پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۳
۰ نفر

سرانجام با توضیحات تکمیلی که رئیس‌جمهور سابق ایران درباره سخنان پیشین خود درخصوص صدور انقلاب ارائه کرد؛

به ‌نظر می‌رسد هجمه‌ای که علیه وی درباره سخنانش به وجود آمده بود؛ فروکش کند و غائله‌ای که چند روزی است صفحات روزنامه‌ها را به‌خود اختصاص داده؛ ظاهرا ختم شود.

سیدمحمد خاتمی جمعه گذشته در جمع دانشجویان دانشگاه گیلان در بخشی از سخنانش گفته بود: امام چه می‌‌خواست و منظورش از صدور انقلاب چه بود؟ اینکه ما اسلحه بگیریم و در دیگر کشورها انفجار ایجاد کنیم و گروه‌هایی درست کنیم که در دیگر کشورها خرابکاری کنند؟ امام به شدت با این رفتارها مخالف بود و برخورد می‌‌کرد.

این بخش از سخنان محمد خاتمی که توسط بنیاد باران، مؤسسه تحت مدیریت وی انتشار یافت، بازتاب وسیعی یافت. به گونه‌ای که رسانه‌‌های بین‌المللی به سخنان خاتمی پرداختند و طرح این مسئله را به اوج گرفتن اتهامات آمریکا و متحدان غربی اش مبنی بر دخالت ایران در شورش‌ها و ناآرامی‌های عراق مرتبط دانستند و آن را تایید ضمنی این اتهامات عنوان کردند. آنها همچنین سخنان خاتمی را انتقاد وی به سیاست خارجی دولت نهم خواندند که باعث افزایش فشار کشورهای غربی بر ایران شده است.

به‌دنبال بهره‌برداری رسانه‌های غربی از سخنان خاتمی بود که این بار موج اعتراضات در داخل کشور و توسط برخی احزاب سیاسی و محافل خاص که همواره منتقد وی بوده‌اند را به وجود آورد. این جریان که در دوران ریاست‌جمهوری خاتمی نیز در موارد متعدد سیاست‌های دومین مقام عالی کشور را مورد حمله قرار می‌دادند؛ با بیان اینکه اظهارات خاتمی سوت و کف دشمن را موجب شد، به سخنان وی درباره صدور انقلاب اعتراض کرده و این اظهارات را «ضدملی» خواندند.

در همین راستا یکی از روزنامه‌های مشهور به اصولگرا نوشت: سخنان اخیر سیدمحمد خاتمی درخصوص مسئله صدور انقلاب که روز جمعه در مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) ایراد شد، رسانه‌های بیگانه و به‌خصوص رادیوفردا - رسانه وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) - را به وجد آورد این در حالی است که آمریکا همواره ایران را متهم به تامین سلاح، پشتیبانی و آموزش شبه‌نظامیان شورشی در عراق می‌کند تا بدین وسیله خشونت‌ها را در عراق دامن بزند.

 در همین حال سایر رسانه‌های غربی نیز نظیر خبرگزاری آمریکایی آسوشتیدپرس و خبرگزاری فرانسه با انعکاس گسترده سخنان محمد خاتمی این اظهارات را نشانه اعتراف ایران به اقدامات خشونت‌آمیز در سایر کشورها دانستند، بدیهی است آقای خاتمی باید پاسخگوی این اظهارات ضدملی خود باشد و توضیح دهد که چرا مواضعی اتخاذ می‌کند که در آن جز از مخدوش کردن چهره منور نظام جمهوری اسلامی و تایید مواضع خصمانه و اتهامات بی‌اساس استکبار، چیز دیگری را نمی‌توان سراغ گرفت.

کیهان همچنین خواستار عذرخواهی خاتمی بابت اظهاراتی شد که آن را ضد‌امنیتی خواند.
اما به‌دنبال درج این مطلب در ستون ویژه این رسانه بود که بنیاد باران درصدد پاسخ به آن برآمد.

بنیاد باران در واکنش به آن گفت: برخوردهای تخریبی که روزنامه کیهان علیه برخی چهره‌ها در پیش گرفته انتظار می‌رود در طلیعه گمانه‌زنی‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آتی شدت و حدتی بیشتر یابد و بیشتر و گسترده‌تر به تخریب چهره‌هایی که اندک احتمالی برای ورود آنها به کارزار رقابت‌ها می‌دهد، بپردازد و این قاعده مسبوق به سابقه نام سیدمحمد خاتمی را بیش از گذشته در معرض افتراها و توهین‌ها قرار می‌دهد تا مگر ترس کیهانیان از سایه‌افکنی خاتمی در انتخابات ریاست‌جمهوری رنگ ببازد.

تکرار مکرر نام خاتمی در ستون‌های خبری، نظری، تحلیلی، تخریبی و... کیهان گاه با چنان استدلالات نسنجیده‌ای توامان می‌شود که داعیه داران مقابله با تحریف کنندگان نظرات حضرت امام(ره) خود به دام تحریفی واقعی می‌افتند و دامن آنانی که یار و همراه امام(ره) بودند را به انواع افتراها می‌آلایند، حتی چهره‌ای چون سیدمحمد خاتمی را که امام(ره) وی را «فرزند فاضل، باتقوا و متعهدمان» خواند. (صحیفه امام؛ جلد 21، صفحه 17)

بنیاد باران درادامه تصریح کرد: مگر نه اینکه خاتمی هم همان بیانات امام(ره) را تکرار کرده که صدور انقلاب با زور و شمشیر نیست و مگر نه اینکه صدور انقلاب با مشی خاتمی ممکن است و نه با مرام کیهان.

گردانندگان کیهان در حالی از تفسیرهای رسانه‌های غربی از سخنان خاتمی برآشفته‌اند که اگر ملاک ارزیابی و حقانیت سخنان مقامات جمهوری اسلامی چگونگی بازتاب آنها در رسانه‌های خارجی بود که دیگر هیچ مقامی نباید سخن می‌گفت، اگر کیهان برمی‌آشوبد که چرا رسانه‌های خارجی از سخنان خاتمی سوءاستفاده می‌کنند و باید «توضیح دهد که چرا مواضعی اتخاذ می‌کند که در آن جز از مخدوش کردن چهره منور نظام جمهوری اسلامی و تایید مواضع خصمانه و اتهامات بی‌اساس استکبار، چیز دیگری را نمی‌توان سراغ گرفت؟»

خوب است نگاهی نیز به تفسیرهای رسانه‌های غربی از اظهارات محمود احمدی‌نژاد و حتی ارزیابی آنها از سوی رهبران جهان بیندازد که مبنای ادعاهایشان مبنی بر حمایت ایران از تروریسم و تلاش برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای، سخنان احمدی‌نژاد درباره نفی هولوکاست و محو اسرائیل است.

این مؤسسه در خاتمه نیز گفت: اگر مبنای قضاوت کیهان، برداشت رسانه‌های خارجی است، پس باید انواع اتهام‌های آنها مبنی بر حمایت ایران از تروریسم را بپذیریم و آنگاه اظهارات مسئولان جمهوری اسلامی را محکوم کنیم و مورد انواع توهین‌ها قرار دهیم. مبنای قضاوت کیهان در ارزیابی اظهارات خاتمی چیست؟ آیا معیارشان را برای نقد اظهارات دیگران نیز به کار می‌بندند؟

شکوائیه خاتمی
اما جوابیه بنیاد باران نیز گویی تاثیری در فروکش کردن جریان به راه افتاده نداشت. به همین خاطر رئیس‌جمهور سابق کشور روز سه‌شنبه در نشست بنیاد باران درخصوص سخنانش توضیحات تکمیلی را ارائه کرده بود.

 خاتمی در بیست‌ودومین جلسه ماهانه باران با بیان اینکه یکی دو نکته‌ای را می‌خواهد متذکر شود، گفت: مسئله‌ای را که می‌خواهم به آن اشاره کنم و چندان مسئله مهمی نیست، به خاطر تحریف و سوءاستفاده‌ای است که بیگانه ممکن است از آن بکند و تخریب، جفا و بی‌انصافی که درون کشور می‌خواهد صورت گیرد.

 آن را ذکر می‌کنم تا احیانا اگر شائبه‌ای در ذهن خیرخواهان هست برطرف شود. البته من از تخریب هیچ نگرانی ندارم و می‌دانم، این تخریبها چرا صورت می‌گیرد و منتظر باشید که در آینده این تخریب‌ها افزون‌تر خواهد شد.

واقعیت این است که خوشبختانه یا متأسفانه اگر ما اهل دنیا و در پی جلب نظر دیگران باشیم، این تصمیم‌ها اثر بسیار مثبتی بر روی جلب نظر مردم دارد. ولی آنچه نگران‌کننده است، اینکه اولا بداخلاقی بد است. ثانیا اگر بداخلاقی‌ها به اسم اسلام و انقلاب صورت گیرد، بدتر است.

سیدمحمد خاتمی در ادامه افزود‌: من مطلبی را مطرح کردم که متأسفانه بعد ایجابی آن کمتر مورد توجه قرار گرفت و آن مسئله این است که محتوا و جهات انقلاب ما چه بود و به ‌خصوص امام(ره) به‌ عنوان مظهر آن، چه گرایش، روش و خواستی داشتند و اتفاقا معتقدم، باید به شدت روی این مسائل پافشاری کنیم و آنها را بگوییم تا خدای ناکرده چیزهایی که خلاف نظر امام(ره)، خواست مردم و محتوای انقلاب اسلامی و طبعا برخلاف سند مستند مصوب نظام جمهوری اسلامی یعنی قانون اساسی به‌ عنوان معیار و ملاک‌های ارزشی، انقلابی و اسلامی است جا نیفتد. ممکن است، نگذارند که حرف ما در جامعه ما پیاده شود، اما با جامعه و تاریخ صحبت می‌کنیم و نباید بگذاریم، در ذهنیت جامعه این اشتباهات و تغییر و تحولات جابیفتد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع صدور انقلاب و مطالبی که طی روزهای اخیر پیرامون سخنان وی در برخی رسانه‌ها نقل شده، گفت: اگر ما توانستیم، تحت نام «جمهوری اسلامی» نظامی را بسازیم که مردم در آن دارای احترام هستند، از آرای مردم حراست می‌شود، آزادی وجود دارد، نقد قدرت هزینه ندارد، اقتصاد کشور پیشرفته است، عدالت در آن پیاده شده، سیر ارتقای علمی، فنی و صنعتی کشور، سیر صحیحی باشد و جایگاه و شأن ملت ایران در جامعه بین‌المللی افزون‌تر شود، بزرگترین خدمت را به انقلاب کرده ایم و این یعنی «صدور انقلاب».

وی همچنین درخصوص اشغال عراق و اتهامات آمریکا علیه ایران گفت: دشمن ما را متهم می‌کند. دشمن می‌خواهد مشکلات خود را بپوشاند، یا می‌خواهد بهانه‌ای برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی پیدا کند و «در این راستا» ادعا می‌کند که جمهوری اسلامی دخالت می‌کند.

 کجا دخالت می‌کند؟ آیا ما عراق را اشغال کردیم؟ آیا خرابکارانی که اول به جمهوری اسلامی فحش می‌دهند و در مقابل آن می‌ایستند، کشتار به راه می‌اندازند و اماکن مقدس و میراث فرهنگی را نابود می‌کنند و علیه ملت عراق، جمهوری اسلامی و دیگران عمل می‌کنند، متعلق به نظام جمهوری اسلامی هستند؟ یا اینکه از جای دیگری می‌آیند؟ خرابکاران کجا هستند؟ کی هستند؟ از کجا آمده‌اند؟ ایران در عراق و افغانستان همواره خواستار ثبات و آرامش بوده است. این سیاست جمهوری اسلامی ایران است.

خاتمی در خاتمه نیز با بیان اینکه ما باید همانگونه که امام(ره) می‌خواست؛ یعنی پیشتاز آزادی و به‌خصوص آزادی انتخابات در تمامی کشورهای اسلامی باشیم؛ متذکر شد: وظیفه ما این است که راه را برای این هدف توسط هرکس که می‌خواهد عمل کند، هموار کنیم. مهم این نیست که ما سرکار باشیم. هرکس که سرکار است باید این کار را کند و اگر دیدیم این راه در حال منحرف شدن است، لااقل حرف خودمان را می‌زنیم.

اعتراض نمایندگان
اما با توضیحات خاتمی باز هم ماجرا پایان نیافت و غائله به همین جا ختم نشد. این بار دامنه اعتراضات به مجلس هم کشیده شد. به گونه‌ای که دیروز 77 نماینده اصولگرای مجلس با امضای تذکری به وزیر اطلاعات نسبت به اظهارات اخیر سید محمد خاتمی، رئیس‌جمهور سابق، به وی تذکر داده‌اند و خواستار پیگیری وزیر اطلاعات درخصوص این اظهارات سیدمحمد خاتمی شدند.

البته گویی اراده‌ای جهت توقف جریان به راه افتاده شکل گرفت، چرا که با وجود اعلام خبر تذکر 77 نماینده با وزیر کشور درباره سخنان خاتمی، این تذکرات اجازه قرائت در صحن مجلس را نیفتند. هرچند که اعلام شد نمایندگان از طرح تذکر خود منصرف شده‌اند. در همین باره نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که نمایندگان از تذکر خود به وزیر اطلاعات برای برخورد با سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهوری سابق به خاطر اظهاراتش در دانشگاه گیلان منصرف شده‌اند.

محمدحسن ابوترابی‌فرد دیروز در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: تعدادی از نمایندگان بر اساس اخبار منتشر شده در برخی از خبرگزاری‌های بیگانه چنین یادداشتی را تهیه کرده و به هیأت‌رئیسه مجلس ارائه داده بودند.

 اما با توجه به اخباری که امروز به دست ما رسید موضوع حکایت از آن داشت که خبرگزاری‌های بیگانه تحلیل و برداشت اشتباهی از سخنان آقای خاتمی داشته‌اند و بر این اساس نمایندگان از تذکر خود صرف‌نظر کرده‌اند.

با این حال ابوطالب عضو دیگر فراکسیون اصولگرایان مجلس تصریح کرد نمایندگان به‌علت فشار وارده از طرح تذکر خود منصرف شدند.همچنین روزنامه کیهان نیز در شماره امروز خود با بیان اینکه خاتمی حرف خود را پس گرفت نوشت: محمد خاتمی در اظهارنظری بسیار جالب، روز گذشته اظهارات چند روز قبل خود را که با استقبال وسیع محافل غربی مواجه شده بود تصحیح کرد و بر این نکته تاکید نمود که «هرکس این حرف‌ها را بزند همگام با دشمن گام برداشته است»!

این روزنامه در خاتمه با اشاره به برخی از سخنان خاتمی افزود: اقدام آقای خاتمی در تصحیح اظهارات خود یک گام مثبت تلقی می‌شود و امید آنکه از این پس، بیشتر مراقب سخنان خود باشند تا خدای نخواسته و بی‌آنکه خود بخواهند «گامی» به نفع دشمنان برنداشته باشند!

با این وجود اگرچه به ‌نظر می‌رسد غائله‌ای که درباره اظهارات سیدمحمد خاتمی به راه آمده، با اتفاقات رخ داده، فروکش کند اما بعید به ‌نظر می‌رسد که این جریان به ظاهر خاموش شده و با توجه به سوابق چنین مسائلی، به‌طور موقت در جزر خود به سر می‌برد.

کد خبر 51255

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز