سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۸
۰ نفر

صدف کوه کن: نام گروه «نیکی» برای عموم مردم تداعی‌کننده انجمن‌های خیریه است و احتمالا کمتر کسی می‌داند که این نام، مهم‌ترین پیوند دهنده جامعه پزشکی ایرانیان خارج از کشور با داخل است.

نامی که برای بسیاری از ایرانی‌ها ناشناخته مانده و تا چند سال پیش، تنها دانشگاه پیوند یافته با این گروه، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود.

با این‌حال، فعالیت‌های مثبت و پیگیرانه اعضای گروه نیکی باعث شده است تا امروز، همکاری گروه نیکی به بسیاری دیگر از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور از جمله دانشگاه علوم پزشکی تبریز، شیراز و اراک نیز گسترش یابد.

دکتر علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با همشهری، در رابطه با این گروه می‌گوید: گروه نیکی، انجمن خصوصی متشکل از دانشمندان و اساتید خارجی و متخصصان ایرانی مقیم خارج از کشور است و نام آن مخفف عبارت Network of Iranians for  Knowledge  and  Innovation (شبکه دانش و نوآوری ایرانیان)  است و چون کلمه نیکی در فارسی هم معنی عمیق و زیبایی دارد از این نام برای این گروه استفاده می‌شود.

دکتر زالی، هدف از کار بااین گروه را ایجاد ارتباط بین اعضای علمی خارج از کشور با مراکز آکادمیک داخلی به‌منظور تبادلات علمی، آموزشی و پژوهشی عنوان کرده و می‌گوید: با وجود اینکه بیشتر اعضای گروه نیکی را متخصصان مقیم آمریکا و اروپای غربی تشکیل می‌دهند اما نیکی، گروهی بدون مرز است.

دکتر علیرضا حقیقی، متخصص ژنتیک از دپارتمان ژنتیک پزشکی دانشگاه آکسفورد و یکی از اعضای هیأت مؤسس گروه نیکی نیز درخصوص فعالیت‌های این گروه به همشهری می‌گوید: هدف اصلی گروه نیکی، ارتقای علمی دانشجویان و دانشگاه‌های ایران است و با این ایده، نیروی انسانی عظیمی از پزشکان متخصص و فوق تخصص ایرانی خارج از کشور به توسعه علمی کشور کمک می‌کنند چرا که گروه نیکی، بین ایرانیان خارج و داخل کشورارتباط برقرار می‌کند.

وی با بیان اینکه تمامی فعالیت‌های این گروه داوطلبانه است، می‌افزاید: گروه نیکی بزرگترین مجموعه در حال فعالیت از نوع خود با حدود 900 عضو است که تاکنون 8 سال متمادی به ایران سفر کرده و از 11 دانشگاه بزرگ کشورنیز بازدید کرده است. در این میان، زمینه ایجاد ارتباط 9 دانشگاه کشور با دانشگاه‌های خارجی از طریق اعضای این گروه فراهم شده است.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عموم متخصصان و استادان عضو گروه نیکی، علاوه بر جایگاه علمی والا از جایگاه اجرایی مناسبی هم در دانشگاه‌های محل خدمت خود برخوردار هستند و به این ترتیب دانشگاه‌های ایرانی امیدوارند از طریق این افراد، همکاری‌های گسترده‌ای را چه از لحاظ معرفی دست آوردهای نوین ایرانی در زمینه علوم پزشکی و چه در زمینه تبادل استاد و دانشجو و یا برگزاری دوره‌های مشترک کوتاه و بلندمدت با دانشگاه‌های معتبر جهان داشته باشند.

راه‌اندازی رشته‌های آموزشی جدید به‌صورت مشترک در کشور از اقدامات موفق گروه پزشکی نیکی است که دکتر زالی به آن اشاره کرده و می‌گوید: در سال گذشته موفق شدیم 5 رشته آموزشی مشترک را در دانشگاه‌های ایران راه‌اندازی کنیم. برای آموزش از اعضای هیأت علمی ایرانیان خارج از کشور بهره گرفتیم و در زمینه سلولهای بنیادی و یا پروتئومیکس به نکات مثبتی دست یافته‌ایم.

نه فقط برای علم

دکتر زالی در پاسخ به اینکه آیا گروه نیکی، خدمات بالینی هم به بیماران ارائه می‌دهد یا نه، به همشهری می‌گوید: هدف اصلی سفر اعضای انجمن دانش و نوآوری ایرانیان، ارائه آموزش‌های تخصصی و مدرن برای ارتقای علمی است و ما تاکنون در زمینه بالینی نیاز جدی نداشته ایم، اما در برخی از موارد، متخصصان گروه نیکی در جراحی‌ها مشارکت داشته‌اند و اعلام آمادگی برای ارائه خدمات درصورت نیاز ما کرده‌اند.

دکتر حقیقی هم، کمک به راه‌اندازی برنامه‌های پزشکی جدید در ایران را یکی دیگر از فعالیت‌های جدید گروه نیکی دانسته و می‌گوید: در سال گذشته، جراحی پیوند پانکراس با همکاری گروه نیکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی و شیراز برای نخستین بار در خاورمیانه را داشتیم و در حال حاضر روی طرح پیوند کبد با دانشگاه شیراز در راستای ارتقای کیفی خدماتی که ارائه می‌دهند، همکاری‌هایی را آغاز کرده‌ایم.

وی ازطرح پیوند همزمان قلب و ریه که به شکل مشترک قرار است بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و گروه نیکی انجام شود نیز به‌عنوان  یکی از برنامه‌های آتی این گروه یاد کرده و به کارگاه‌های آموزشی که توسط اعضای کالج سلطنتی جراحان انگلستان در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گرفت اشاره می‌کند.

برگزاری کارگاه‌های طراحی سیستم‌های بهداشت و درمان برای معاونت سلامت وزارت بهداشت و کارگاه‌های مدیریت شهری برای دانشگاه علوم پزشکی تبریز از دیگر دست آوردهای مثبتی است که سفر اخیر گروه نیکی به ایران به‌دنبال داشته است.

دکتر حقیقی همچنین به راه‌اندازی 3 دوره دانشگاهی جدید در سطح دکترا اشاره کرده و از رشته ارتباطات سلامت و مدیریت شهری نام می‌برد که اولی همکاری میان دانشگاه کاردیس انگلستان، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و گروه نیکی است و بعدی با همکاری شهرداری تهران، دانشگاه لندن، شهرداری لندن، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و گروه نیکی صورت می‌گیرد.

بزرگترین نهاد

دکتر محمد فریور، متخصص گوارش و عضو هیأت علمی دانشگاه هاروارد آمریکا، یکی دیگر از اعضای گروه نیکی است. وی درخصوص فعالیت‌های گروه پزشکی نیکی در ایران می‌گوید:

گروه پزشکی نیکی بزرگترین تشکل غیردولتی پزشکان ایرانی مقیم خارج از کشور است که تاکنون 4 بار از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، 7 بار از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 3 بار از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، 4 بار از دانشگاه علوم پزشکی تبریز و بیش از 5 بار از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بازدید کرده است.

دکتر فریور، با اشاره به هدف اصلی گروه پزشکی نیکی از این بازدید‌ها تاکید می‌کند که پزشکان ایرانی مقیم خارج سعی دارند اندوخته‌های خود را در خارج از کشور با  ارتباط با  دانشگاه‌های علوم پزشکی با سابقه در شهرستان‌های کشور در اختیار کادر پزشکی این بیمارستان‌ها قرار دهند و از این رو، این سفرها با هدف ارتقای سطح علمی و عملی رزیدنت‌ها و پزشکان دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می‌گیرد.

کد خبر 51797

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز