گروه سیاسی: مصطفی پورمحمدی هرچند کلید وزارتخانه راهبردی کشور را تحویل داد اما مراسم تودیع وی به‌گونه‌ای برگزار شد که در نگاه ناظران، پیروزی در نهایت از آن پورمحمدی بود چرا که وداعی که باید بیشتر برای او یادآور روزی تلخ باشد، به روز باشکوه تقدیر از وزیر برکنارشده دولت نهم تبدیل شد.

«به پاس خدمت و صبوری» عنوان مراسمی بود که در سالروز شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار شد تا طی آن وزیر وزارتخانه‌ای جای خود را به فرد جدیدی بدهد که به گفته خود او، مدیریت یک سوم کشور در دستان مدیران این وزارتخانه است.

به گزارش همشهری، در مراسم دیروز، غلامحسین الهام سخنگوی دولت و وزیر دادگستری، سیدمحمد جهرمی وزیر کار، علی لاریجانی نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای‌عالی امنیت ملی، اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، استانداران، جمعی از فرمانداران، تعدادی از نمایندگان مجلس و همچنین معاونان پورمحمدی و کارکنان وزارت کشور حضور داشتند که البته پس از ساعاتی پرویز داوودی معاون اول رئیس‌جمهوری، غلامحسین محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات و محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه حاضر شدند.

حضور کم‌سابقه خبرنگاران، عکاسان و اصحاب رسانه در مراسم دیروز شاید حکایت از آن داشت که رسانه‌ها گمان می‌کردند پورمحمدی هم در تودیع خود ناگفته‌هایی از اداره کشور و رفتنش را بازگو کند.

البته وزیر سابق کشور این آرزو را بر دل‌های آنان نهاد و هیچ حرف مستقیمی خطاب به فرد مشخصی نزد، بلکه در لابلای سخنانش بر این نکته تاکید و اصرار کرد که هیچ‌گاه از کسی لب به گلایه نگشوده است.

مصطفی پورمحمدی که پیش از وزارت کشور کارنامه مفصلی در مسئولیت‌های مختلف امنیتی، قضائی و سیاسی داشت، با 153 رأی موافق مجلس هفتم به کابینه دولت نهم راه یافت؛ رایی که پورمحمدی دیروز آن را ناپلئونی خواند.

پورمحمدی در طول قریب به ۳ سال فعالیت خود در وزارت کشور باعث ایجاد تحولاتی در عرصه مدیریتی این وزارتخانه شد که طرح مدیریت سامانه کارت سوخت و برگزاری آزمایشی انتخابات رایانه‌ای از جمله آنها بود تا آنجا که وزیر سابق کشور دیروز یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین عملیاتی که در طول عمر نظام جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاده است را مسئله سهمیه‌بندی بنزین عنوان کرد.

دفاع جانانه سخنرانان از عملکرد وزیر سابق کشور آنچنان بود که دیگر خود پورمحمدی در هنگام سخنرانی‌اش، چندان به ارائه گزارش عملکرد در این وزارتخانه نپرداخت و بیشتر خطاب به مدیران ارشد کشور توصیه‌هایی را مطرح کرد.

وزیر سابق کشور گفت: فکر می‌کنم در هر جایی که باشم سهم من خون‌ دل خوردن است، چه پرده‌نشین باشم چه شاهد بازاری. پورمحمدی افزود: تا امروز نه مسئولیتی را خود انتخاب کرده‌ام و نه با اختیار خود از مسئولیتی کنار رفته‌ام.

من پاسخگو نیستم

وزیر سابق کشور با یادآوری اینکه خود تصمیم برای آمدن نگرفته و در رفتن نیز اعمال نظر نکرده است، گفت: خوشبختانه چون نه در آمدن و نه در رفتن، تصمیم‌گیری از سوی من نبود و تصمیم‌گیران در این باره نظر دادند پس خود آنها هم باید پاسخگو باشند.

تشکر از احمدی‌نژاد

پورمحمدی با تشکر از محمود احمدی‌نژاد گفت: از رئیس‌جمهوری بخاطر اینکه به من اعتماد کرد و اختیاراتی را به بنده داد و در امور محوله هیچ‌گونه مضایقه‌ای نکرد، تشکر می‌کنم.

تزلزل در مدیریت

پورمحمدی تاکید کرد: تصمیم‌ها هرقدر هم ضعیف باشد باید اجرا شود زیرا تزلزل در تصمیم‌گیری نهاد مدیریت را سست می‌کند، تصمیم‌گیری قاعده اصلی و قائم خیمه اجرایی کشور است، البته در این مورد باید کار کارشناسی شود و تصمیمات عجولانه و بدون برنامه‌ریزی نباشد.

اتاق شیشه‌ای مدیران

پورمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری ضرورت شفاف‌سازی مسائل برای مردم اظهار داشت: مدیران باید در اتاق شیشه‌ای بنشینند تا قابل تفسیر باشند. مدیران باید در کارها سرعت عمل داشته ‌باشند اما این بدان معنی نیست که دقت در مسائل را فراموش کنند.

پورمحمدی به عنصر جسارت به‌عنوان لازمه مدیریت در سیستم‌های مدیریتی اشاره کرد و گفت: البته داشتن جسارت به این معنی نیست که ما مدیریتی بدون تدبیر داشته باشیم چون باید در کارها تدبیر و برنامه داشت تا کشور و منافع مردم را به مخاطره نیندازیم.

دقت فدای سرعت نشود

وزیر سابق کشور تصریح کرد: نباید دقت و محاسبه فدای سرعت شود، در دنیای امروز که دنیای سرعت است، عوامل به شدت به یکدیگر وابسته هستند که باید مدیران ما نیز به آن توجه کنند. ما به تعامل وسیع در حوزه‌های کلان مدیریتی کشور نیاز داریم. دستگاه‌های اجرایی و قانونگذار باید با یکدیگر همگرا باشند و البته باید حریم‌ها حفظ شوند.

نگاه عمیق و روزآمد پورمحمدی

علی لاریجانی تقریباً تاثیرگذارترین سخنران مراسم بعد از پورمحمدی بود که با اشاره به جایگاه راهبردی وزارت کشور گفت: پورمحمدی نگاهی عمیق با توجه به مقتضیات زمان در موضوعات مختلف کشور و روزآمد در مسئله امنیت داشت.

رئیس هیأت‌مدیره موقت فراکسیون اصولگرایان در مجلس هشتم با بیان این مطلب که یکی از اعمال شاقه برای بنده سخنرانی در مجالس ختم است، افزود: در بدو ورود پورمحمدی نیز توفیق سخنرانی برای ایشان را داشتم.

دبیر سابق شورای امنیت ملی با اشاره به اینکه شخصی که باید به‌عنوان وزیر کشور انتخاب شود باید متناسب با این نگاه راهبردی تعریف شود تا بتواند این بار را به دوش بکشد، گفت: وزیر کشور باید نگاه عمیق همراه با توجه به مقتضیات زمان داشته باشد و متناسب با زمان روش‌ها را تغییر دهد، همچنین وزیر کشور باید نگاه روزآمدی در مسئله امنیت داشته باشد و این نگاه کمک می‌کند که آرامش در کشور برقرار و حریم خصوصی حفظ شود.

فضای مجلس مثبت نبود

علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در این مراسم  با اشاره به اختیارات رئیس‌جمهوری برای تغییر وزرا گفت: فضای مجلس نسبت به تغییر پور محمدی مثبت نبود.

سرعت و دقت، مانند گذشته

سید‌مهدی هاشمی گفت: امیدوارم بتوانم اقداماتی که پورمحمدی پایه‌گذاری کرده را با سرعت و دقت به پیش ببریم.

سرپرست جدید وزارت کشور در سخنان کوتاه خود که در مراسم تودیع وزیر سابق کشور و معارفه خود ایراد می‌کرد، ادامه داد: حق هم همین بود که از پورمحمدی به واسطه تمام تلاش‌ها و زحماتی که در عرصه مدیریت این وزارتخانه متقبل شد، تشکر و قدردانی شود.

وی ابراز امیدواری کرد تا بتواند اقداماتی که پورمحمدی پایه‌گذاری کرده است را با سرعت، دقت، تعاون، تعادل، تدبیر و تبعیت از اهداف دولت نهم به خوبی ادامه دهد.

اظهارات داوودی

معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: رفتن پورمحمدی از وزارت کشور دلیل ناکارآمدی او نیست.

پرویز داوودی که پس از سخنان پورمحمدی سخن ‌می‌گفت، اظهار داشت: تصمیم‌گیری کلان کشور و استفاده بهینه از نیروی انسانی باعث شد تا رئیس‌جمهوری با کار کارشناسی درخصوص تغییر وزیر کشور تصمیم بگیرد و رفتن پورمحمدی قطعا به این معنی نیست که او دارای نقص و اشکال است.

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی و مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران  دیگر سخنرانان مراسم تودیع پورمحمدی بودند.

بهترین گزینه برای سرپرستی وزارت کشور

وزیر سابق کشور در حاشیه مراسم تودیع خود در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اینکه با توجه به شناختی که از هاشمی سرپرست جدید وزارت کشور داشته و همچنین ارتباطی که با هیات دولت دارد، آیا فکر می‌کند احمدی‌نژاد او را برای وزارت کشور به مجلس معرفی خواهد کرد، اظهار داشت: از‌ این مساله اطلاعی ندارم اما در شرایط کنونی بهترین گزینه برای سرپرستی در وزارت کشور هاشمی بود.

پورمحمدی در پاسخ به این سوال خبرنگاران که بعد از وزارت کشور به کجا می‌رود، گفت: من در ۳ قوه مقننه، قضائیه و مجریه فعالیت کرده‌ام و به این زودی‌ها تصمیم ندارم در هیچ کدام از دستگاه‌ها مشغول به کار شوم بلکه می‌خواهم به کتابخانه شخصی‌ام در منزل بروم و به کار طلبگی‌ام بپردازم.

وزیر سابق کشور در پاسخ به این سؤال که دلایل برکناری شما چه بوده است، گفت: این مساله جزء اختیارات رئیس‌جمهوری است و خود او بهتر می‌داند و باید در این مورد نیز خود ایشان پاسخگو باشند.

رای اعتماد مجدد به کابینه

سخنگوی دولت گفت:‌ رای اعتماد مجدد به کابینه دولت نهم اتفاق نخواهد افتاد.

غلامحسین الهام در حاشیه مراسم تودیع پورمحمدی و معارفه هاشمی به عنوان سرپرست وزارت کشور، در پاسخ به سؤالات برخی خبرنگاران مبنی بر نیاز به رای اعتماد مجدد به کابینه پس از تغییر وزیرکشور با رد این موضوع افزود:‌ برای اخذ رای اعتماد مجدد کابینه باید نیمی از آن تغییر کرده باشند این در حالی است که تغییرات در کابینه کمتر از این میزان است.

دستگیری افراد جدید

وزیر اطلاعات گفت که مجموعه ابعاد حادثه تروریستی شیراز شناسایی شده و افراد جدیدی در این خصوص دستگیر شده‌اند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای در حاشیه مراسم معارفه و تودیع وزیر کشور در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره محاکمه تروریست‌های دستگیر شده، گفت: پرونده این افراد هنوز در اختیار دستگاه قضایی قرار نگرفته است تا زمان محاکمه آنان مشخص شود.

وی درباره پیگیری موضوع دخالت آمریکا و انگلیس در حادثه تروریستی شیراز و پیگیری این موضوع از طریق محاکم و مراجع بین المللی، با تاکید بر پیگیری این موضوع از سوی وزارت امور خارجه، گفت: این موضوع بطور قطع پیگیری خواهد شد.

کد خبر 52411

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز