سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۵ - ۱۹:۳۰
۰ نفر

گاردین- ترجمه امیررضا نوری‌زاده: سینمای آمریکا نیز مانند سایر بخش‌های صنعت این کشور، اکنون بخشی از آینده خود را در چین می‌بیند

برخی از بزرگترین استودیو‌های فیلمسازی اکنون در این کشور دفاتری دارند و برنامه‌ریزی کرده‌اند تا ظرف چند سال آینده در صنعت روبه‌رشد فیلم در چین سرمایه‌گذاری 150 میلیون دلاری انجام دهند. والت دیزنی پیکچرز در این زمینه فعال‌تر از سایرین بوده و قصد تولید یک فیلم اکشن را دارد که به گفته برخی نسخه امروزی «سفید برفی» با حضور ورزشکاران هنرهای رزمی است.
گفته می‌شود کارگردان این فیلم یون‌روپینگ است که در فیلمهایی مثل ماتریکس و بیل ‌را بکش، مسئول سکانس‌های اکشن بوده است. از دیگر استودیوها، استودیو سونی است که در حال حاضر تولید چند فیلم را در چین آغاز کرده است و استودیو وارنر نیز آخرین فیلم شرکت مرچنت ایوری به نام «کنتس سفید» که داستان آن در دهه 1930 می‌گذشت و رالف نایس در آن حضور داشت را در چین به پایان رسانده است. از طرفی مدیر شرکت فیلمسازی میراماکس اخیرا طی یک سخنرانی در جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای اظهار داشت که میراماکس نیز بزودی تولید و حمایت مالی از سینما را در چین آغاز خواهد کرد. مهمترین جاذبه‌ برای این شرکت‌ها اقتصاد توسعه یافته چین و هزینه‌های پایین تولید فیلم در کشوری است که دو فیلم آخر ژانگ ییمو بیش از 190 میلیون دلار در سطح جهان فروش داشته است.
گرچه فروش فیلمهایی چون قهرمان و خانه خنجرهای پران چشمگیر بوده ولی بزرگترین فیلم چینی جهان بدون تردید «ببر غران، اژدهای پنهان» است که در سال 2000 ژانگ‌ ژی، هنرپیشه چینی را به مردم جهان معرفی کرد و با فروش 128 میلیون دلاری خود پرفروش‌ترین فیلم خارجی تاریخ آمریکا شد.
ولی کارگردانان چینی به جز فیلم‌های هنرهای رزمی، فیلم‌های دیگری هم می‌سازند. چن‌کایگه (وداع با مجبوبه‌ام) فنگ ژیائو گانگ (موبایل) و وونگ کاروای (در هوای عشق) کارگردانان چینی هستند که فیلم‌های آنها در خارج از چین مورد توجه تماشاگران زیادی قرار گرفته است.
لی چو- مدیر کل نمایندگی استودیو فیلمسازی سونی در چین – می‌گوید سینمای چین در حال رشد است و شرکتهای فیلمسازی زیادی برای ساخت فیلم به اینجا آمده‌اند و از طرفی فیلمهای چینی نیز در جهان موفق بوده‌اند. البته این اقدامات در شرایطی صورت می‌گیرد که مدیران استودیوهای فیلمسازی فشارهای بیشتری را در ماههای اخیر بر دولت چین وارد کرده‌اند تا این دولت روش‌های تازه‌ای در مبارزه با قاچاق دی‌وی‌دی و موسیقی بکار گیرد. اما از طرفی مدیران اجرایی استودیوهای فیلمسازی آمریکا بر این عقیده هستند که می‌توان طرح‌هایی را برای تولید و سرمایه‌گذاری در فیلم‌هایی با موضوع اجتماعی‌- فرهنگی مربوط به چین اجرا کرده و یا حتی فیلمهایی توسط شرکت‌های آمریکایی برای نمایش در داخل چین ساخت.
درآمد گیشه سینماها در چین هنوز در مقایسه با سایر کشورهای جهان ناچیز است و طبق آمار موجود در سال 2005، فروش بلیط بالغ بر 4/9 میلیارد دلار بوده است اما تحلیلگران نسبت به گسترش فرهنگ سینما در بین جوانان چینی و بویژه در شهرهای شانگهای، گوانگ‌جو و پکن امیدوارند و انتظار می‌رود میزان فروش بلیت در سال 2007 به دوازده میلیارد دلار برسد. شرکت‌های رسانه‌ای همچنین برنامه‌هایی را برای تلویزیون، اینترنت و بازی‌های رایانه‌ای و موبایل‌ها در چین در نظر دارند و چند هفته قبل شرکت «وارنر برادرز آن‌لاین» اعلام کرد با همکاری شرکت تام آن‌لاین قصد راه‌اندازی سرویس معرفی فیلم‌های استودیو وارنر را روی گوشی‌های موبایل در چین دارد. از طرفی رن‌ژون‌گلوس – مدیر شرکت فیلمسازی شانگهای- که با استودیو وارنر همکاری دارد می‌گوید: ما اکنون یک گروه از کارگردانان و بازیگران را در کلاس جهانی در اختیار داریم و عجیب نیست که سرمایه‌گذاران از سراسر جهان قصد حضور در چین را داشته باشند.
چنین شرایطی سبب شده استودیو فیلمسازی سونی سرمایه‌گذاری هنگفتی در چین انجام دهد. این شرکت تا به حال سرمایه‌گذاری و توزیع چند فیلم چینی از جمله راهی به خانه، خانه خنجرهای پران و Kung fu Hustle را برعهده داشته است و همچنین در صدد ساخت دنباله‌ای برای فیلم Kung fu hustle است. استودیو وارنر نیز سرمایه‌گذاری قابل توجهی در ساخت بیش از هفتاد سینما در شهرهای بزرگ چین داشته و همچنین با شرکت دولتی فیلمسازی پکن و شرکت خصوصی هنگ دیان سرمایه‌گذاری مشترکی داشته است.
شرکت فیلمسازی میراماکس نیز از سالهای قبل که تحت مدیریت برادران واین اشتاین بود، حضور خوبی در چین داشت و در سال جاری حقوق توزیع جهانی فیلم جدید چن کایگه به نام «قول» را بدست آورد. این فیلم که با بودجه 35 میلیون دلاری ساخته شد از جمله پرخرج‌ترین فیلمهای سینمای چین است. البته این تنها حضور میراماکس در چین نیست چون در دهه گذشته، میراماکس با آینده‌نگری توزیع کننده فیلمهای خوب چینی از جمله «قهرمان»‌ و وداع با محبوبه‌ام در آمریکا و اروپا بوده است و دو فیلم آخر کوئنتین تارانتینو یعنی بیل را بکش 1و2 و همچنین فیلم جدیدش حمله بزرگ نیز به طور کامل در چین فیلمبرداری شده است. از دیگر نشانه‌های مهم علاقمندی صنعت سینمای جهان به مقوله فیلم و سینما در چین، انتشار نسخه چینی نشریه معتبر ورایتی است که توسط شرکت IDG صورت می‌گیرد.
کد خبر 5299

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز