همشهری آنلاین: فیلمی فرانسوی درباره ماجراهای یک کلاس درس خشن در پاریس، یکشنبه ۲۵ مه (۵ خرداد) جایزه اصلی جشنواره کن (نخل طلا) را پس از ۲۱ سال نصیب این کشور کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، فیلم "کلاس" (Entre Les Murs) ساخته لورن کانته، یک داستان بی‌پیرایه درباره زندگی در کلاس درس که بر اساس یک رمان خودزندگینامه‌ای اثر فرانسوا بگودو درباره زندگیش به عنوان یک معلم جوان است، برنده نخل طلای شصت و یکمین جشنواره سینمایی کن شد.

لورن کانته که جایزه‌اش را از رابرت دونیرو هنرپیشه مشهور آمریکایی دریافت کرد، گفت: " قصد بر این بود که این فیلم به جامعه فرانسه شباهت داشته باشد، بنابراین باید چندوجهی، کمی شلوغ، پیچیده می‌بود و گاهی اصطکاک‌هایی را ترسیم می‌کند که فیلم قصد زدودن آنها ندارد."

در این درام مستند، که بگودو در نقش خودش به عنوان یک معلم مدرسه بازی می‌کند به ۲۵ نوجوان حدود ۱۴ ساله که یازیگران غیرحرفه‌ای - همگی دانش‌آموزان همان مدرسه همراه با والدین واقعی‌شان - فرانسه درس می‌دهد.

فیلم که رویدادهای آن در این کلاس می‌گذارد، کودکانی را از پس‌زمینه‌های مختلف از یک محله فقیر پاریس کنار هم گرد می‌‌آورد.

"کلاس" که یکی از آخرین فیلم‌های بود که در بخش مسابقه جشنواره به نمایش درآمد، با تحسین گرم منتقدان هم روبرو شد.

شان پن هنرپیشه آمریکایی و رئیس هیات داوران ۹ نفره جشنواره که برنده نخل طلا را اعلام کرد، گفت: "واقعا فیلم فوق‌العاده‌ای است. رای ما به این فیلم دومین تصمیم اجماعی ما بود."

براد پیت لاتین بهترین باریگر مرد

جایزه بهترین بازیگر مرد به بنیسیو دل تورو، ستاره متولد پورتوریکو که اغلب او را "براد پیت لاتین"  می‌نامند به خاطر بازی در نقش قهرمان انقلابی ، چه‌گوارا در فیلم "چه" ساخته استیون سودربرگ رسید.بنیسیو دل تورو -AFP

او در هنگام جایزه‌اش گفت: "می‌خواهم این جایزه را به خود این مرد، چه گوآرا تقدیم کنم."

این دومین جایزه بزرگ دل تورو با هدایت استیون سودربرگ کارگردان آمریکایی بود.

فیلم "چه" دو مرحله از زندگی چه‌گوآرا را به تصویر می‌کشد- یکی در اواخر دهه ۱۹۵۰ به همراه فیدل کاسترو هنگام سرنگونی باتیستا دیکتاتور کوبا، و دیگری تلاش ناکام چه برای صدور انقلاب کوبا به بولیوی.

سودربرک در سال ۲۰۰۰ با قراردادن دل‌تورو در نقش یک پلیس مکزیکی خونسرد در فیلم "قاچاق" که جایزه بهترین بازیگر مرد نقش دوم را برای او به ارمغان آورد، توجه‌ها را در دنیای سینما به او معطوف کرد.

دل تورو با نام اصلی بنیسیو مونسرانه رافائل دل تورو سانچز، همچنین پنج سال قبل از آن در فیلم پرفروش "مظنونین همیشگی" – در نقش گانگستر غرغرو "فنستر" ظاهر شده بود.
دل تورو همچنین در سال ۱۹۹۰ در دو فیلم به کارگردانی شان پن، رئیس هیات داوران امسال جشنواره کن ظاهر شده بود: "دونده سرخپوست" و "قول".

دل تورو که حضوری آرام اما بسیار قدرتمند دارد، از آغاز در ساخت فیلم "چه" که پژوهش در مورد آن ۹ سال طول کشید و تکمییل کردن آن ۶۰ میلیون دلار خرج برداشت، حضور داشت.
دل تورو هنرپیشگی را از تلویزیون آغاز کرد و بعد در فیلم "جواز قتل" نقش جوانترین مرد شریر مقابل جیمز باند را بازی کرد.

یکی از آخرین فیلم‌های او فیلم "۲۱ گرم" در سال ۲۰۰۲ ساخته کارگردان مکزیکی آلخاندرو گونزالی ایناریتو بود که در آن نقش یک مجرم سابق بدل‌شده به یک افراطی مذهبی را بازی می‌کند که دو کودک و  پدرشان را در جریان یک حادثه رانندگی می‌کشد.

او از کارهای عمده دیگر او می‌توان به  بازی در نقش یک پلیس فاسد در فیلم "شهر گناه" رابرت رودیگرز در سال ۲۰۰۵ و بازی در نقش یک وکیل معتاد به همراه جانی دپ در فیلم "ترس و نفرت در لاس وگاس" ساخته تری گیلیام - فیلمی درباره روزنامه‌نگار هانتر اس تامپسون - اشاره کرد.

جایزه بهترین بازیگر زن برای هنرپیشه‌ای گمنام از برزیل

ساندرا کارولونی بازیگر برزیلی جایزه بهترین بازیگر زن نقش زن را به خاطر ایفای نقش یک مادر تنهای باردار در کلانشهر سائوپولو در برزیل در فیلم " خط عبور" از آن خود کرد.


والتر والاس و دانیلا توماس

کارولونی در اولین نقش سینمایی‌اش در این فیلم به کارگردانی والتر سالاس و دانیلا توماس ظاهر شده بود، نقس خدمتکار خانه ای به نام کلوزا را بازی می‌کرد که پسرانش در تلاش برای پرهیز از فروغلتیدن در زندگی جنایت‌کارانه هستند.

او پس از دریافت جایزه از هنرپیشه فرانسوی ژان رنو گفت: "مفتخرم که که در حرفه‌ای هستم که بازتاب‌دهنده یک ملت است."

کارولونی ۴۳ ساله پیش از این در چند فیلم کوتاه بازی کرده بود، اما بیشتر یک بازیگر تئاتر محسوب می‌شود.

"خط عبور" که عمده بازیگرانش غیرحرفه‌ای هستند، دنباله‌ای است بر فیلم "سرزمین بیگانه" ساخته همین دو کارگردان که به مشکلات زندگی در طبقات پایین سائوپولو می‌پردازد.

والتر سالس یکی از کارگردانان این فیلم، به خاطر کارگردانی فیلم "خاطرات موتورسیکلت" درباره سفر حماسی چه‌گوآرای جوان به دور آمریکای لاتین، شهرت بین‌المللی دارد.

کد خبر 53075

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز