امارات‌الیوم- ترجمه زینب کامرانی: اخیراً قیمت قطعات خودرو در بازارهای امارات به دلیل بالا رفتن قیمت گازوئیل و کاهش ارزش درهم در برابر یورو 25‌درصد افزایش یافته است

تعدادی از مسئولان شرکت‌های وارداتی در این باره گفتند: افزایش قیمت جهانی نفت منجر به افزایش قیمت گازوئیل شده که این امر به نوبه خود در هزینه بارگیری و حمل‌و‌نقل کالاها و صعود ارزش یورو تاثیر گذاشته و به دنبال آن نیز قیمت انواع قطعات اتومبیل افزایش یافته است.

محمد غسان، مسئول فروش شرکت تجارت قطعات خودروی الحورانی شارجه در این باره گفت: بالا بودن هزینه اجاره‌بها و زندگی و افزایش هزینه واردات قطعات خودرو باعث شده که شرکت‌های فعال این بخش برای پوشش دادن خسارت‌های احتمالی، قیمت‌ها را افزایش دهند.

قیمت قطعات اتومبیل به‌طور متوسط 25‌درصد افزایش یافته است. البته قیمت روغن‌موتور خودروها 50‌درصد افزایش یافته که به‌شدت از افزایش قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی تاثیر پذیرفته است.

اغلب قطعات اتومبیل از اروپا وارد می‌شوند که در پی صعود ارزش یورو شرکت‌ها قادر نیستند قطعات خودرو وارداتی را با قیمت سابق به مشتریان عرضه نمایند.
قطعات خودروی مصنوعی در چین ساخته می‌شود و از آنجا به دبی وارد می‌شود. مشتریان نیز برای پرداخت پول کمتر به خرید قطعات خودروی مصنوعی نیز رضایت می‌دهند، اما در وضعیت کنونی قیمت قطعات خودروی مصنوعی نیز افزایش یافته است.

سانجای کی بیتل، مدیر بخش فروش شرکت گلف‌کاست نیز در این باره گفت: پس از افزایش قیمت گازوئیل، هزینه بارگیری و حمل‌ونقل دو برابر شده است. در حال حاضر که هزینه‌ها بالا رفته، افزایش قیمت قطعات خودرو ضروری است.

البته افزایش قیمت نفت و فرآورده‌‌های نفتی بر این بخش تاثیر گذشته است و این امر باعث افزایش قیمت قطعات اتومبیل بخصوص لاستیک‌ها شده است. قیمت بعضی از انواع لاستیک‌ها با افزایش 5‌درصدی از 400 درهم به 420 درهم افزایش یافته است. عوامل خارجی تنها دلیل افزایش قیمت‌ها نیست بلکه مسائلی همچون بالا رفتن هزینه‌های زندگی و قیمت انواع ساختمان‌ها بر این بخش تاثیر گذاشته است.

محمود رضا از شرکت تجارت قطعات خودروی رادینت دبی در این باره گفت: در حال حاضر قیمت قطعات خودروی در بازارهای جهانی در حال افزایش است و این امر بر بازارهای منطقه‌ای و داخلی تاثیر گذاشته است.

این شرکت قطعات خودرو را از ایتالیا و کشورهای اروپایی وارد می‌کند. اخیراً هزینه حمل‌و‌نقل و بارگیری و ارزش یورو بالارفته که به دنبال آن نیز هزینه واردات نیز افزایش یافته است. پیش‌بینی می‌شود در آینده دوباره شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم. 

در سال 2007، 46 میلیارد درهم درآمد در بازار قطعات خودرو منطقه خاورمیانه حاصل شد که 40‌درصد آن برابر با 2/18 میلیارد درهم نصیب دبی شده است. پیش‌بینی می‌شود در سال جاری درآمد بازار قطعات خودرو دبی به 20 میلیارد دهم برسد.

تجارت قطعات خودرو دبی در سال گذشته  46/29‌درصد رشد داشته و درآمد این بخش از 05/14 میلیارد درهم در سال 2006 به 22/18 میلیارد درهم در سال 2007 رسیده است. البته واردات قطعات خودرو 65/60‌درصد از درآمد فوق، برابر 11 میلیارد درهم را به خود اختصاص داده و 425 میلیون درهم از صادرات و 746 /6 درهم نیز از صادرات دوباره قطعات خودروی وارداتی درآمد کسب شده است.

کد خبر 54150

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز