همشهری آنلاین: هم‌اندیشی برای حضور در نشست‌های مشورتی مرتبط با اجلاس‌های جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی (wsis) در شورای عالی اطلاع‌رسانی برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این جلسه هم‌اندیشی با حضور مسوولان دبیرخانه‌ شورای عالی اطلاع‌رسانی، دکتر کاظم معتمدنژاد، دکتر علی‌اکبر اشعری، دکتر حسین غریبی، مهندس نصرالله جهانگرد، مهندس علی اصغر انصاری، دکتر علی‌اکبر جلالی، علیرضا حسینی، سید محمد لاجوردی و حسین ابراهیم آبادی برگزار شد.

دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی، در این جلسه با اشاره به کارگروه مشخص در دبیرخانه‌ی شورای عالی اطلاع‌رسانی که پیگیر تهیه‌ی گزارشات لازم و جمع‌بندی نقطه نظرات جامعه‌ی علمی برای ارائه‌ در نشست‌های مشورتی (wsis) است، گفت: هدف اصلی ایجاد این کارگروه ایجاد دست مایه‌ای برای مدیران ارشد نظام برای شرکت در جلسات مشورتی wsis است تا بتوانیم فرهنگ خودمان را در قالب رویدادهای آتی آن وارد کنیم.

وی اعلامیه اصول را شامل سه محور "بینش مشترک درباره‌ی جامعه اطلاعاتی"، "جامعه‌ اطلاعاتی برای همه" و همچنین "جامعه ای اطلاعاتی برای همه مبتنی بر دانش مشترک" دانست و از جمله اهداف اعلامیه‌ی اصول را رفع شدت فقر و گرسنگی، تحصیلات ابتدایی برای همه، رفع تبعیض علیه زنان و توانمندسازی آن‌ها و رشد سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها ذکر کرد.

به گفته او در اعلامیه‌ی اصول در بند (ب) که به مورد جامعه‌ی اطلاعاتی برای همه اشاره می‌کند، اصول کلیدی یازده گانه‌ای مورد تاکید است.

شهریاری در بخشی از سخنان خود با اشاره به شش نشست مشورتی آتی بیان کرد: نشست مشورتی یونسکو مربوط به خط عمل شماره سه، در زمینه‌ی دسترسی به اطلاعات و دانش در تاریخ 16 اکتبر 2006، نشست مشورتی یونسکو مربوط به خط عمل شماره‌ی 10 در زمینه‌ی ابعاد اخلاقی جامعه‌ی اطلاعاتی در تاریخ 17 اکتبر 2006، نشست مشورتی یونسکو مربوط به خط عمل شماره‌ی 7 در زمینه‌ی آموزش الکترونیکی در تاریخ 18 اکتبر 2006 و نشست مشورتی یونسکو مربوط به خط عمل شماره‌ی 9 در زمینه‌ی رسانه‌ها در تاریخ 19 اکتبر 2006 در پاریس برگزار خواهد شد.

به گفته‌ی وی همچنین نشست مشورتی یونسکو در زمینه‌ی "علم الکترونیکی" در تاریخ 22 اکتبر 2006 در پکن و نهایتا نشست مشورتی کارگروه حاکمیت اینترنت در تاریخ 30 اکتبر 2006 در آتن برگزار خواهد شد.

دکتر کاظم معتمدنژاد نیز در بخشی از این مراسم گفت: جای تاسف دارد که با توجه به قبول 11 مورد اعلامیه‌ی اصول، در 10 ماه اخیر کارها پیگیری نشده است. اما به هر حال با وجود محدودیت زمانی، حداقل باید گزارشی از اقدامات برای ارائه درپاریس، پکن و آتن تهیه شود.

وی ادامه داد: در ماه‌های اخیر مسائل اجلاس جهانی آینده باعث شد موفقیت خوبی که در تونس به دست آورده بودیم را از دست بدهیم، چراکه در تونس در دو گروه ایران دارای نماینده بود و نظرات مقامات ایرانی نیز لحاظ شد.

او گفت: در هفته‌های اخیر شاهدیم که کوفی عنان، گروه مطالعاتی جدیدی برای جامعه‌ی اطلاعاتی تشکیل داده و از برخی کشورها مانند بنگلادش و داکا در آن اعضایی وجود دارد، اما نماینده از ایران به چشم نمی‌خورد. [درباره این گروه]

شرکت کنندگان در این جلسه نیز ضمن بیان نقطه نظرات خود بر لزوم تقسیم کار در کشورمان تاکید کردند، چرا که در سند نهایی تصویب شده در تونس مجموعه‌ی اهداف و اصول از نظر اجرایی در دنیا تقسیم کار شده و به 11 نهاد بین‌المللی تکلیف داده شده است تا با کار کردن با بازوهای مربوطه در کشورها، بخش‌ها را تکمیل کرده و مراحل بلوغ اسناد را طی کنند.

همچنین حضار در جلسه بر حضور مؤثر و قوی در نشست‌های wsis تاکید کردند و کارشناسی درخصوص موضوعات مختلف پیش روی را خواستار شدند.

در این جلسه خواسته شد با شوای عالی فن‌آوری اطلاعات که آن‌ها نیز در حال پیگیری فعالیت‌های wsis هستند هماهنگی صورت پذیرد که در همین رابطه شهریاری با اشاره به وجود تعاملات بین دو شورا گفت: طبق توافق قرار است

نشست‌های یونسکو را که فعالیت‌های فرهنگی را به عهده دارد، شورای عالی اطلاع‌رسانی دنبال کند و نشست مربوط به آتن توسط شورای عالی فن‌آوری اطلاعات پیگیری شود و هر دو شورا تبادل کارشناسی داشته باشند

کد خبر 5288

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز