همشهری آنلاین: رئیس جمهور در آیین گشایش مجلس هشتم گفت: موفقیت دولت و مجلس به هم پیوند خورده و تشکیل مجلس قدرتمند آرزوی دولت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر محمود احمدی نژاد صبح سه شنبه (7 خرداد) در آیین افتتاح مجلس هشتم شورای اسلامی در سخنانی با اشاره به حضور پرشکوه مردم در انتخابات مجلس گفت: این حضور حیرت همه جهان را به همراه داشت و دارای پیام‌ها و معانی فراوانی بود. اعتماد ملت ایران و انتخاب شما به عنوان نماینده از سوی مردم را صمیمانه تبریک عرض می‌کنم.

وی حیات و نشاط سیاسی ملت ایران، عزت و اقتدار ایران زمین، وحدت،‌ برادری و همدلی مردم ایران، دلدادگی به ارزش‌های الهی و انسانی و پایداری بر اصول انقلاب اسلامی و هوشمندی و مایوس‌کردن دشمنان را از پیام‌های این انتخابات دانست و خاطر نشان کرد: حضور با شکوه مردم در صحنه، تاکید مجددی بر اهمیت و جایگاه رفیع مجلس شورای اسلامی در ساختار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس جمهور اضافه کرد : این حضور پرشور همچنین تاکیدی بر استمرار قانون‌گذاری انقلابی و آرمانی، نظارت صحیح، مستمر و همه جانبه و رفع موانع و مشکلات خدمتگزاری و همبستگی و تسهیل در اداره امور کشور است.

همه مسئولان وکیل الرعایا هستند

رئیس قوه مجریه با تاکید بر اینکه قوام و دوام همه قوا در کشور به حضور و رأی مردم بستگی دارد و همه ما برآمده از حضور و انتخاب مردم هستیم، تصریح کرد: مجلس در هر دوره با حضور مردم قوام و استمرار پیدا می‌کند و شأن مسئولان اجرایی و قانون‌گذاری به واسطه حضور و انتخاب مردم است؛ بنابراین همه ما وکیل‌الرعایا، وکیل ارزش‌ها و آرمان‌های بلند مردم ایران هستیم و نمی‌توانیم و نباید از حقوق و آرمان‌های موکلان خود بگذریم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم همه ما مسئولان را برای خدمتگزاری انتخاب کرده اند، اظهار داشت: مردم ما را به نشان خدمتگزاری خود مفتخر کرده‌اند و هرچه غیر از این باشد، خروج از وظیفه است و ما همه باید در این راستا حرکت کنیم. ما پذیرفته‌ایم خود را وقف خدمت به مردم کنیم.

دکتر احمدی نژاد تاکید کرد: ایفای مسوولیت نیازمند گذشتن از عمر، ‌آسایش و زندگی است و اگر از خود بگذریم و به مردم خدمت کنیم، از نوکری مردم به بندگی خدا می‌رسیم و خداوند در این عرصه اسوه‌های عملی مانند امام (ره)، مقام معظم رهبری و خیل شهیدان و آحاد ملت ایران و افرادی مانند شهید رجایی،‌ شهید بهشتی و شهید مدرس در برابر ما قرار داده است.

رئیس‌جمهور در ادامه به استقلال رأی قوا اشاره کرد و گفت: این استقلال در واقع رأی به آن چیزی است که در جهت منافع و آرمان‌های ملت ایران است.

وی با تاکید بر اینکه ‌عمل به وظیفه و استقلال رای در گرو شجاعت و ایستادگی بر اصول است، تصریح کرد: این دو با آزادگی از خود و تعلقات خود انجام می‌شود. ما همه ملتزم به دفاع از حقوق ملت و انجام تعهدات و سوگند خود هستیم و باید برای تحقق این امر همه در کنار هم باشیم.

آرزوی دولت؛ مجلس مقتدر

رئیس‌ قوه مجریه در ادامه با بیان این که موفقیت دولت و مجلس به هم پیوند خورده است و مجلس قدرتمند آرزوی دولت است، خاطر نشان کرد: نظارت مجلس پشتوانه صحت عمل و موفقیت دولت است و برای دولت هیچ چیزی بهتر از وجود یک مجلس آگاه، مومن، ‌شجاع و حاضر در صحنه نیست.

دکتر احمدی‌نژاد اضافه کرد:‌ تقسیم کار برای انجام بهتر وظایف است و نه برای رقابت و تقابل. مجلس و دولت نیز مکمل و یار و برادر هم و دارای آرمان‌ها و مسوولیت‌های مشترکی هستند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت نهم اجرای قانون و عمل به قانون را وظیفه خود می‌داند، تاکید کرد: این دولت جزو پایبندترین دولت‌ها به قانون است و دولت موفقیت خود را در گرو اجرای صحیح قانون می‌داند.

رئیس‌جمهور، مجلس هشتم را پرنشاط، ‌مومن، شجاع و معتقد به آرمان‌های امام و انقلاب و آماده خدمتگزاری و انجام مسوولیت‌های بزرگ توصیف کرد. وی خطاب به نمایندگان مجلس هشتم گفت:‌ یادآوری آرمان‌ها و مسولیت‌های انقلاب از وظایف امروز ماست. انقلاب اسلامی، ملت ایران و نظام، همه اهداف بلندی دارند و تعالی همه‌جانبه ایران عزیز بر اساس خداپرستی و ارزش‌های الهی از جمله این اهداف است.

رئیس قوه مجریه در ادامه بر ضرورت حفظ عزت و اقتدار ملی تاکید کرد و گفت: امروز ایران به لطف امام(ره)، ‌ولایت و شهیدان و نیز ملت و توکل بر خدا جزو عزیزترین ملت‌های دنیا است.

اصلاح ساختار ظالمانه جهان

وی با تاکید بر این‌که ایران باید همواره در قله عزت و اقتدار جهانی باشد آرمان دیگر نظام و ملت را اصلاح ساختارها و نظام‌های ظالمانه جهانی عنوان و خاطرنشان کرد: ساختن ایران و اصلاح جهان دو روی یک سکه است. باید برای پیشبرد آرمان‌های انقلاب و برای رفع ظلم و عدالت کلام بلند امام(ره) سرلوحه کار خود قرار دهیم که فرمودند:« تا ظلم هست مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم.» این مسئولیت امروز ماست.

رئیس جمهور افزود: همه قوا در این اهداف مشترک و در کنار یکدیگر هستند و ما همکار و پشتیبان هم خواهیم بود. وی اختلاف نظر و سلیقه در تحلیل‌ها را امری عادی توصیف کرد و گفت: مهم این است که همگی در مسیری با اهداف مشترک قرار داریم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه برخی افراد زمانی که مجلس و دولت را در کنار هم می‌بینند آشفته می‌شوند، گفت:‌ این عده اگر ببینند نمایندگان در دفاع از لوایح دولت گام برمی‌دارند فورا آنها را به وکیل‌الدوله بودن متهم می‌کنند. در صورتی که همه ما اجزای یک پیکر و برآمده از رای مردم و متعلق به مردم هستیم. برخی در گذشته استقلال خود را به معنای تفاوت و تعارض تفسیر کرده‌اند که پشتوانه ملی و عقلی و شرعی ندارد.

دکتر احمدی نژاد تاکید کرد: دولت با افتخار در خدمت مجلس است و بدنه گسترده دولت در خدمت نمایندگان مردم برای قانونگذاری درست است. رئیس‌جمهور تصریح کرد: همه باید با همدلی و کار در خدمت انقلاب و آرمان‌های آن باشیم که این خواست ملت و رهبری و در جهت اهداف امام(ره) و شهیدان است.
 
دستور کارهای مشترک دولت و مجلس

رئیس قوه مجریه در ادامه با بیان اینکه دستور کارهای مشترکی برای مجلس، دولت و قوه قضاییه وجود دارد، خاطر نشان کرد: این دستور کارها در راستای تقویت وحدت و انسجام ملی، رفع مشکلات ساختاری و ریشه‌ای اقتصاد کشور است.

وی ادامه داد: دولت و مجلس در کنار هم باید الگوی همدلی و وحدت را در برابر چشم جهانیان قرار دهند و باید مراقب باشیم مباحثی که برخی می‌خواهند بر آن دامن بزنند، گریابانگیر مان نشود. بدخواهان از این طریق به دنبال کشف امید برای خود و ایجاد ناراحتی و یأس برای مردم هستند.

دکتر احمدی‌نژاد ملت ایران را امیدوار و دلبسته به آینده توصیف کرد و در عین حال گفت: ملت ایران به تعهد و خدمتگزاری دولت و مجلس امیدوار است و ما باید این امید را روزافزون کنیم.

رفع مشکلات اقتصادی

رئیس شورای عالی امنیت ملی رفع مشکلات ساختاری و ریشه‌ای اقتصاد کشور را از دیگر دستور کارهای مشترک سه قوه عنوان کرد و گفت:‌ علی‌رغم تمام تلاش‌های بی‌نظیر بعد از انقلاب که منجر به پیشرفت‌های شگرف در عرصه‌های گوناگون شده است، به اذعان همه وضعیت اقتصادی در تراز ملت ایران و شایستگی‌های نظام نیست؛ مردم از تورم،‌ اتلاف منابع، بی‌انضباطی در اخذ مالیات‌ها، توزیع ناعادلانه یارانه‌ها،‌ بی‌انظباطی در توزیع تسهیلات بانکی، ‌ناکارآمدی ساختار برنامه و بودجه، بهره‌وری پایین، ‌ناکارآمدی ساختار اداری، ‌مشکلات بیمه‌ای و بانکی و ارزش پایین پول ملی رنج می‌برند؛ این دستور کار مشترک است که باید با یک یا حسین (ع) و یا یک یاعلی (ع) با کار کارشناسی مشکلات را از پیش پای ملت برداریم.

تدوین تئوری‌های بومی و اسلامی

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت حرکت به سمت نظریه پردازی‌ ایرانی و اسلامی گفت: باید در جهت شکوفایی استعدادها گام برداریم و به ملت و اسلام اعتماد کنیم و راهکارهای بومی، ملی و اسلامی ارائه دهیم و به آن‌ها اعتماد نماییم. حاصل تئوری‌ها رایج جهانی وضعیت امروز جهان است که قحطی‌ها، رکود بی‌نظیر اقتصادی و چپاول‌ها نماد و نتیجه آن است.

وی با اشاره به ناکارآمدی تئوری‌های اقتصادی جهان و به ویژه آمریکا اظهار داشت: ئوری‌های اقتصادی در مطرح‌ترین کشور سلطه‌گر دنیا باعث شده که از 280 میلیون جمعیت آن 40 میلیون نفر در فقر مطلق باشند و باید به دنبال تئوری‌های بومی باشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه هنوز در کشور تئوری‌های اسلامی و ملی در مرحله اجرا محقق نشده است و عده‌ای ذهن‌شان در گرو تئوری‌های اقتصادی سرمایه‌داری است، خاطر نشان کرد: با ظرفیت عظیم مجلس و کار کارشناسی و با بهره‌گیری از ظرفیت عظیم دولت می‌توانیم تئوری‌های ملی و اسلامی را بر پا کنیم.

رئیس‌جمهور در ادامه‌ سخنان خود دستور کار مشترک دیگر سه قوه را اصلاح ساختار اداری و نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ کشور دانست و گفت: باید ناکارآمدی‌ها در این راستا اصلاح شود؛ البته دولت در این حوزه اقداماتی را آغاز کرده که تکمیل و تحقق کامل آن با پشتوانه، کمک و نظارت مجلس هشتم صورت می‌گیرد.

رئیس‌جمهور در ادامه تنقیح قوانین را دستور کار مشترک دیگر مجلس هشتم و دولت برشمرد و گفت: شاید به اندازه حجم این سالن قانون داشته باشیم که بعضاً ناقض و متضاد هم هستند و شاید کارآمدی چندانی نداشته باشند؛ از این رو دولت و مجلس باید در راستای تنقیح، دسته‌بندی و اصلاح قوانین حرکت کنند که در این ارتباط باید کارگروه مشترکی بین دولت و مجلس ایجاد شود و دولت و مجلس دست به دست هم دهند.

وی همچنین تصریح کرد: یک قانون خوب می‌تواند کشور را به سرعت به جلو ببرد ولی قوانین ناقص ممکن است کارها را به عقب بیندازند؛ از این رو باید بهترین قوانین را تنظیم کنیم و شما دوستان در مجلس، بدنه‌ کارشناسی دولت و وزرا و مشاوران را امین و یاور خود بدانید.

دکتر احمدی نژاد همچنین دستور کار مشترک دیگر را تنظیم قانون سازندگی پنج ساله دانست و گفت: دولت سیاست‌ها را مشخص کرده که در حال حاضر در مجمع در حال رسیدگی است و امیدواریم به سرعت در مجمع تشخیص مصلحت بررسی و آماده شود.
وی گفت: باید این قانون را در راستای چشم‌انداز 20 ساله تنظیم کنیم و قانونی بر اساس توسعه ایرانی و اسلامی در اختیار داشته باشیم.

مبارزه با مفاسد اقتصادی

رئیس‌ قوه مجریه در ادامه مبارزه با برخی مفاسد اقتصادی را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: دستور کار مشترک دیگر بین دولت، مجلس و قوه قضاییه مبارزه با برخی مفاسد اقتصادی است. وقتی در گوشه‌ای فریاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بلند می‌شود عده‌ای تصور می‌کنند این مساله باعث می‌شود به حیثیت نظام خدشه وارد شود و سعی می‌کنند آن را کوچک کنند و از روی دلسوزی می گویند که وجود ندارد. بعضی دیگر نیز وقتی فریاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بلند می‌شود چنین مطرح می‌کنند که نظام اسلامی مملو از فساد شده است. به نظر ما هر دو گروه تصور اشتباهی دارند و در گمراهی هستند.

جمهوری اسلامی پاک‌ترین و سالم‌ترین نظام جهانی

رئیس‌جمهور تاکید کرد: من امروز با افتخار و با صدای بلند می‌گویم که سالم‌ترین و پاک‌ترین نظام عالم نظام جمهوری اسلامی ایران است و چون پاک است کوچک‌ترین لکه‌ای قابل تحمل نیست و فریاد علیه این‌ها جزء افتخارات ملت ایران و جمهوری اسلامی ایران است و بر این اساس دولت و مجلس نیز پیشگام برخورد با این تخلفات هستند.

دکتر احمدی‌نژاد تصریح کرد: البته برخورد با مفاسد کاری سخت و ظریف است و نیازمند پیگیری‌، استمرار و تحمل برخی فشارها و جوسازی‌هاست؛ اما ما باید در مبارزه با این مساله در کنار هم باشیم.

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به حضور پرقدرت و الهام‌بخش در عرصه جهانی به منظور دفاع از حقوق ملت ایران در این عرصه و ایستادگی در برابر زورگویی‌ها گفت: تردیدی ندارم که این مجلس با تمام قدرت و قامت در برابر زیاده‌خواهی‌ها می‌ایستد و با قدرت از حقوق حقه‌ ملت ایران در عرصه‌ جهانی دفاع می‌کند.

شمارش معکوس اضمحلال قدرت‌های زورگو

رئیس قوه مجریه در ادامه گفت: هنوز برخی قدرت‌های زورگو در خواب و خیال دهه‌های گذشته هستند و با ادبیات دهه‌ 40 و 50 میلادی با مردم صحبت می‌نمایند و خیال می‌کنند با زورگویی و چپاول می‌توانند خواسته‌های خود را به مردم جهان تحمیل کنند؛ در صورتی که این دوران رو به پایان است و زنگ شمارش معکوس اضمحلال آنان نواخته شده است و ملت‌ها به لطف پیشتازی ملت ایران در حال بیداری هستند و قدرتی مبتنی بر خداپرستی و عدالت در حال شکل‌گیری است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران، مجلس، دولت و قوه‌ قضاییه، قوای نظامی و انتظامی پشت سر رهبر معظم انقلاب و ملت بزرگوار ایران بر اصول، ارزش‌ها و آرمان‌های خود پافشاری و از عدالت و پاکی دفاع می‌کنند.

مجلس هشتم؛ صدای ملت ایران

رئیس‌جمهور مجلس هشتم را صدای ملت ایران توصیف کرد و گفت: این مجلس بر اراده و خواست ملت ایران در تحقق عدالت در روابط خارجی اعم از دوجانبه، چندجانبه و بین‌المللی و اصلاح ساختارهای جهانی پا ‌فشاری خواهد کرد.

باید کدورتها را کنار گذاشت

رئیس‌جمهور در ادامه‌ سخنان خود به تشکر و قدردانی از مردم، مسئولین و برگزارکنندگان انتخابات پرداخت و خاطر نشان کرد: از رهبر متفکر انقلاب که با درایت و تدبیر فضای لازم را برای برگزاری انتخابات باشکوه و حضور باشکوه مردم در صحنه را فراهم کردند و نیز از ملت بزرگ ایران که با هوشمندی به صحنه آمدند و با این حضور دشمنان را دچار یأس کردند و همچنین از همه کسانی که نامزد انتخابات شدند و خود را در معرض آرای مردم قرار دادند، تشکر می‌کنم.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: البته باید توجه داشت که دوران رقابت تمام و دوران برادری و دوستی آغاز شده است. در اجرا، تبلیغات و نظارت، ممکن است اشتباهاتی پیش آمده باشد ولی باید کدورت‌ها رفع شود و همه در راستای خدمت‌گزاری به مردم حرکت کنند.

رئیس‌جمهور سخنانش را با دعا برای پیروزی و بهروزی ملت ایران به پایان برد.

کد خبر 53310

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز