همشهری آنلاین: دبیر کل سازمان ملل به مناسبت روز جهانی ارتباطات پیامی را با عنوان "فرصت‌های ICT برای همه، پیوند با افراد دارای معلولیت" صادر کرد.

از همان دوران ابتدایی تلگراف که از لحاظ لغوی به معنی نوشتن از راه دور است همواره در حال تغییر بود. امکان انتشار سریع اخبار مهم در مسافت‌های دور و عبور از مرز زمان و مکان به ما امکان داد فعالیت‌های قابل توجهی همچون ارسال پیام‌های شخصی تا تکمیل تبادلات مالی پیچیده یا پرداختن به مسائلی به مهمی جنگ و صلح را انجام دهیم.

Connecting Persons with Disabilities: ICT Opportunities for All

روز جهانی ارتباطات و جامعه‌ اطلاعاتی فرصتی برای یادآوری نقش کاتالیزور و نو‌آوری است؛ ارتباطات و اطلاعات در جوامع و نیاز جهانی گسترده به ارتباطات و همکاری‌ بین مرزی است.

این روز همچنین با روزی مصادف است که در سال 1865 اتحادیه بین‌‌المللی ارتباطات دوربرد بنیان‌گذاری شد و در آن زمان بود که ایده انتقال سیگنال‌های الکترونیک از طریق سیم‌های فلزی به شکل‌گیری فن‌آوری‌های رقیب منتهی شد.

اتحادیه بین‌‌المللی ارتباطات دوربرد  برای پرداختن به نیاز رو به رشد استانداردهای بین‌المللی تشکیل شد و از همان روزهای ابتدایی نقش کلیدی در متصل کردن جهان ایفا کرده است؛ چالشی که امروز با تلفن همراه نسل سوم و فن‌آوری‌های باند پهن ادامه یافته است. با این وجود ناچاریم تایید کنیم هنوز دسترسی به فن‌آوری ارتباطات جهانی نیست و مزایایش به طور برابر تقسیم نشده‌اند.

اجلاس جهانی جامعه‌ اطلاعاتی که در سال 2003 در ژنو و در سال 2005 در تونس برگزار شد، [ایستگاه‌های قطار جامعه اطلاعاتی] فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات را با توسعه بشر مرتبط ساخت و دولت‌های عضو را به ساخت یک جامعه اطلاعاتی فراگیر، مردم محور و متمایل به توسعه با کمک اشتراک اطلاعات و آگاهی فراخواند.[از ژنو تا تونس و از تونس تا آتن]

این اجلاس همچنین دولت‌های عضو را به پرداختن به الزامات ویژه افراد دارای معلولیت و سایر گروه‌های آسیب‌پذیر فراخواند.

موضوع مورد نظر امسال «فرصت های ICT برای همه، پیوند با افراد دارای معلولیت» اهمیت دسترس‌پذیر ساختن تجهیزات و خدمات ICT برای برآورد نیاز اشخاص آسیب‌پذیر را برجسته می‌سازد.

در حدود 650 میلیون نفر در سراسر جهان با معلولیت زندگی می‌کنند و با در نظر گرفتن خانواده آن‌ها نزدیک به دو میلیارد نفر در سراسر جهان که تقریبا یک سوم جمعیت جهان محسوب می‌شوند با معلولیت رو به رو هستند و مهم است به خاطر بسپاریم هر کسی در هر لحظه‌ای ممکن است از کار افتاده شود.

ضروری است که رفتار و نگرش‌مان نسبت به افراد دارای معلولیت را تغییر دهیم و اطمینان حاصل کنیم تمامی حقوق اساسی و آزادی‌ها از جمله حق سهیم شدن کامل آن‌ها در جامعه‌ اطلاعاتی رعایت شده یعنی مشارکت و ایده‌ها ی آن‌ها رعایت شده است.

این یک چالش کلی است اما باید راهکارهای سازنده از جمله توسعه فن‌آوری‌های کمکی جدید و تسهیل دسترسی وسیع‌تر به ICT را فراهم سازیم.

تمامی سیاست‌گذاران و رهبران صنعتی را به تسریع پژوهش علمی و فنی با هدف توسعه فن‌آوری‌هایی که فراگیر و دسترس‌پذیر برای همه خواهند بود فرا می خوانم؛ بیایید در این روز نسبت به اصول اساسی معاهده مربوط به حقوق افراد دارای معلولیت متعهد شویم و با یکدیگر برای اتصال تمامی نوع بشر به طور یکسان و برابر به فرصت‌های حاضر و آن دسته از فرصت‌هایی که در جهان در حال تغییر هستند، تلاش کنیم.

کد خبر 51989

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز