کشور اظهار داشت: استان گیلان استانی است که دارای پشتوانه‌ی فرهنگی و تاریخی بوده و فرهیختگان و دانشمندان بزرگی از آن برخاسته‌اند؛ پس باید برای آبادانی استان‌های شمالی تلاش کرد و طرح‌های خوب در مجلس مورد حمایت قرار گیرند.

وی در بخشی از سخنان خود تاکید کرد:‌ نگاه منسجمی ‌در بین مدیران کشور نسبت به عدالت وجود دارد، و البته از مفهوم عدالت برداشت‌های متفاوتی می‌شود و باید برای آن یک مجموعه‌ای با نگاه روز تدوین و تعریف کرد.

لاریجانی افزود: قانون‌گرایی میراث امام(ره) است و مبنای عدالت می‌باشد و در یک حکومت خوب باید تمام قوا با هم تعامل سازنده داشته باشند و نباید فقط مچ‌گیری کنند، بلکه باید ناظر خوب یکدیگر باشند.

وی گفت: نکته کلیدی این است که اگر در شرایط داخلی کشور به لحاظ اقتصادی توازن درستی وجود داشته باشد این دستاوردها می‌تواند دچار فراز و فرود شود.

رییس مجلس تاکید کرد:‌ تثبیت موقعیت ما در شرایط بین‌المللی، به پایداری قوی در توسعه داخلی کشور احتیاج دارد و پیشرفت کشور می‌تواند هم رضایت‌مندی داخلی ایجاد کند و هم بین‌المللی، و نباید افراط و تفریط وجود داشته باشد.

وی گفت:‌ اگر کسی فکر می‌کند با بی‌قانونی می‌تواند عدالت را برقرار کند اشتباه می‌کند؛ یک وجه مفهوم عدالت تساوی در برابر قانون است و اگر قانون در خصوص همه یکسان اجرا شد سبب تقویت انقلاب می‌شود، تضعیف انقلاب وقتی است که این‌ها لاپوشانی شود.

دکتر لاریجانی با اشاره به وجه دیگر مفهوم عدالت گفت: مفهوم عدالت این است که فاصله طبقاتی مختلف جامعه کم شود و اگر فاصله‌ها زیاد شود شکل بی‌عدالتی است.

وی گفت:‌ کارها باید در دست مردم بوده، انتقاد نباید دولتی باشد تا رقابت وجود داشته باشد، زیرا در شورای عدالت باید رقابت وجود داشته و دسترسی تمام مردم جامعه از مواهب یکسان باشد.

رییس مجلس گفت:‌ اگر در شرایط فعلی کشور توسعه نقابدار داشته باشیم کشور را وارد یک صحنه عمیق استراتژیک می‌کند.

داشتن یک تئوری برای توسعه‌ی و پیشرفت کشور و جلو بردن کار تولیدکنندگان یک امر بسیار ضروری است و نباید نگاه‌های افراطی داشت بلکه باید توازن را برقرار کرد.

لاریجانی گفت:‌ یکی از اشکالات برنامه‌های ما این است که کار را در محدوده‌ی مدیران اجرایی می‌بندیم و از نخبگان بهره نمی‌گیریم؛ مجلس هشتم ساز و کاری فراهم می‌کند که در کمیسیون‌های مختلف از نخبگان استفاده شود.

وی با اشاره به شرایط کنونی کشور گفت: اگر بخواهیم در کشور شرایطی برای پیشرفت فراهم کنیم نیاز به اقتصاد و سرمایه‌گذاری پایدار داریم.

وی یادآور شد: انگیزه‌ها برای سرمایه‌گذاری پایدار در کشور کم شده است که باید کمک کنیم تا اگر کسی می‌خواهد کارخانه‌ای ایجاد کند، نترسد؛ زیرا این امر سبب ایجاد اشتغال می‌شود.

لاریجانی تصریح کرد: برای کاهش تورم و ایجاد اشتغال باید بر روی سرمایه‌گذاری پایدار کار شود، و برای کمک به تولید کنندگان باید مکانیزم‌هایی به مجلس ارایه شود که تورم‌زا نباشد.

وی در خصوص اجرای طرح‌ها در استان گیلان گفت: برای استان گیلان باید طرح‌هایی ارایه دهید که قابل اجرا باشد. از بخش خصوصی استفاده شود و با توجه به وسعت کم استان گیلان باید از یک چیزهایی صرف نظر کنیم و جایش چیزهای دیگری بگیریم.

به گزارش ایسنا، ‌رییس قوه مقننه کشور، با اشاره به طولانی شدن برخی طرح‌های عمرانی گفت: طولانی شدن طرح‌های عمرانی نفعی برای کشور ندارد و ما مدیران به استاندارانی که پروژه‌هایی را سر موقع اجرا می‌کنند جایزه می‌دهیم و به پروژه‌های آنان خوب اعتبار خواهیم داد.

وی یادآور شد: استراتژی مجلس هشتم،‌ این نیست که دولت پروژه‌های زیاد بردارد و زمان زیادی طول کشیده و نیمه‌تمام بماند. وقتی یک پروژه 17 سال طول بکشد فاجعه است؛ باید بستری را برای پروژه‌های منطقه‌ای فراهم کرد. بخش خصوصی در زمینه‌های تولیدی می‌تواند روی مجلس هشتم حساب کند.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ این سال‌ها برای کشور زمان حیاتی است و ‌تراز کشورمان را تثبیت می‌کند و ایده‌های تولیدکنندگان را در مجلس استفاده می‌کنیم.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به مقوله فرهنگ در کشورمان گفت: مدیران اجرایی باید هوای بخش فرهنگ را داشته باشند، زیرا فرهنگ زینت اقتصاد و توسعه‌ی کشور است و فرهنگ موتور زنده بودن ماست.

دکتر لاریجانی گفت: بخش فرهنگ احتیاج به صدقه سری و ‌ترحم ندارد، و هر چه بیشتر به بخش فرهنگ رسیدگی شود نشاط کشور بیشتر خواهد شد، پس باید بخش فرهنگ را گرامی‌ بداریم.

رییس مجلس در بخشی از سخنان خود با اشاره به وضعیت کنونی جمهوری اسلامی‌ در منطقه و سطح بین‌المللی اظهار داشت: استراتژی جمهوری اسلامی‌ در منطقه از یک پختگی متانت و نفوذ سیاسی خوبی برخوردار است و زمینه‌هایی که انقلاب اسلامی‌ و افکار امام(ره) به وجود آورد جریان عمیقی در منطقه ایجاد کرد و سبب بیداری اذهان شد.

وی با اشاره به شکست آمریکا در عراق و هزینه‌های بسیار بالای آن برای آمریکا اظهار داشت: آنان به دلیل ناکامی ‌در عراق به دنبال نوعی اغتشاش بودند که این اغتشاشات گریبانگیرشان شد و هم اکنون وضعیت نامعلومی‌ دارند.

وی گفت:‌ جمهوری اسلامی‌ پرده‌ها را کنار زد و تلاش کرد و خوب هم جلو رفت؛ آن‌ها نمی‌خواهند ایران اتمی ‌را بپذیرند. مهم رسیدن به فناوری هسته‌ای بود و ایرانی‌ها این قابلیت را دارند که در بازی شطرنج سیاسی آنان را مات کنند و مهم استراتژی است و جمهوری اسلامی‌ این منزلت را از لحاظ بین‌المللی کسب کرد.

دکتر علی لاریجانی تاکید کرد: اگر احساس کنیم که می‌خواهند بر روی منافع ملی کشور توجه نادرست بکنند ما جلوی آن را خواهیم گرفت و مجلس شورای اسلامی‌ نمی‌گذارد به دولت جمهوری اسلامی‌ جفا کنید.

وی در پایان با توجه به رویکرد مقام معظم رهبری، گفت: در بحث تکنولوژی و فناوری نرم‌افزاری توجهات بسیاری درستی شده است.

در ابتدای این جلسه سیدکاظم دلخوش نماینده‌ی مردم شهرستان صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی‌ به نمایندگی از نمایندگان استان گیلان به بیان برخی از مسائل و مشکلات استان پرداخت.

وی گفت: اگر به اقتصاد استان گیلان توجه نکنیم در کشور با مشکلات اقتصادی رو به رو خواهیم شد و اگر به محصولات کشاورزی استان‌های شمالی توجه نشود دچار بحران می‌شویم.

وی با اشاره به مشکلات محصولات برنج، چای، ابریشم و گردشگری و توسعه بنادر اظهار داشت: متاسفانه دهه شصت دهه‌ی خوبی برای استان گیلان نبود و صنعت گردشگری را در استان‌های شمالی را در اولویت قرار دادند که این امر سبب شد در صنعت جایگاه خود را از دست دهیم و دچار بحران و مشکلات زیادی شویم. صنعت ابریشم به خاک نشسته و سایر صنایع نیمه فعال هستند و در همان زمان فکری مهم به حال صنعت گردشگری استان نشد و امروز هیچ بهره‌برداری از صنعت گردشگری استان نمی‌شود.

دلخوش تاکید کرد:‌ برنج و چای از محصولات استراتژیک هستند و اهمیت آنها از گندم کمتر نیست که به این نکته در کشور و در کارهای کارشناسی توجه نشده است و کشاورزان استان گیلان مشکلات فراوانی دارند.

وی با اشاره به خسارت‌های مختلف همچون برف در استان گیلان یادآور شد: در مجلس باید توجه نمایندگان به استان‌های شمالی جذب شود و پروژه‌های نیمه تمام به ویژه در بخش سدها، بنادر هر چه سریع‌تر مرتفع گردد.

دلخوش با اشاره به خواسته‌های نمایندگان استان گیلان گفت:‌ تزریق اعتبار جهت اتمام پروژه‌های سد‌ها، تقویت محصولات باغی، توجه به صنعت، ادامه پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی کوچک و زودبازده نیمه تمام، گازرسانی به روستاها، توجه به بخش گردشگری، راه آهن و کمک به صنعت افول یافته ابریشم در استان گیلان بسیار جایز اهمیت است.

در ادامه این جلسه قهرمان چابک استاندار گیلان، با توجه به ‌تراکم جمعیتی استان گیلان گفت:‌ این جا یک کلان شهر است و اشتغال را باید در صنعت جست و جو کرد و دایره اولویت‌ها همچون کشاورزی گردشگری و غیره در سایه صنعت می‌تواند رشد پیدا کند.

وی با اشاره به اهمیت محصولات کشاورزی و باغی استان گیلان گفت: در بخش ‌ترانزیت، استانی‌های شمالی از ویژگی خاصی برخوردارند و گردشگری و شیلات نیز باید تقویت شود.

استاندار گیلان با اشاره به تقویت زیرساخت‌ها گفت: بحث تقویت زیرساخت‌ها بیشترین دغدغه‌ی استان است و باید ارتباطات جاده‌ای، ریلی و دریایی توسعه یابد و ما نیازمند به این هستیم تا نقش ایران در میان کشورهای حاشیه خزر به درستی ایفا شود.

وی ضمن برشمردن سایر مزایا و مشکلات استان گیلان به مشکل کم‌آبی اشاره کرد و گفت:‌ بحث کم‌آبی در استان گیلان بسیار حائز اهمیت است و هم اکنون 20 هزار هکتار از 230 هزار هکتار زمین‌های کشاورزی استان گیلان به دلیل کم آبی شخم دوم نخورده‌اند و سطح استان نسبت به سال گذشته 60 درصد کسری آب دارد و در سه ماهه بهار با 90 درصد کاهش بارندگی رو به رو بوده‌ایم.

مهندس قهرمانی با اشاره به تخصیص 10 درصد اعتبارات پروژه‌های عمرانی به بحث خشکسالی در استان گیلان گفت:‌ مردم باید در این عرصه کمک کنند و صرفه جویی درستی در مصرف برق داشته باشند.

گفتنی است دکتر علی لاریجانی پس از این برنامه وارد شهرستان رودسر شده در مراسم یادواره شهدا شرکت خواهد کرد

کد خبر 54153

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز