شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: سید محمد خاتمی در دیدار با هیئت مصری ابراز امیدواری کرد که با رعایت همه جوانب امر روابط ایران و مصر که هر دو جایگاه مهمی در تمدن اسلامی و نیز منطقه دارند گسترش یابد.

به گزارش مهر، رئیس جمهور سابق کشورمان شنبه (21 اردیبهشت) با هیات مصری به ریاست شیخ محمود عاشور رئیس دارالتقریب مذاهب مصر و وکیل سابق شیخ الازهر مصر دیدار و گفتگو کرد.

سیدمحمد خاتمی با تاکید به اینکه ایران و مصر نمی‌توانند از یکدیگر جدا باشند، گفت: جایگاهی که مصر در تاریخ اسلام و خاورمیانه دارد، همچنین جایگاهی که ایران در تاریخ انسان و اسلام و منطقه دارد و نیز نزدیکی دو ملت با یکدیگر ایجاب می‌کند که این دو کشور در کنار یکدیگر باشند.

خاتمی تلاش حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی و حضرت علامه شلتوت در امر تقریب میان مذاهب را تلاشی مقدس خواند و گفت: باید این امر حیاتی را پاس بداریم .

رئیس جمهور سابق کشورمان افزود: سال گذشته عده‌ای از استادان مصری به ایران آمدند و جلسات مشترک خوبی با دوستان ما برگزار کردند و امیدواریم جلسه بعدی در مصر برگزار شود.

سید محمد خاتمی تصریح کرد: باید در دنیای اسلام گفتمان محتوای واقعی اسلام را مطرح کرد؛ خداوند سبحان امت اسلامی را امت وسط نامیده است و مهمترین ویژگی وسط بودن دوری از افراط و تفریط است. امت اسلامی، امتی است که به خرد، عقل و اعتدال تکیه می کند و ما موظف هستیم آن صدایی از اسلام را که صدای عقل، اعتدال و انسان دوستی است مطرح کنیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: دنیای اسلام با موج خطرناکی به نام اسلام هراسی وبرواست که از سوی بیگانگان هدایت شده است و باید در مقابل آن ایستاد.

در این دیدار شیخ محمود عاشور رئیس دارالتقریب مذاهب مصر با اشاره به ایده گفتگوی تمدنهای خاتمی، از آن به عنوان گام بلندی در جهان نام برد که شعار منفی جنگ تمدنها را کنار زد و آنچنان موفق بود که در سال 2001 در سازمان ملل متحد پذیرفته شد و موجب عزت مسلمانان گردید.

وی افزود: عالمان امت اسلامی از اهل شیعه و سنت باید با هم ارتباطات، جلسات و گفتگو داشته باشند و همکاریشان را افزایش دهند.

وکیل شیخ الازهر با اشاره به حضور سال گذشته خاتمی در مصر گفت: حضورتان به عنوان عالم فرهیخته در جریان بازگشایی دارالتقریب مصر موجب افتخار ما شد و همه مصری ها را خوشحال کرد.  شیخ محمود عاشور در پایان ابراز امیدواری کرد روابط ایران و مصر در آینده بیشتر شود.

در این دیدار همچنین اساتید مصری حاضر در جلسه نیز به بیان دیدگاهها و نظرات خود پرداختند.

کد خبر 51412

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز