یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: علی لاریجانی، رئیس مجلس هشتم گفت: راهنمایی‌های رهبر فرزانه‌ انقلاب، بنای تدوین راهبرد مجلس هشتم خواهد بود.

به گزارش ایسنا، در جلسه‌ علنی یکشنبه (۱۲ خرداد) مجلس شورای اسلامی پس از ادای مراسم تحلیف هیات رئیسه‌ مجلس هشتم، لاریجانی از اعتماد نمایندگان به او و دیگر اعضای هیات رییسه تشکر کرد و گفت: این اعتماد را، پشتوانه‌ عظیم برای فعالیت خود می‌پنداریم و به موجب سوگندی که یاد کرده‌ایم، خود را ملتزم به رعایت آیین‌نامه جهت بهبود فضای کار و تلاش برای مجلس شورای اسلامی می‌دانیم.

وی با بیان این‌که راهنمایی‌های رهبر فرزانه‌ انقلاب، مبنای تدوین راهبرد مجلس هشتم خواهد بود، اظهارداشت: تلاش ما بر آن است که راهبرد مجلس را مدون کنیم. از دوستان نماینده و صاحب‌نظران هم استدعا داریم نظرات خود را به هیات رئیسه ارسال کنند.

وی افزود: موضوع دیگر آیین‌نامه داخلی مجلس است که به عنوان بسترساز تحرک مجلس از نظر شکلی می‌تواند هم بر سرعت عمل مجلس کمک کند و هم از برخی مشکلات جلوگیری کند.

وی از کمیسیون آیین‌نامه داخلی هم تقاضا کرد که تا با سرعت بررسی طرح اصلاح آیین‌نامه را آغاز کنند.

لاریجانی مساله‌ بعدی در مجلس را تنقیح و پالایش قوانین دانست و گفت: در پیام مقام معظم رهبری نیز به آن اشارت شد. این موضوع در دستور کار هیات رئیسه قرار دارد. پیشنهادهای شما به ساماندهی کار کمک خواهد کرد و امیدواریم با تلاش‌های دوستان هرچه سریع‌تر نیز نتیجه را تقدیم کنیم.

وی همچنین با بیان این‌که حل اختلافات قوه‌ مقننه و سایر قوا مورد توجه مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری است، تصریح کرد: موضوع بعدی که باز رهبر معزز به آن تاکید فرمودند، یافتن راهی برای حل اختلافات بین قوه‌ مقننه و سایر قوا بود. با مبنا قرار دادن وظایف هر قوه هیات رئیسه جویای مکانیزمی برای حل اختلافات با حضور نمایندگان از هر سه قوه است.

رئیس مجلس هشتم ابراز داشت: در این چند روز در موضوع نیازهای فوری کشور نظیر کمک‌هایی که باید جهت خشکسالی و سرمازدگی به تولیدکنندگان داده شود، جلسات مشترکی را بین دولت و مجلس تشکیل دادیم تا به نتیجه‌ مورد قبول جهت طرح در مجلس برسیم. ایجاد مکانیزم رایزنی تخصصی در مسایل مهم کشور بین دو قوه دیگر ایده‌ای است که در هیات رئیسه به آن توجه شده است و باز از دوستان عزیز طلب می‌کنیم که ما را از راهنمایی‌های خودشان محروم نکنند.

لاریجانی همچنین بر تقویت بعد نظارتی مجلس نیز تاکید کرد و گفت: این موضوع برای مجلس و مردم پراهمیت است و مورد عنایت مقام معظم رهبری نیز بوده است و رئیس‌جمهور محترم نیز به آن تاکید کرده‌ است. تقویت این بعد نیازمند روش‌های نوین نظارتی است. در هیات رئیسه‌ مجلس موضوع نظارت به نحو جدید در دست بررسی است که انشاءالله نتیجه آن تقدیم نمایندگان از طریق مجاری خودش که کمیسیون‌هاست، خواهد شد.

رئیس مجلس هشتم درباره‌ شعب نیز متذکر شد: شعبی که گزارش اولیه مربوط به افرادی که باید به کمیسیون‌ها بروند را هنوز ارایه نکردند، امروز و فردا جلسه داشته باشند و گزارش خود را ارایه دهند تا پس از تعطیلات این هفته بتوانیم با رایزنی مجدد با شعب ترکیب کمیسیون‌ها را قطعی کنیم.

لاریجانی در ادامه با بیان این‌که کمیسیون‌های صنایع، انرژی، بودجه و امنیت ملی متقاضی زیادی دارد، گفت: برای این کمیسیون‌ها درخواست‌ها بیشتر از 23 نفر است. از خود دوستان تقاضا داریم که تغییراتی در این امر بدهند و مطلع هستید که کمیسیون‌های مجلس همه پراهمیت است.

کمیسیون اجتماعی و کمیسیون اصل 90 که استفاده قانون اساسی دارد هم‌چنین کمیسیون فرهنگی از امور مهمی است که می‌توانند در صحنه‌ کشور تغییرات عمده به وجود آورد. تقاضای ما این است که دوستان با توجه به این‌که حجم درخواست‌ها برای کمیسیون‌ها زیاد است، یک تجدیدنظر در آرای خودشان بکنند تا رفت و برگشت‌ها به شعب و هیات رییسه کمتر شود و با سرعت بیشتری کمیسیون‌ها تشکیل شود.

وی با بیان این‌که دوشنبه هفته‌ آینده شعب از ۸ صبح جلسات خود را خواهند داشت، گفت: نمایندگان در مراسم رحلت حضرت امام(ره) می‌توانند شرکت کنند.

لاریجانی همچنین با اعلام این‌که جلسه‌ علنی بعدی مجلس هفته‌ی آینده خواهد بود، گفت: تاریخ آن را از طریق رسانه‌ها اعلام می‌کنیم. علت آن هم این است که دستور جلسات را باید در این جلسات فراهم کنیم.

رئیس مجلس هشتم، با اشاره به سالگرد رحلت امام (ره)، گفت: سالگرد آن سفر کرده که صد قافله دل همره اوست، یعنی امام راحل (قدس سره) را خدمت شما و ملت عزیز تسلیت عرض می‌کنیم. یاد آن مرد الهی که همیشه در قلب همه‌ مومنین جا دارد و جاودان است و راه آن پیشوای بزرگ انقلاب که چراغ راهنمای همه‌ دوستداران ایران عزیز است را گرامی می‌داریم.

وی هم‌چنین به حادثه کارخانه‌ کیمیا گستر اشاره کرد و اظهار داشت: این حادثه که متاسفانه حدود ۲۷ نفر از کارکنان زحمت‌کش کارخانه جان باختند، حادثه‌ غم‌انگیز است که آن را به مردم شازند و خانواده‌هایشان تسلیت می‌گوییم.

وی در پایان، 15 خرداد که روز مهمی در تاریخ معاصر ایران است را گرامی داشت.

مصاحبه با خبرنگاران

رئیس مجلس هشتم پس از پایان جلسه علنی امروز مجلس در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری گفت: این که اتحادیه اروپا می خواهد یک فضای جدیدی را برای همکاری با ایران بگشاید از طریق مجاری خودش ممکن است البته به شرط این که با گام‌های درست این کار صورت بگیرد.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری که در رابطه با تحلیل‌های مختلف از رابطه دولت و مجلس که بعد از ریاست وی مطرح است، گفت: من علاقه‌ای ندارم که جلوی تحلیل‌های دیگران را بگیرم.

رئیس مجلس هشتم خاطرنشان کرد: ما هم اکنون مشغول تدوین یک امور مهمه‌ای برای مجلس هستیم من جمله راهبرد مجلس هشتم و هم چنین راهکارهایی برای نظارت دقیق‌تر بر کارهای کشور با متدولوژی جدید و هم چنین پیدا کردن مکانیزمی برای حل اختلاف بین قوه مقننه و سایر قوا.

لاریجانی افزود: در همین روزهایی که هیات رئیسه موقت بر سر کار بود ما جلسات مستمری را با برخی از وزرا و برخی از مسئولانی که در مجلس فعال بودند داشتیم، درباره نیازهایی که مربوط به خشکسالی و هم چنین سرمازدگی بود و دولت پیش از این در این زمینه اظهارنظرهایی کرده بود، بررسی کارشناسی این موارد آغاز شد. دو جلسه نسبتا طولانی داشتیم و امروز هم مجددا در حال پیگیری هستیم.

وی با تاکید بر این که ما خیلی به دنبال ساختا‌رها نمی گردیم و به دنبال حل مسائل هستیم، گفت: لذا اگر ما مختصر آبرویی هم وجود دارد ما قصد داریم برای حل مسائل از آن استفاده کنیم. ما نمی‌خواهیم در درون دالان خشک ساختاری وقت‌مان را صرف کنیم. لذا با سرعت زیاد ما اعتبارنامه نمایندگان را دیروز و امروز تقریبا به پایان رساندیم که وقت این مجلس صرف این امور شکلی کمتر شود.

رئیس مجلس هشتم گفت: هم چنین ما قصد داریم که سریعا وارد فضایی شویم که موضوعات اصلی کشور مطرح شود امیدواریم که در این هفته نیز و البته اوایل هفته آینده بتوانیم کمیسیون‌های مجلس را سریعا شکل دهیم، و در این فاصله هم با دولت و سایر دستگاه‌ها رایزنی‌هایی برای مسایل مهمی که امروز جلوی پای کشور است خواهیم داشت.

لاریجانی هم چنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) را مورد اشاره قرار داد، گفت: روش و منش امام خمینی(ره) یک شیوه کهنه شونده‌ای نیست و این همیشه در دل‌های همه مومنان و کسانی که علاقمند به ایران عزیز هستند زنده و جاودان است، لذا شیوه و مشی حضرت امام (ره) یک تابلویی جلوی روی همه است.
لاریجانی با اشاره به این نکته که در بیانات حضرت امام (ره) به برخی از موارد بسیار تاکید شده است در این زمینه گفت: از جمله مشی دقیق اسلامی در پیشبرد امور که برای مجلس نیز این مساله می‌توان راهنمای عمل باشد که قوانین بر اساس مبانی اسلامی تدوین شود.

وی روحیه کار و توسعه پیشرفت برای کشور را از دیگر نکاتی که حضرت امام(ره) بر روی آن تکیه داشتند عنوان و خاطرنشان کرد: امروز ایران عزیز بیش از هر زمان دیگری احتیاج به روحیه خلاق و با نشاط برای کار در کشور دارد، زمینه‌های کار زمانی فراهم می‌شود که سرمایه‌گذاری در کشور تسهیل شود. ما این پند بلند امام (ره) را باید عملیاتی کنیم چه در مجلس و چه در دولت؛ لذا این که هم در تقنین و آیین‌نامه‌ها در دولت و دستورالعمل‌ها به نحوی باشد که زمینه‌های سرمایه‌گذاری تسهیل شود امر مهمی است و ما امروز هم متذکر شدیم که یک کمیته و یا کمیسیونی برای پالایش قوانین در نظر گرفته شود که ان‌شاءالله سرمایه‌گذاری در کشور سهل گردد.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید تغییرات ساختار وزارت کشور را چطور ارزیابی می‌کنید، اظهارداشت: ما منتظر هستیم تا وزیر کشور قوی از سوی دولت معرفی شود و هم چنین برای وزارت اقتصاد و دارایی؛ تا هر چه زودتر این دستگاه‌ها بتوانند کار دراز مدت خودشان را انجام دهند.

رئیس مجلس هشتم در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره‌ مساله هسته یی ایران و رفتارهای آژانس بین الماللی انرژی اتمی با ایران گفت: پیش ازاین هیات‌هایی که از آژانس به ایران می‌آمدند ما بارها به آنها متذکر می‌شدیم که برخی سرویس‌های آمریکا و اسرائیل شما را دارد به اشتباه می اندازد، اما درعین حال آنها دعاوی را از آنها می گرفتند و به ایران می آمدند ما براساس ضوابط و مقررات خودمان پاسخ آنها را می دادیم. من فکر می کنم در گزارش اخیر آقای البرادعی نکاتی است که نشان می‌دهد سرویس‌های کشورهای دیگر بسیار فعالانه مسیر آژانس را دارد به اشتباه می اندازد .

لاریجانی هم چنین در پاسخ به این سوال که آیا مجلس هشتم برنامه‌ای برای تقویت نظارت مجلس دارد گفت: یکی از اولویت های ما پیدا کردن مکانیزم های جدیدی برای نظارت است که هم مردم مطلع باشند و هم نظارت عمیق و فعالی وجود داشته باشد روش‌هایی در این زمینه در دنیا مرسوم است، ما هم مکانیزم هایی داریم اما می شود مکانیزم های پرتحرک‌تری را در نظر گرفت، ما هم اکنون در هیات رئیسه مشغول بررسی این مساله هستیم.

کد خبر 53854

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز