شنبه ۴ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری پاناما کشوری در آمریکای مرکزی و خشکی رابط بین دو بخش شمالی و جنوبی قاره آمریکا است.

پاناما

این کشور از شمال غرب با کاستاریکا و از جنوب شرق با کلمبیا همسایه است. در شمال این کشور دریای کارائیب و در جنوب آن اقیانوس آرام قرار دارد.

سرخپوستان از 11 هزار سال پیش در پاناما استقرار یافتند. از دوره پیش از کشف قاره آمریکا توسط کریستف کلمب آثار جالبی از منطقه پاناما در زمینه سفالگری به دست آمده است. اقوام چیبچان، چوکوان و کووا در مناطق وسیعی از پاناما سکونت داشتند.

بزرگترین این اقوام نیز قوم کووا بود. پاناما نیز مانند سایر کشور‌های آمریکای لاتین، به جز برزیل، چند دهه پس از کشف قاره آمریکا توسط کریستف کلمب به تصرف اسپانیا درآمد.

پاناما در سال 1821، زمان اوج نهضت‌های استقلال‌طلبانه در آمریکای لاتین از استعمار اسپانیا به استقلال رسید اما سپس این کشور تحت حاکمیت کلمبیا قرار گرفت و در سال 1903 از این کشور نیز استقلال یافت.

سیاست در پاناما
http://images.hamshahrionline.ir/images/upload/news/posc/map/panama-map%5B100%5D.jpgدر پاناما رییس جمهور هم رئیس حکومت است و هم رییس رئیس دولت. پاناما در واقع کشوری چند حزبی است. 

دولت وظیفه اجرای قانون را به عهده دارد. اما برخلاف کشور‌های دارای نظام دموکراتیک مجلس و دولت هر دو زیر مجموعه قوه مقننه محسوب می‌شوند. قوه قضاییه در پاناما نیز مستقل از قوه مجریه و مقننه عمل می‌کند.

قوه مجریه در پاناما متشکل از یک رییس جمهور و دو معاون او است. رییس جمهوری در پاناما برای یک دوره پنج ساله انتخاب می‌شود.

قوه مقننه پاناما نیز از یک مجلس ملی با 78 عضو تشکیل شده است. نمایندگان مجلس این کشور نیز برای یک دوره پنج ساله انتخاب می‌شوند.

دادگاه انتخاباتی در پاناما نیز مسئولیت تضمین، آزادی و شفافیت آرای مردمی را به عهده دارد. وزارت عامه نیز بر منافع دولت و شهرداری‌ها نظارت می‌کند.

اقتصاد در پاناما

تولید ناخالص داخلی این کشور 14/29 میلیارد دلار است. یک میلیون و 471 هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند.

نرخ بیکاری در این کشور 2/7 درصد است. 37 درصد از مردم آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند. در سال 2007 نرخ تورم در پاناما 1/5 درصد بود.

محصولات صادراتی این کشور شامل موز، میگو، شکر، قهوه و البسه است که به کشورهای آمریکا (8/39 درصد)، اسپانیا (1/8 درصد)، هلند (7/6درصد)، سوئد (6/5درصد) و کاستاریکا (4/5درصد) صادر می‌شود.

محصولات وارداتی این کشور شامل کالاهای اساسی، مواد غذایی، کالاهای مصرفی و مواد شیمیایی است که از کشورهای آمریکا (27 درصد)، آنتیل هلند (1/10درصد)،کاستاریکا(1/5درصد) و ژاپن (7/4 درصد) وارد می‌شود.

مردم پاناما

جمعیت این کشور حدود سه میلیون و 293 هزار نفر با میانگین سنی 27 سال است. امید به زندگی برای زنان 78 و برای مردان 73 سال است.

85 درصد از مردم آن مسیحی کاتولیک و 15 درصد پروتستان هستند. زبان رسمی این کشور اسپانیایی است.

پاناما در یک نگاه

مساحت 78،200 کیلومتر مربع
جمعیت 3،292،693 نفر
پایتخت پاناما سیتی
واحد پول بالبوآ، دلار آمریکا
دامنه اینترنتی pa.
پیش شماره 507+
کد خبر 52830

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز