چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۱:۱۱
۰ نفر

سپیده سمایی: ۱. پژوهشگران کره جنوبی در انتظار تولد توله اسناپی هستند. این را خبرگزاری فرانسه گزارش کرده است.

به این ترتیب حدود یک هفته دیگر اولین سگ کلون‌سازی‌ شده جهان در اولین زاد و ولد در نوع خود توله‌دار می‌شود. به گفته پژوهشگران دانشگاه ملی سئول،  اسناپی سگ تازی نژاد افغان از طریق انتقال مصنوعی اسپرم دو ماده سگ کلون‌سازی شده از همین نژاد را باردار کرده است.

سونوگرافی نشان داده است که همه جنین‌ها سالم هستند و انتظار می‌رود که بین 16 تا 20 ماه مه (27 تا 31 اردیبهشت) این توله‌سگ‌ها به دنیا بیایند و اگر تولد این توله‌ها با موفقیت انجام گیرد؛ برای اولین بار در جهان خواهد بود که سگ‌های کلون‌سازی‌شده تولید مثل کرده‌اند.

۲. محققان می‌گویند آزمایش‌های قبلی نشان داده بود که دومین نسل حیوانات کلون‌سازی‌شده دچار بدشکلی مادرزادی می‌شوند. به همین دلیل زاد‌ و ولد حیوانات شبیه‌سازی شده برای پژوهشگران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و درست به همین دلیل من این روز‌ها به تو زیاد فکر می‌کنم رویانا.

تویی که تا چند ماه پس از تولدت در صدر اخبار علمی رسانه‌ها قرار داشتی. تویی که خبر ازدواج و پیدا کردن زوجی مناسب برایت اگرچه به شوخی،  اما تا مدت‌ها نقل محافل بود. تویی که قرار بود تولید مثلت مهر تاییدی باشد بر موفقیت کامل تولید اولین حیوان شبیه‌سازی شده خاور میانه در ایران. تویی که قرار بود...

اما اکنون در آغلی نزدیک اصفهان روزگار می‌گذرانی. دلیل و بهانه از نبود بودجه گرفته تا سوء مدیریت هرچه باشد مهم نیست. مهم این است که تو را فراموش کرده‌ایم.

۳. در خبر‌ها آمده است: اولین گوساله حاصل از انتقال جنین‌های لقاح آزمایشگاهی با تلاش محققان کشورمان در پایگاه تحقیقاتی رویان اصفهان متولد شد.

اسمش را بووانا گذاشته‌اند و عجیب نیست اگر شنیدن این اسم، من یا هر کس دیگری را به یاد تو می‌اندازد رویانا. ظاهرا در این نامگذاری تعمدی وجود داشته است: BOVANA برگرفته از نام لاتین گاو BOVINE و بر وزن نام اولین گوسفند شبیه سازی ایران ROYANA است.

من این روز‌ها برای بووانا هم آرزو‌هایی دارم. البته آرزو‌های من با جنس آرزو‌های محققان رویان اصفهان متفاوت است. آن‌ها برای بووانا برنامه‌های زیادی دارند. اما من فقط آرزو می‌کنم که‌ای کاش تنها شباهت تو و بووانا وزن اسمتان باشد.‌ای کاش بووانا سرنوشتی بهتر از تو داشته باشد. کاش فراموش نشود.

کد خبر 51915

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز