همشهری‌آنلاین: سومین همایش روابط عمومی الکترونیک با حضور استادان، مدیران، کارشناسان و دانشجویان این عرصه در تهران برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری سومین همایش روابط عمومی الکترونیک این همایش که صبح روز پنج شنبه 26 اردیبهشت ماه 87 با حضور بیش از 500 نفر از استادان، مدیران، کارشناسان و دانشجویان این حوزه از سراسر کشور در هتل المپیک تهران و با قرائت پیام‌های جداگانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رییس مجلس خبرگان رهبری و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمد حسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رابرت گروپ رییس انجمن جهانی روابط عمومی -ایپرا- آغاز بکار کرده بود با حضور دکتر علی زارعی نجفدری مشاور رییس جمهور، پروفسور یحیی کمالی پور رییس دپارتمان ارتباطات و هنرهای زیبای دانشگاه پوردو و پروفسور کاظم معتمدنژاد پدر علوم ارتباطات ایران و با اهدای تندیس و لوح استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک به دکتر سعیدرضا عاملی دانشیار گروه ارتباطات دانشگاه تهران بکار خود پایان داد. گزارش کامل این همایش را می‌خوانید.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: انتظار از "روابط عمومی" ارایه راه حل است

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پیام خود به سومین همایش روابط عمومی الکترونیک که توسط امیر عباس تقی پور دبیر این همایش قرائت شد تأکید کرد: انتظار از روابط عمومی برنامه‌ریزی، تصمیم سازی، تصمیم گیری و ارایه راه حل است. متن کامل این پیام به شرح زیر است.

بسم‌الله الرحمن الرحیم.  بیست و هفتم اردیبهشت ماه را که به عنوان روز روابط عمومی نامگذاری شده است به استادان، دانشجویان، مدیران و کارشناسان "روابط عمومی" تبریک می گویم. روابط عمومی مبتنی بر اصول حرفه ای و اخلاقی به عنوان دانشی کارآمد و موثر از توانی بالا برای ایفای نقش برجسته در ارتقای مناسبات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی برخوردار است.

مشکلات و پیچیدگی های مدیریت برسازمان‌ها، اتکای بیش از پیش به علوم و اصول روابط عمومی را برای یافتن راه های برون رفت از مسایل اجتناب ناپذیر کرده است.
انتظار از روابط عمومی برنامه ریزی، تصمیم سازی، تصمیم گیری و ارایه راه حل است، این انتظار به خوبی مورد توجه برخی از مدیران هوشمند و موفق قرارگرفته است.

نیم نگاهی به کارنامه سازمان های پیشرفته، از توجه خاص مدیران آنها به " روابط عمومی" و بهره گیری از توانمندی های آن حکایت می‌کند. طبیعی است ایفای چنین نقش ارزنده ای توسط روابط عمومی ها و دستیابی به چنین جایگاه فاخری، مستلزم فراهم کردن ساز و کار های کلان از یک سو و ایجاد اعتماد از سوی دیگر است. اولی وظیفه قوای قانونگذاری و اجرایی و قضایی است که چگونه با وضع قوانین، تخصص بهینه منابع و نظارت، زمینه فعالیت مناسب را برای روابط عمومی ها فراهم کنند و دومی برعهده فعالان روابط عمومی است که چگونه با بهره گیری صحیح از دانش، تخصص و منابع دراختیار، اعتماد بیشتر مدیران و جامعه را به دست آورند. در این مسیر، ابزار و فن آوری های نوین نیز به کمک روابط عمومی ها آمده است تا با سرعت بیشتر دقت بالاتر و گستردگی وسیع تری وظایف خود را انجام دهند.
استقرار نظام روابط عمومی الکترونیک به عنوان هدف اصلی این همایش اعلام شده است با بهره گیری از دانش و تجارب اساتید، مسیر تحقق این هدف را هموارتر کنید. البته انتخاب و معرفی استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک موید توجه به این موضوع است. امیدوارم تلاش‌هایتان مستمر و منتج به تحقق اهدافتان شود.

وزیر ارشاد: توسعه‌ روابط عمومی الکترونیک یک الزام غیرقابل انکار است

محمد حسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پیامی تأکید کرد : توسعه‌ روابط عمومی الکترونیک نه تنها یک ضرورت که یک الزام غیر قابل انکار  است . متن کامل این پیام که توسط علی رضا کریمی ، مدیرکل تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرائت شد بدین شرح است :

بسم الله الرحمن الرحیم. پیشرفت و فنآوری اطلاعات و ارتباطات در دنیای امروز، مفهوم بسیاری از پدیده‌ها از جمله "روابط عمومی" را دستخوش دگرگونی ساخته،عصر جدیدی را در تاریخ روابط عمومی رقم زده و بستر شکل‌گیری ”روابط عمومی الکترونیک“ را فراهم ساخته است.

توسعه‌ روابط عمومی الکترونیک نه تنها یک ضرورت که یک الزام غیر قابل انکار  است، در این راه روابط عمومی‌ها باید استوار و محکم به سمت تحول ماهیت فرآیندهای روابط عمومی گام بر دارند.  آنچه روح روابط عمومی الکترونیک را می سازد، بینش حاکم بر آن می‌باشد و تکنولوژی  تنها ابزاری برای تحقق این آرمان است.بهره‌مندی صحیح از این تکنولوژی در برقراری ارتباط دوسویه، راهبری مخاطب محوری در سازمان، تطبیق برنامه‌ها و سیاست‌ها با گرایش‌ها و نیازهای مخاطبان‌ می‌بایست با گام های آگاهانه و هوشمندانه در این مسیر باشد و وظایف روابط عمومی ها را به عنوان حلقه اتصال و ارتباط میان ملت و کارگزاران تنظیم نماید.

در این رهگذر آنچه را که نباید از نظر دور داشت تکیه بر آرمان ها و ارزش‌های حاکم بر جامعه ایرانی و اسلامی است چرا که بی‌‏توجهی بدان مشارکت همگانی و همراهی مستمر مردم با مسئولان را با چالشی اساسی روبرو خواهد ساخت. بر همین اساس آیین روابط عمومی باید بر اساس باورهای فرهنگی، بومی، دینی و ملی شکل گیرد  تا هرگونه ارتباط و تعامل مردم و دولت بر شناخت حقیقی استوار گردد. در این رهگذر جامعه روابط عمومی های کشور باید از طریق به خدمت گرفتن دانش و قدرت فناوری های نوین به عمق جان و دل مخاطبان نفوذ کنند تا اهداف متعالی نظام قدرتمند جمهوری اسلامی و دولت خدمتگزار را هرچه سریعتر به منصه ظهور برسانند.

انجمن‌جهانی روابط عمومی: روابط عمومی هنر ارتباط و ارتباطات ریشه درک و فهم است

رابرت گروپ، رییس انجمن جهانی روابط عمومی نیز در پیامی به سومین همایش روابط عمومی الکترونیک از روابط عمومی به عنوان هنر ارتباطات و از ارتباطات به عنوان ریشه درک و فهم یاد و تأکید کرد : از طریق ارتباطات می توانیم ساز و کاری برقرار کنیم که اختلافات فرهنگی و میراث جهانی را محترم بشماریم. متن کامل این پیام توسط غلامرضا کاظمی دینان ، رییس انجمن روابط عمومی ایران قرائت شد.
مراتب تبریکات خود را به سازمان دهندگان و شرکت کنندگان در سومین همایش روابط عمومی الکترونیک اعلام میدارم و صمیمانه آرزومند میباشم که این گردهمایی قرین با موفقیت باشد.

مناسب است که این همایش برای گرامیداشت روز روابط عمومی در ایران برگزار می شود.
بعنوان رئیس IPRA  (انجمن جهانی روابط عمومی) مشاهده نموده ام که افراد شاغل در حوزه روابط عمومی در تمامی کشورها نسبت به آینده رویکردی امیدوارانه و خوشبینانه اتخاذ می کنند، با این حال، من معتقدم که چالش هایی که ما با آنها روبرو هستیم غیر قابل پیش بینی و برطرف نشدنی است. یکی از ویژگی های دنیا که باعث میشود من به این نتیجه گیری برسم اتکای متقابل ماست. دراین دنیای بهم پیوسته ضروری است ما کارشناسان روابط عمومی از کلیه فناوری های اطلاعاتی موجود استفاده نماییم. ما باید فناوریها را تحت کنترل درآوریم و در چگونگی استفاده از آنها نوآور باشیم. اگر کار ما برقرای رابطه با مشتریان، مؤسسان، اعضاء، رأی دهندگان و سرمایه گذاران باشد باید با آنها در هر جایی که هستند از طریق وسائل ارتباط جمعی و فناوری هایی که مورد استفاده قرار میدهند،  ارتباط برقرار نماییم. در زبان امروز گفتار نباید طولانی باشد و ترجیح بر آن است که محتوای پیام تا حد امکان شفاف باشد. کاربر دارای مکان ثابت نیست و نسبت به گذشته بیشتر جوان هستند لذا من موضوع همایش شما را تحسین می کنم و امیدوارم که مقالات و سخنان شما گیرا و سازنده باشد.

در دنیایی زندگی می کنیم که سوء تفاهم و تفاوتهای مختلفی بین ما وجود دارد هرچند به عنوان هم نوع در مورد "زندگی جمعی در صلح "با یکدیگر تشابه نظر داریم. ما به عنوان مردم دنیا در ارزشهای مشترک وخواسته هایمان برای "زندگی صلح آمیز" شریک و سهیم هستیم. روابط عمومی هنر ارتباطات و ارتباطات ریشه درک و فهم است. از طریق ارتباطات می توانیم ساز و کاری برقرار کنیم که اختلافات فرهنگی و میراث جهانی را محترم بشماریم.
همچنانکه حرفه روابط عمومی در ایران رشد و شکوفایی دارد ایمان دارم که با حمایت و پشتیبانی انجمن جهانی روابط عمومی شالوده و بنیان موفقیت شما را شاهد خواهیم بود.


دبیر همایش: بزودی شاهد مؤثرتر روابط عمومی‌ها در حل مشکلات خواهیم بود

امیر عباس تقی پور دبیر سومین همایش روابط عمومی الکترونیک در این همایش با ارایه گزارشی از فعالیت های دبیرخانه دایمی این همایش گفت: به نظر می‌رسد پس از گذشت بیش از نیم قرن از تشکیل نهاد روابط عمومی در کشور، زمینه های رشد و بالندگی بیش از پیش "روابط عمومی" به مدد توسعه دانش و فناوری های نوین و در سایه تلاش های مستمر نخبگان و نهادهای حرفه ای و صنفی فراهم شده است.

متن کامل سخنان دبیر سومین همایش روابط عمومی الکترونیک بدین شرح است:
27 اردیبهشت روز "روابط عمومی" مبارک باد.به عنوان دبیر سومین همایش روابط عمومی الکترونیک و در گردهم آیی باشکوه خانواده بزرگ روابط عمومی، مقدم مسئولین ، استادان ،مدیران، کارشناسان و شرکت کنندگان محترم درسومین همایش روابط عمومی الکترونیک را گرامی می دارم. روابط عمومی ها به عنوان محل اتصال و پل ارتباطی مردم و سازمان ها محسوب شده و بدلیل آگاهی و شناخت بیشتری که از مسایل و مشکلات آنها دارند می توانند به مدیران ارشد کشور ، وزارتخانه ها و سازمان ها در برنامه ریزی ها کمک کنند.

هدف از تشکیل دبیرخانه دایمی همایش روابط عمومی الکترونیک که از سال 1384 فعالیت خود را آغاز کردتبیین اهمیت و ارتقای جایگاه و نقش روابط عمومی از طریق بکارگیری ابزار و امکانات تکنولوژیکی و استقرار نظام روابط عمومی الکترونیک بوده که با شعار "آگاهانه روابط عمومی الکترونیک را جایگزین روابط عمومی سنتی کنیم " به استقبال برگزاری سومین همایش سالانه آن می رویم .در طی این مدت تشکیل و تقویت کمیته علمی دبیرخانه با هدف توسعه علمی فعالیت های دبیرخانه و گسترش دامنه تعامل با استادان ونخبگان دانشگاهی ،راه اندازی و مدیریت پرتال "مرکز روابط عمومی الکترونیک" و "وبلاگ دبیرهمایش" با هدف ایجاد تعامل مجازی با اعضای دبیرخانه و علاقمندان،راه اندازی و فعالیت کمیته انتشارات دبیرخانه و انتشار کتب و نشریات متعدد با هدف تقویت ادبیات حوزه روابط عمومی و به ویژه روابط عمومی الکترونیک از جمله اقدامات این دبیرخانه بوده است.

در این حوزه و تاکنون دبیرخانه دایمی همایش مبادرت به تولید 5 عنوان کتاب تخصصی ، 3 کتاب خلاصه مقالات ،15 ویژه نامه مطبوعاتی همراه با نسخه های الکترونیکی ،سی دی 15 کلیپ تکنولوژی های کاربردی روابط عمومی الکترونیک و سی دی بانک مقالات روابط عمومی الکترونیک  کرده است و در سال 87 تولیدات آن با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت.فعالیت مستمر ستاد خبری دبیرخانه و تولید بیش از 500خبر ، گزارش و گفت و گو با صاحبنظران و انتشار از طریق رسانه ها به ویژه حامیان مطبوعاتی همایش ،سفارش و تولید بیش از 30 مقاله در حوزه روابط عمومی الکترونیک توسط استادان دانشگاه ، فراهم کردن زمینه بروز و ظهور استعدادهای جوان از طریق گنجاندن بخش فراخوان مقالات و رقابتی کردن تولید مقالات توسط دانشجویان که منجر به واصل شدن بیش از 100 مقاله شده است در کنار برگزاری 5 کارگاه عملی روابط عمومی الکترونیک در سال 86 و آموزش عملی بیش از 500 نفر از کارشناسان روابط عمومی های وزارتخانه ها ، سازمان ها و مؤسسات دولتی و خصوصی از دیگر فعالیت های قابل ارایه دبیرخانه است.

 به نظر می رسد پس از گذشت بیش از نیم قرن از تشکیل نهاد روابط عمومی در کشور ، زمینه های رشد و بالندگی بیش از پیش "روابط عمومی" به مدد توسعه دانش و فناوری های نوین و در سایه تلاش های مستمر نخبگان و نهادهای حرفه ای و صنفی فراهم شده است و در آینده ای نه چندان دور شاهد کارآمدی و ایفای نقش مؤثرتر روابط عمومی هادر حل مشکلات  کشور خواهیم بود.


رییس کمیته علمی: سرعت بهره‌گیری از امکانات تکنولوژیک در روابط عمومی‌ها

دکتر محمد سلطانی‌فر رییس کمیته علمی سومین همایش روابط عمومی الکترونیک ، با قرائت بیانیه ی کمیته علمی ، ضمن انتقاد از عدم تناسب سرعت بهره گیری از امکانات تکنولوژیکی در انجام مسئولیت های روابط عمومی ها با سرعت تغییرات فن آوری های نوین اطلاعات و ارتباطات گفت : برای ترغیب و برخورداری از پشتیبانی مدیران ارشد سازمان ها نیازمند اعتماد سازی و معرفی امکانات و دست آوردهای تکنولوژی های نوین هستیم. دکتر محمد سلطانی‌فر، دکتر علی‌اصغر محکی، دکتر یونس شکرخواه، دکتر داود زارعیان و دکتر امید علی مسعودی اعضای کمیته علمی سومین همایش روابط عمومی الکترونیک را تشکیل می‌دادند.

بیانیه کمیته علمی سومین همایش روابط عمومی الکترونیک

کمیته علمی سومین همایش روابط عمومی الکترونیک با اظهار خرسندی از روند رو به رشد استقبال اساتید ،دانشجویان و کارشناسان روابط عمومی برای حضور در بخش رقابتی این رویداد علمی و حرفه ای و با آرزوی استقرار نظام نوین روابط عمومی، پس از بررسی 47 چکیده مقاله رسیده به دبیرخانه 16 مقاله را حایز شرایط حضور در مرحله نهایی دانست.

در این مرحله نیز با تعیین شاخص‌هایی نظیرهمسویی با محورهای اعلام شده، نوآوری درشیوه های انتقال مفاهیم، نحوه انتقال مطلب و رعایت قواعد مقاله نویسی اصل مقالات در دو گروه مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت که در نتیجه ی رقابتی نزدیک 3 مقاله برتر انتخاب و معرفی شدند. کمیته علمی سومین همایش روابط عمومی الکترونیک ضمن تقدیر از اساتید ، دانشجویان و علاقمندانی که با ارسال مقالات خود شرایط رقابتی‌تر و کیفی‌تر شدن این دوره از همایش را فراهم کردند اعلام می‌دارد:

- متأسفانه سرعت بهره گیری از امکانات تکنولوژیکی در انجام مسئولیت های روابط عمومی ها تناسبی با سرعت تغییرات فن آوری های نوین اطلاعات و ارتباطات ندارد . این امر ارتباط مستقیم با آموزش و دراختیار گرفتن امکانات سخت افزاری و نرم افزاری دارد.

- مدیریت به عنوان یکی از مهم ترین ارکان تصمیم گیری سازمان ، نقش تعیین کننده ای در گذر از روابط عمومی سنتی به روابط عمومی الکترونیک دارد.به نظر می رسد برای ترغیب و برخورداری از پشتیبانی مدیران ارشد سازمان ها نیازمند اعتماد سازی و معرفی امکانات و دست آوردهای تکنولوژی های نوین هستیم . در این مسیردانش و آگاهی کارگزاران روابط عمومی ، مهم و تعیین کننده خواهد بود.

در پایان اضافه می‌نماید اگرچه محورهای سومین همایش روابط عمومی الکترونیک بر اساس هدف "استقرار نظام روابط عمومی الکترونیک در سازمان" تعیین و اعلام شده بود اما تعدادی از مقالات با موضوعاتی خارج از محور های همایش یعنی:
- روابط عمومی الکترونیک، بازنگری در رفتار سازمانی
- روابط عمومی الکترونیک، بازنگری در وظایف مدیران روابط عمومی
- روابط عمومی الکترونیک، بازنگری در ساختار سازمانی
- روابط عمومی الکترونیک، بازنگری در ساختار برنامه‌ریزی
- بودجه و روابط عمومی الکترونیک، بازنگری در روش‌های افکارسنجی و نظرسنجی
تدوین و به دبیرخانه ارسال شده بود که در روند بررسی کمیته علمی از ضریب پایین تری درجمع بندی امتیازات نهایی برخوردار شدند.

پرفسور یحیی کمالی‌پور: حریم خصوصی در دنیای دیجیتالی وجود خارجی ندارد

همزمان با گسترش روزافزون اینترنت و شبکه‌ی تارنمای جهانی باید چگونگی تاثیر این رسانه‌ها و واسطه‌ها بر زندگی روزمره‌مان را همواره مورد ارزیابی قرار دهیم.

پروفسور یحیی کمالی‌پور - رییس دپارتمان ارتباطات و هنرهای زیبای دانشگاه پوردوی آمریکا - در سومین همایش روابط عمومی الکترونیکی با بیان این مطلب اظهار کرد: رشد و گسترش روزافزون اینترنت و تکنولوژی‌های هوشمند دیجیتال هر روز از پدیده‌ای تازه در حوزه‌های ارتباطی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی نوید می‌دهند.

وی از در راه بودن نسل آینده اینترنت خبر داد و افزود: بیش از 200 دانشگاه روی این طرح کار می‌کنند و به مرحله‌ای از موفقیت رسیده‌اند که یک دانشمند آلمانی بو را از یک رایانه به رایانه‌ی دیگر منتقل می‌کند.

او تصریح کرد: همانگونه که تلفن، رادیو و تلویزیون در قرن 19 میلادی زندگی روزمره مردم را عوض کردند، امروز انقلاب دیجیتالی و یا انقلاب اینترنتی ما را با چالش‌ها و فرصت‌های جدیدی روبه‌رو کرده است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: بدون تردید تکنولوژی‌های ارتباطی ذهن ما و فضاهای کاری، خصوصی و عمومی ما را احاطه و کلیه شئون زندگی را منقلب کرده و ما انسان‌های عصر ارتباطات را عملا و به طور داوطلبانه وابسته و حتی برده خود کرده است. او در پایان تاکید کرد: در دنیای دیجیتالی چشم و گوش الکترونیک همه جا حضور دارد؛ چیزی به نام حریم خصوصی وجود خارجی ندارد و مفهوم مرز (جغرافیایی و فیزیکی) اگر بی‌معنا نشده باشد، کم رنگ می‌شود.

 دکتر شهیندخت خوارزمی: عقب ماندگی زیرساخت‌ها و فرایندهای مدیریتی

دکتر شهیندخت خوارزمی – عضو هئت مدیره انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی و مترجم تعدادی از آثار الوین تافلر نیز در این همایش با بیان اینکه به روابط عمومی الکترونیک از دو زاویه می توان نگاه کرد، اظهار کرد: روابط عمومی الکترونیک فعالیتی است که با استفاده از تکنولوژی‌های نوین اطلاعات و ارتباطات، سعی دارد اثربخشی فعالیت‌های روابط عمومی را در رابطه با اهداف سازمان و به ویژه جلب رضایت ذی‌نفعان به حداکثر برساند.
او ادامه داد: در این معنا، روابط عمومی الکترونیک در مقایسه با روابط عمومی سنتی از نظر هدف و نقش و جایگاه در سازمان، تغییری نکرده اما از توانمندی به مراتب بالاتری برخوردار شده است.

وی افزود: در نگاه دیگر، روابط عمومی الکترونیک نه تنها به دلیل مجهز شدن به تکنولوژی‌های نوین توانمندتر شده، بلکه به دلیل الزام حضور مستمر و فعال و موثر در فضای سایبر، نقش و جایگاهش در سازمان از بنیان تغییر کرده و به مدیریت دانایی نزدیک می‌شود.

دکتر خوارزمی گفت: در چنین معنایی است که این تحول اهمیت می‌یابد و روابط عمومی را از ایفاگر نقش تبلیغات و تشریفات، به عامل تحول استراتژیک در سازمان تبدیل می‌سازد.
خوارزمی با بیان این که سازمان‌های ایرانی به دلیل عقب ماندگی زیرساخت‌ها و فرایندهای مدیریتی از یک سو و نیاز شدید به اجرای برنامه‌های تحول از سوی دیگر، در جریان راه‌اندازی روابط عمومی الکترونیک بهتر است رویکرد دوم را برگزینند، تصریح کرد: به این ترتیب از همان آغاز راه را برای استمرار نظامی هموار می‌سازند که سازمان را به سمت کسب قابلیت های لازم برای حضور موثر در محیط‌ های پرتحول و بحران خیز ملی و جهانی هدایت کند.

وی تاکید کرد: شکی نیست که چنین رویکردی طراحان و مجریان برنامه استقرار این نظام را افزون بر چالش‌های الکترونیک کردن روابط عمومی، با چالش‌های تازه و جدی‌تری مواجه می سازد. 

دکتر فریدون وردی ن‍ژاد:  فرصت‌ها و تهدیدهای دنیای دیجیتال

در سومین همایش روابط عمومی الکترونیک ، دکتر فریدون وردی نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت :ظهور سخت‌افزارو نرم‌افزار کامپیوتر و سایر تکنولوژی‌های مرتبط با آن، فرصتها و تهدیدهایی را فرا‌روی دنیای صنعت، تجارت، و بخش اداره عمومی ایجاد نموده است.

وی ادامه داد : نقش تکنولوژی اطلاعات در بسیاری از سازمان‌ها در تسهیل و عرضه محصولات وخدمات جدید وبهبود فرایندهای عملیاتی و مدیریتی، اهمیت زیادی یافته است. وردی نژاد با تأکید بر این که  امروزه مدیران ازضرورت استراتژیک استفاده ازتکنولوژی اطلاعات وارتباطات در پشتیبانی از حجم گسترده فعالیتهای سازمان آگاهی دارند افزود: دولتها نیز به عنوان موسسات وسیعی که خود شامل سازمان های متعدد هستند، قادر خواهند بود از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در ساختار خود و برای ارائه خدمات به مردم بهره‌ برداری نمایند. این بهره‌برداری، درکشورهای توسعه یافته از سالها قبل آغاز گشته و در کشورهای درحال توسعه یا کمتر توسعه‌یافته نیزحرکت‌هایی دراین راستا مشاهده می‌گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اینترنت را یکی از ابزارهای تکنولوژیک مهم دانست و یادآور شد : اینترنت نه‌تنها شیوه انجام کسب‌وکار را دگرگون ساخته است، بلکه در نهادهای دولتی و فرایندهای دموکراتیک نیز تغییراتی را ایجاد نموده است. استفاده از قابلیتهای اینترنت در گسترش و ارائه خدمات دولتی، آسان‌سازی رویه‌های انجام کار در سیستم‌ دولت، اخذ نظرها و آراء شهروندان، و در نهایت نیل به حداکثر کارآمدی و اثربخشی، از جمله ویژگیهایی است که در شکل‌گیری پدیده «دولت الکترونیکی » حائز اهمیت است.

روابط عمومی الکترونیک در نسبییت 2008

حمید ضیایی پرور، دانشجوی دکترای ارتباطات و خبرنگار اعزامی به سبیت 2008 در سومین همایش روابط عمومی الکترونیک به بررسی روابط عمومی الکترونیک در بزرگترین رویداد فن آوری اطلاعات و ارتباطات دنیا - سبیت - و بیان مشاهدات خود از این نمایشگاه پرداخت.

وی با اعلام این که نمایشگاه سبیت 2008 از 14 تا 20 اسفند 1386 در 241 هزار متر مربع فضای نمایشگاهی و با حضور حدود 6000 کمپانی در محل نمایشگاه بین اللملی هانوفر آلمان برگزار شد گفت: به عنوان خبرنگار آی تی در نمایشگاه مذکور شرکت کرده و ماحصل این پوشش خبری  تولید حدود 20 گزارش، گفتگو و خبر و بیش از 2000 قطعه عکس و 320 دقیقه فیلم بوده است.

وی از بررسی مرکز مطبوعاتی نمایشگاه، امکانات دیجیتالی و اینترنتی نمایشگاه ، راهنمایی بازدید کنندگان ، شیوه های تبلیغات شرکتها، وب سایت نمایشگاه ، نحوه پوشش خبری نمایشگاه ، چیدمان غرفه ها و سالنها، کنفرانسها و فرومها و مستند سازی رخدادها خبر داد و در مقایسه آن با برگزاری نمایشگاه موسوم به اله کامپ در ایران گفت : برای رسیدن به جایگاهی مناسب در حوزه بهره گیری از امکانات تکنولوژیکی باید منسجم تر وبا شتاب بیشتری حرکت کنیم.

ضیایی پرورادامه داد: براساس برنامه و تقویم چاپ شده نمایشگاه سبیت 2008، فقط در روز اول نمایشگاه یعنی چهارم مارس ٢٠٠٨، ٢٥٦ برنامه سخنرانی کارشناسان و متخصصان فناوری اطلاعات در سالن اجتماعات مرکزرسانه ای نمایشگاه انجام شد؛ این در شرایطی بود که در داخل سالن های اصلی نمایشگاه هم به طور هم زمان در هر لحظه می شد حداقل ١٠ سخنرانی در قالب Forumرا در گوشه گوشه هر سالن دید که با احتساب ٢٥ سالن نمایشگاه، بالغ بر ٢٥٠ سخنرانی داخل سالنی در نمایشگاه برگزار می شد. بر این اساس  در طول 6  روز برگزاری نمایشگاه سبیت 2008 بیش از 2000 سخنرانی و ارایه مقاله یا بحث برگزار شد .مستند سازی و پوشش خبری این حجم کنفرانس توسط تیمی متشکل از حدود 2000 خبرنگار داخلی و خارجی صورت می گرفت.

گفتنی است در این همایش نمایندگان بنیاد شهید و امور ایثارگران و وزارت نفت نیز تجارب خود در زمینه بکارگیری ابزار نوین اطلاعاتی و ارتباطی را ارایه کردند.


دکتر سعیدرضا عاملی: آموزش مهمترین رکن ارتقای روابط عمومی‌ها‌ست

دکتر سعیدرضا عاملی، استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک  با ارایه مقاله‌ای با عنوان "آینده شاخص های دوفضایی شده روابط عمومی و روابط عمومی هوشمند و مؤثر" سخن می‌گفت، تأکید کرد:

روابط عمومی هوشمند و موثر از متغیر مهمی در عرصه ارتباطات سخن می‌گوید که هوشمند بودن آن منعکس کننده وجود "حس ارتباطی ماشینی" و "تعامل اتوماتیک ماشین‌ها" و موثر بودن آن بیانگر، موفق بودن این صنعت در "هدف گرفتن و اثر گذاردن" بر مخاطب با سه خصوصیت "کوتاه بودن فرایند کار"، "به حداقل رساندن زمان" و "معطوف به علایق و خواسته‌های مخاطب بودن "است.

وی با اشاره به اینکه روابط عمومی موثر، روابط عمومی‌ای است که هدف ارتباطی را تحت تاثیر قرار می دهد و به نوعی اهداف ارتباطی، مورد اصابت مؤثر و مثبت قرار می گیرند افزود: از سوی دیگر روابط عمومی موثر، روابط عمومی ای است که هم در ناحیه ارتباط گر یافرستنده و هم در ناحیه ارتباط گیر یادریافت کننده و هم به لحاظ روند و پیام های ارتباطی موضوع "بهره وری کار، زمان و خواست کاربر" رادر کانون اصلی توجه و عمل قرار می دهد. استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک "آموزش" را مهم ترین رکن ارتقای روابط عمومی دانست و خواستار توجه جدی به این موضوع شد.

مشاور رییس جمهور: دولت جایگاه ارزنده‌ای برای روابط عمومی‌ها قایل است

دکتر علی زارعی نجفدری، مشاور رییس جمهور که در مراسم پایانی سومین همایش روابط عمومی الکترونیک و قدردانی از دکتر سعید رضا عاملی استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک سخن می گفت با اشاره به نقش "روابط عمومی ها" در تنظیم مناسبات میان دولت و ملت افزود : انتخاب و گنجاندن روز 27 ادیبهشت ماه به عنوان روز روابط عمومی در تقویم رسمی کشور نشان دهنده جایگاه و اهمیت ویژه ای است که دولت برای روابط عمومی ها قایل است.

وی با تبریک این روز به استادان و فعالان حرفه روابط عمومی افزود : روابط عمومی ها باید به معنای واقعی مرکز تعامل و ارتباط با افکارعمومی بوده  و همواره با بهره گیری از تکنولوژی ها و ابزار روز در سریع ترین زمان ممکن به حل مشکلات سازمان ها و مردم بپردازند.
دکتر زارعی نجفدری با اشاره به محورهای کاربردی سومین همایش روابط عمومی الکترونیک افزود : استمرار فعالیت های علمی و عملی دبیرخانه دایمی همایش روابط عمومی الکترونیک حکایت از پویایی و حرکت روبه شد آن در جهت استقرار نظام روابط عمومی الکترونیک در کشور دارد.

دکتر زارعی نجفدری بر لزوم معرفی الگوهای موفق در حوزه روابط عمومی الکترونیک برای بهره مندی نسل جوان از تجارب و دانش اساتید تأکید وبا اهدای هدیه ای انتخاب دکتر سعید رضا عاملی را به عنوان استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک تبریک گفت. 

دکتر یونس شکرخواه تندیس استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک را اهداء کرد

سومین همایش روابط عمومی الکترونیک با تقدیر از استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک همراه بود.

در این همایش دکتر یونس شکرخواه تندیس استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک را به دکتر سعید رضا عاملی اهداء کرد.

در مراسم تقدیر از دکتر سعید رضا عاملی، دکتر علی زارعی نجفدری مشاور رییس جمهور، پروفسور یحیی کمالی پور رییس دپارتمان ارتباطات و هنرهای زیبای دانشکده پوردو، پروفسور کاظم معتمدنژاد پدر علوم ارتباطات ایران، دکتر مهدی محسنیان راد، دکتر یونس شکرخواه، دکتر محمد سلطانی‌فر و جمع کثیری از استادان، مدیران کل روابط عمومی‌های وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها وکارشناسان و دانشجویان روابط عمومی حضور داشتند.

مقاله‌نویسان برتر روابط عمومی الکترونیک تقدیر شدند

نویسندگان سه مقاله "اعتماد و اعتبار پیمایش های الکترونیک در روابط عمومی" نوشته مشترک دکتر محمدرضا رسولی٬ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و حسین امامی کارشناس ارشد تحقیق در ارتباطات٬ "مخاطبان ایرانی ولابیرنت‌هایی به نام پورتال‌های اطلاع رسانی نوشته مشترک فرزانه بنی هاشم نژاد و مهدی احمدی فارغ التحصیلان کارشناسی ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و مقاله "تکنیک‌های داده‌کاوی در روابط عمومی الکترونیکی" نوشته مشترک محسن رضوانی٬ مرتضی زاهدی و والا علی روحانی٬ هرسه از اعضای هیئت علمی دانشکده کامپپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی شاهرود که از میان ۴۷ مقاله ارسالی به سومین همایش روابط عمومی الکترونیک به عنوان مقالات برتر شناخته شده بودند مورد تقدیر کمیته علمی قرار گرفته و لوح تقدیر و هدایای خود را از اساتید حاضر در همایش دریافت کردند.

تعداد مقالات این دوره حدود ۳۵درصد به نسبت همایش سال گذشته رشد داشت.دبیرخانه دایمی همایش از تمام اساتید٬کارشناسان و دانشجویانی که با حضور در بخش فراخوان مقالات سومین همایش روابط عمومی الکترونیک زمینه رقابتی تر و کیفی تر شدن این بخش را فراهم کردند تقدیر کرد. این مقالات در همایش ارایه شد.

تقدیر از دانشجوی پیشتاز روابط عمومی الکترونیک، وبلاگ نویسان و مدیران سایت‌های برتر

حمید ضیایی پرور، دانشجوی دکترای دکترای تخصصی علوم ارتباطات به عنوان دانشجوی پیشتاز روابط عمومی الکترونیک مورد تقدیر دبیرخانه دایمی همایش روابط عمومی الکترونیک قرار گرفت.

از احمد یحیایی ایله‌ای، مدیر سایت "بانک مقالات ارتباطات اجتماعی"، سهیلا ذکایی مدیر وبلاگ "مطالعات ارتباطی"، ابراهیم نصیری مدیر وبلاگ "گزیده ارتباطات آن‌لاین"، محمود سلطان آبادی مدیر وبلاگ "اخبار ارتباطات" و فرناز متقی زاده و مهدی عباسی مدیران وبلاگ "پژوهشکده مجازی روابط عمومی" به دلیل تولید محتوا و تقویت ادبیات روابط عمومی در فضای مجازی مورد تقدیر دبیرخانه دایمی همایش روابط عمومی الکترونیک قرار گرفتند.

تقدیر از مرحوم محمد هنردوست

سومین همایش روابط عمومی الکترونیک با گرامیداشت یاد مرحومان جامعه روابط عمومی همراه بود. در این همایش ازمرحوم احمد بورقانی معاون اسبق مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرحوم مجید روزیفراخ از مدیران ارشد سازمان تأمین اجتماعی و حامی روابط عمومی یاد و لوح تقدیر دبیرخانه دایمی همایش روابط عمومی الکترونیک به فرزند مرحوم محمد هنردوست، قایم مقام فقید سازمان صدا و سیما اهداء شد.


تقدیر از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها‌ی فعال

تقدیر از وزارتخانه ها و سازمان ها ی فعال در امور روابط عمومی بخش پایانی سومین همایش روابط عمومی الکترونیک بود . بر این اسای از مهندس ابوطالب شفقت استاندار مازندزان، به عنوان استاندار حامی روابط عمومی تجلیل شد.

همچنین مدیران کل و رؤسای روابط عمومی های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت کشور ، وزارت راه و ترابری ،سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور ، بانک کشاورزی، شرکت ملی گاز ایران،انتشارات علمی و فرهنگی ، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران ، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشورمورد تقدیر و تشکر قرار گرفتند.

از شبیر دایمی، ابراهیم نصیری، مهدی قنبری و سید امیر رضا حسینی نژاد  نمایندگان دبیرخانه دایمی همایش روابط عمومی الکترونیک در استان های گلستان ، آذربایجانشرقی ، همدان و سمنان نیز تقدیر شد.

کد خبر 52004

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز