سه‌شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: نشست مجلس خبرگان رهبری در ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ که به انتخاب آیت الله خامنه‌ای برای رهبری نظام انجامید، بعد از ۱۹ سال برای نخستین بار از شبکه سوم سیما پخش شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین این نشست که برخی از رخدادهای آن از سوی چهره‌هایی چون هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله حائری شیرازی بیان شده بود، در برنامه ویژه‌‌ای که در ساعت ۱۰:۱۵ دقیقه شب از شبکه سوم سیما تهیه شده بود، پخش شد.

در ابتدای این نشست چند تن از اعضای خبرگان درباره چگونگی انتخاب رهبری سخنانی گفتند و سپس رای گیری به عمل آمد و در نتیجه این رای گیری مشخص شد که اکثریت خبرگان با رهبری به صورت شورایی مخالف هستند.

در این نشست که به ریاست آیت‌الله مشکینی اداره می‌شد، ‌پس مشخص شدن مخالفت اکثریت خبرگان با شورایی شدن رهبری، هاشمی رفسنجانی، که نایب رئیسی مجلس خبرگان را بر عهده داشت به نقل از یکی از اعضای خبرگان نقل قولی از امام خمینی را درباره شایستگی رهبری آیت‌الله خامنه‌ای بیان کرد و در ادامه به دیدار خود، آیت‌الله موسوی اردبیلی، میر حسین موسوی، آیت‌الله خامنه‌ای و سیداحمد خمینی با امام اشاره کردند که درباره کنار گذاشتن آیت‌الله منتظری از مقام جانشینی سخنانی گفته شد و در آن از امام خواسته شد که با توجه به اینکه کسی در میان افراد نیست که بتواند جانشین آیت‌الله منتظری شود، نوعی تجدید نظر در این تصمیم انجام شود که امام گفتند که همین آقای خامنه‌ای شخص لایقی است.

هاشمی در ادامه به دیدار خصوصی خود با امام خمینی اشاره کرد و گفت که برای اینکه مطمئن شوم این سخن امام جدی است در نشستی دیگر که می‌توانستم راحت تر با ایشان سخن بگویم ماجرا را طرح کردم و دیدم که ایشان بر نظر خودشان مصرند.

وی همچنین به نقل قولی از حاج سید احمد خمینی در تأیید این سخن خود اشاره کرد و گفت که حاج سید احمد هم هنگامی‌که دیدار آقای خامنه‌ای از چین از تلویزیون پخش می‌شد از زبان امام شنید که گفتند آقای خامنه‌ای لیاقت رهبری را هم دارند.

‌اما این تمام ماجرا نبود،‌ چرا که بعد از این سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در مخالفت با این سخنان و انتخاب خود به عنوان رهبری سخن گفت که برابر تصاویر نشان داده شده از شبکه سوم سیما، اعضای حاضر در مجلس خبرگان با اعتراض از ایشان خواستند دست از مخالفت بردارد.

پس از این سخنان رأی‌گیری به عمل آمد و آقای خامنه‌‌ای به اتقاق آراء از سوی مجلس خبرگان به عنوان دومین رهبر جمهوری اسلامی‌ایران برگزیده شدند.

بعد از پخش این تصاویر، تصاویری از دیدار نخست آیت‌الله خامنه‌‌ای با حاج سید احمد خمینی پخش شد که در آن آن مرحوم ضمن ابراز خرسندی از انتخاب آقای خامنه‌ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی‌، بیعت خود با وی را اعلام کرد.

گزارش همشهری آنلاین حاکی است که در یک سال اخیر سیمای جمهوری اسلامی‌ایران به پخش صحنه‌هایی از رخدادهای مهم انقلاب مبادرت کرد که با استقبال بینندگان روبه‌رو شد.

این رویکرد امسال نیز همزمان با نوزدهمین سال درگذشت امام خمینی(ره) روندی روبه رشد گرفت و با سلسله برنامه هایی با عنوان سیره امام برخی از رخدادهای مهم انقلاب در ۱۰ سال منتهی به درگذشت امام به نمایش گذاشته شد که اوج آن را باید در پخش لحظات حساس مجلس خبرگان رهبری ۱۴ خرداد سال ۱۳۶۸ جست و جو کرد.  

کد خبر 54025

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز