به‌طورحتم احساس کسی که در یک باغ پر گل قدم می‌زند با شخصی که به گلدان‌های پشت پنجره اتاق‌اش نگاه می‌کند یکی نیست.

مدیر طرح: زهرا ادریس آبادی
همکاران: شبنم چهره، سیامک کفایی، فریده درفشی، میترا زاغی، سمیه گایگانی و مصطفی کوچکی

پیشگفتار
فضای داخلی خانه‌های مردم بخشی از فضای خصوصی افراد است که دلالت بر سبک زندگی ایشان دارد. در وهله نخست به نظر می‌رسد هر کس به سلیقه خود آن نسبت به آرایش این بخش از فضای خصوصی خود اقدام می‌کند. اما، تجربه نشان داده است که سلیقه‌های شخصی افراد تحت تاثیر عوامل فرهنگی به سوی نوعی همسانی حرکت می‌کند.

به عبارت دیگر تنوع آرایش و ترتیبات داخلی خانه‌ها حکایت از فرهنگی واحد دارد. بسیاری از چیزهایی که ممکن است در خانه کسی دیده شود در خانه دیگران هم دیده خواهد شد.

یکی از این آرایه‌ها گل و گیاه است. این سلیقه عمومی البته تغییر می‌کند و نباید تصور کرد که در طول زمان ثابت خواهد ماند. شاید تا چند سال پیش استفاده از بامبو در فضای داخلی خانه‌ها باب نبود. به همین ترتیب ممکن است در آینده گیاهان دیگری جایگزین این گیاه وارداتی شود.

 

باغچه و حیاط، خاطره قاطبه نسل گذشته ایرانى است. از حوض خانه‌ها، اندرونى‌ها و بیرونى‌هاى خانه‌هاى قدیمى‌تر که بگذریم، تهرانی‌ها در دهه ۴۰ و۵۰ حتى در همان خانه‌هاى قوطى کبریتى نیز به حیاطى ۲، ۳ مترى کفایت مى‌کردند و در همان حیاط‌های کوچک به گل کاری و بعضا کاشت درخت نیز می‌پرداختند.

به‌طورکلی در همه خانه‌ها آثاری از گل و گیاه و جلوه‌هایی از طبیعت دیده می‌شد. در دهه‌های اخیر به علت گسترش شهرنشینی تغییرات چشمگیری در نحوه زندگی مردم به‌خصوص تهرانی‌ها رخ داد و بیش از پیش آنان را از دامان طبیعت دور کرد.

الزامات رشد جمعیت و گذر زمان انسان را از روستا به شهر، از درشکه به اتومبیل و از حیاط به آپارتمان کشاند. آپارتمان‌نشینى یکى از این ضرورت‌هاى نه چندان جدید اما به شدت روبه گسترش است.

امروزه که شهرنشین‌ها در شهرهای بزرگ و پر جمعیت، در آپارتمان‌های تنگ و کوچک اسکان می‌یابند، تصور داشتن باغچه حتی به ذهن هم خطور نمی‌کند. در این میان رفته رفته پاسیو جایگزین باغچه و نگه‌داری از چند گلدان جایگزین پاسیو شده است. مردم شهر تهران برای پر کردن این خلأ بزرگ و جبران‌ناپذیر در زندگی به نگه‌داری گل‌ها و پرورش گیاهان زینتی و آپارتمانی روی آوردند.

گل‌های آپارتمانی همان قدر که زیبا هستند همان قدر نیز به مراقبت خاص نیاز دارند. گیاهان همیشه سبز در شرایط و درجه حرارت اتاق به خوبی پرورش می‌یابند و چنان‌چه از آنها مواظبت شود، برگ‌هایشان همیشه شاداب و خرم و براق، و زینت بخش محیط زندگی شما خواهد بود.

البته نباید نادیده گرفت که شرایط نگه‌داری برخی از گیاهان طبیعی در شهری مثل تهران دشوار است.

شاید هم به علت نبود نور و انرژی کافی در آپارتمان‌های امروزی، گیاهان دست ساز و بی جان جای گیاهان طبیعی را گرفته‌اند که نه آب می‌خواهند، نه کود و نه نور و به هم راحتی قابل شستشو و تعویض هستند.

این دستاورد بشری که به جز شکل و رنگ ظاهری مشابهتی با گیاهان طبیعی ندارند کم کم دارد در آپارتمان های قوطی کبریتی شهرمان جای خود را باز می‌کنند.

ایجاد شرایط مساعد برای دوام و پرورش گیاهان طبیعی مهتمرین بخش نگه‌داری آنها در آپارتمان‌ها است. آگاهی کافی از تمامی شرایط نگه‌داری گیاهان برای یک باغبان لازم است. اطلاع از نوع خاک، میزان و نوع کود و مکمل‌های غذایی،‌ میزان آب و نور مورد نیاز هرگیاه برای دارندگان گیاهان آپارتمانی مهم است.

البته بسته به نوع گیاه شرایط نگه‌داری آن نیز متفاوت است. یک گیاه در شرایط پر آبی با نور کم رشد می‌کند و گیاه دیگری در شرایط متضاد آن.

انواع گیاهان آپارتمانی

بیشتر گیاهان همیشه سبز مورد تمایل آپارتمان نشینان هستند. چرا که این نوع گیاهان جلوه و زیبایی خاصی به روح منزل می بخشند. گیاهانی چون فیکوس، دیفن باخیا، نخل مرداب، یوکا و ... از جمله گیاهان مقاوم، ارزان و زیبایی هستند که تقریبا در مجموعه بیشتر گیاهان‌دوستان یافت می‌شود. پرورش و تکثیر این نوع گیاهان نیز کار ساده‌ای است. البته در هر دوره‌ای نگه‌داری بعضی از گیاهان در میان مردم مد شده و تب نگه‌داری آن همه‌گیر می‌شود.

بامبو به شما شانس می‌دهد! ( lucky bambo) 

این روزها بازار فروش بامبو نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی رونق بیشتری دارد. این گیاه که از تایلند و مالزی وارد می‌شود به دلیل شکل و شمایل جالب و شرایط نگه‌داری ساده‌اش با استقبال  بی‌سابقه ای در ایران روبرو شد. یکی دیگر از دلایلی که موجب افزایش تمایل مردم برای خرید بامبو طی یکی دو سال اخیر شده که هنوز هم ادامه دارد، این است که عده‌ای بر این باورند که بامبو شانس می‌آورد.

برخی بر این عقیده‌اند که بامبو را باید به تعداد فرد تهیه کرد، بدین معنا که کمتر از سه شاخه و به عدد زوج نگه‌داری نشود. بعضی از افراد در گلدان بامبوی خود، نظرقربانی و چشم‌زخم می‌گذارند. به هر حال هر کس که قدم به دنیای گیاهان بگذارد به راحتی نمی‌تواند از این مخلوقات دست بکشد.

مصرف گل و گیاه در ایران به خصوص طراحی در فضاهای سبز از 3 هزار سال پیش باز می‌گردد. ولی تاریخچه گلکاری در کشور ما که به "گل و بلبل" معروف بوده تقریبا به 85 سال پیش برمی‌گردد. نخستین بار یک هلندی ساکن تهران با وارد کردن بذر گل از کشورش اقدام به پرورش آن در ایران کرد.

بطور کلی ارتباط با طبیعت و گل و گیاه، راهی ساده برای کسب آرامش و تلطیف روحیه آدمی است. کاشت گل و گیاه می‌تواند شادی و طراوت را به انسان هدیه دهد. احساس شادی، آرامش، طراوت، مثبت‌اندیشی و دوری از غم هدایایی است که از طریق ارتباط با طبیعت به‌خصوص گل و گیاه برای انسان به ارمغان آورده می‌شود. لطافت و سرزندگی یک گیاه زنده و جاندار به راحتی می‌تواند ما را به سوی خود دعوت کند و اگر ما راه‌های کسب انرژی را بیاموزیم و بتوانیم با دنیای درون‌خود ارتباط برقرار کنیم، به راحتی پاسخ‌گوی این دعوت خواهیم بود. ما می توانیم با گیاهان صحبت، درد‌دل و به زبان دیگر هم‌نشینی کنیم.

به‌طورحتم احساس کسی که در یک باغ پر گل قدم
می‌زند با شخصی که به گلدان‌های پشت پنجره نگاه
می‌کند یکی نیست. اما هردو در عشق‌ورزی به گیاهان احساسی مشترک دارند. چه بسیار افرادی که با زرد شدن برگ گیاهان خود دچار افسردگی و نگرانی می‌شوند.

ناگفته نماند این رابطه دو طرفه به نظر می‌رسد. به عنوان شاهدی بر این مدعا می‌توان اشاره کرد به پژمرده شدن گیاهانی که باغبان‌شان بیمار می‌شود. این احساس نیاز نسبت به مجانست با گل‌ها و گیاهان هیچ‌گاه خاموشی نمی‌یابد.

در همین راستا ساکنان شهرهای بزرگ هر چند وقت به دامان طبیعت پناه برده تا به تعادل و آرامش روحی دست یابند. شهرنشین‌های دربند زندگی ماشینی تا آنجا که امکان دارد می‌کوشند تا در یک محیط کوچک هم که شده جلوه‌ای از طبیعت سبز را ایجاد کنند،‌ ولو این شبیه‌سازی با آب‌نماها و در محیط‌های کاملا مصنوعی ایجاد شود. شاید مهم‌ترین علت رواج گل و گیاهان مصنوعی نیز همین امر است.

کلیات تحقیق

در این گزارش با به کارگیری نظرسنجی تلفنی و بدست آوردن آمارها، پردازش و تحلیل علمی آنها، سعی شده است تا به نظر مردم تهران درباره نگه‌داری گل و گیاه طبیعی در آپارتمان دست یافت. این گزارش حاصل جمع‌آوری پاسخ 1177 نفر از مردم تهران به پرسش‌نامه تهیه شده توسط واحد نظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ای موسسه همشهری است.

این افراد به صورت تصادفی و بر اساس مراجعه به فهرست شماره تلفن‌ها (از 22000000 الی 88999999) انتخاب شدند. در این گزارش نظر کسانی که تمایل به پاسخ‌گویی به تمام پرسش‌های تحقیق را داشته‌اند، منعکس شده است.

اهداف  تحقیق

هدف کلی این تحقیق بررسی میزان  تمایل نگه‌داری گل و گیاه طبیعی در آپارتمان و دستیابی به مجموعه اطلاعات و پاسخ‌هایی است که پاسخ‌گوها در مورد نگه‌داری گل و گیاه طبیعی و مصنوعی در آپارتمان نشان می‌دهند.

هدف‌های جزئی:

 - در آپارتمان‌ها و خانه‌‌های مردم تهران بیشتر گل و گیاه طبیعی نگه‌داری می‌شود یا مصنوعی
- دلایل عدم نگه‌داری گیاهان طبیعی در آپارتمان (دلایل تمایل یا ترجیح مردم به نگه‌داری از گل‌های مصنوعی)

روش نظرسنجی

در این پژوهش، از نظرات عامه مردم به صورت تلفنی (نظرسنجی تلفنی) به روش پیمایشی و نمونه‌گیری تصادفی استفاده شده است. عددهای داخل جدول گرد شده است. نتایج نظرسنجی‌های گذشته این مرکز نشان می‌دهد که رعایت نسبت جنسی در فرآیند اجرای نظرسنجی‌های تلفنی بسیار مشکل و گاه (به خصوص با توجه به محدودیت زمانی) غیرممکن است.

از این رو در گزارش نتایج نظرسنجی‌ها ارتباط بین متغیرهای مستقل از قبیل جنس، سن و تحصیلات با متغیر وابسته مهم سنجیده و از کا اسکوار (chi-square) برای محاسبه سطح معنی‌داری آن استفاده می‌شود. نتایج قابل اعتماد (در سطح معناداری 95 درصد به بالا) گزارش خواهد شد.

جامعه نمونه

در این تحقیق نمونه آماری شامل  1177 نفر از مردم تهران است لازم به ذکر است که از این تعداد 31 درصد مرد و  69 درصد زن هستند.

زمان اجرای نظرسنجی

این نظرسنجی از تاریخ 7 تا 11 اردیبهشت ماه 1387 توسط گروه نظرسنجی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای روزنامه همشهری انجام شده است.

پرسش‌نامه نظرسنجی

1. جنس         
2. سن           
3. تحصیلات
4. آیا شما در منزل گل یا گیاه طبیعی نگه می‌دارید؟
5. در صورت بله چرا؟ (دلایل نگه‌داری گیاهان طبیعی در منزل)
6. درصورت خیر چرا؟ (دلایل عدم نگه‌داری گیاهان طبیعی در منزل)
7. در صورت بله به چه صورت ؟
8. چقدر از وقتتان را برای پرورش گل یا گیاه اختصاص می‌دهید؟
9. به نظر شما گیاهان آپارتمانی چه خصوصیاتی دارند؟
10. شما معمولا چه نوع گل یا گیاهی توی آپارتمانتون دارید؟
11. سالی چه قدر برای خرید و نگه‌داری گل و گیاهان طبیعی هزینه می‌کنید؟
12. آیا در خانه گل و گیاه مصنوعی داری؟
13. به نظر شما تاثیر گیاهان طبیعی بیشتر است یا مصنوعی؟
14. یکی از وظایف شهرداری زیبا سازی فضای شهر است، به نظر شما شهرداری در زمینه تشویق مردم نسبت به نگه‌داری گیاهان آپارتمانی چی کار می‌تونه بکنه؟
15. به نظر شما روزنامه همشهری چه کمکی در این زمینه می‌تواند انجام دهد؟

چکیده:

طرح نظرسنجی حاضر، ‌به منظور دست یافتن به نظر مردم تهران درباره نگه‌داری گل و گیاه آپارتمانی به اجرا درآمده است. یافته های این طرح به قرار زیر است:

-69 درصد از پاسخ‌گوها زن و31 درصد مرد هستند.
-21 درصد پاسخ‌گوها در گروه سنی 30 -26  سال قرار دارند.
-42 درصد از پاسخ‌گوها دارای مدرک تحصیلی دیپلم هستند.
- 60 درصد از پاسخ‌گوها در منز‌‌‌ل‌شان گل یا گیاه طبیعی نگه‌داری نمی‌کنند. 
-41 درصد از پاسخ‌گوها شادابی و نشاط را از دلایل نگه‌داری گل و گیاه طبیعی در منزل می‌دانند.
- 53 درصد از پاسخ‌گوها به خاطر نداشتن جای مناسب از گل و گیاه طبیعی استفاده نمی‌کنند.
 - 70 درصد از پاسخ‌گوها در گلدان از گل و گیاه طبیعی نگه‌داری می‌کنند .
- 26 درصد از پاسخ‌گوها تا حدی از وقت روزانه خود را صرف پرورش گل و گیاه در آپارتمان‌شان می‌کنند.
- 29 درصد از پاسخ‌گوها شرایط نگه‌داری گیاهان آپارتمانی را نیاز به نور کم می‌دانند .
- 16 درصد از پاسخ‌گوها اظهار داشتند بامبو نام  گیاهی است که آنان در آپارتما ن خود نگه‌داری می‌کنند.  
- 44 درصد از  پاسخ‌گوها کمتر از پنج هزار تومان هزینه سالیانه برای خرید و نگه‌داری گل و گیاه در آپارتمان می‌کنند.
-68 درصد از پاسخ‌گوها از گل و گیاه مصنوعی در منزل نگه‌داری می‌کنند.
 - 88 درصد از پاسخ‌گوها معتقدند که تاثیر گل طبیعی در روحیه افراد  بیشتر از گل مصنوعی است. 
-42 درصد از پاسخ‌گوها معتقدند  شهرداری با  اهدای گل و گیاه رایگان یا  ارزان بزرگ‌ترین مشوق مردم برای نگه‌داری گل و گیاه آپارتمانی است.
-34 درصد از پاسخ‌گوها بیان کرده‌اند که روزنامه همشهری می‌تواند با آموزش مردم را نسبت به نگه‌داری گل و گیاه آپارتمانی تشویق کند.

جنس پاسخ‌گوها

بر اساس جدول شماره 1، از میان 1177 نفر پاسخ‌گو 69 درصد زن و31 درصد مرد هستند.

جدول شماره  1- توزیع پاسخ‌گوها بر اساس جنس

 

جنس 

تعداد 

درصد

زن

809 

69

مرد 

368 

31

جمع

1177

1001

 
  نمودار شماره 1- پراکندگی جنسی پاسخ‌گوها

سن پاسخ‌گوها
جدول شماره 2، نشان دهنده توزیع جامعه آماری این تحقیق است. همان طور که مشاهده می‌شود بزرگترین گروه سنی در 1177 نفر پاسخ‌گوی این تحقیق را گروه سنی 26 تا 30 سال(21 درصد) و کوچک ترین گروه سنی را افراد 46 تا 50 سال (4 درصد) تشکیل می دهند.

       جدول شماره 2- توزیع پاسخ‌گوها بر اساس سن

 

سن

تعداد

درصد

30 – 26 سال

242

21

25 – 21 سال

201

17

35 – 31 سال 

124

10

40-36 سال

120

10

45-41 سال

118

10

60سال به بالا

115

10

60 – 51 سال

110

9

 20- 15سال

106

9

50 – 46 سال 

41

4

جمع

1177

100

 

  نمودار شماره 2- پراکندگی سنی پاسخ‌گوها

سطح تحصیلات پاسخ‌گوها
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 3،  از میان 1177 نفر  پاسخ‌گو 42 درصد دیپلم و 5 درصد بی سواد هستند.

جدول شماره 3- توزیع پاسخ‌گوها بر اساس تحصیلات

 

تحصیلات

تعداد

درصد

دیپلم

498

42

کارشناس و بالاتر

219

19

راهنمایی

144

12

ابتدایی

116

9

دانش‌جو و فوق‌دیپلم  

105

9

بی‌سواد

53

5

دبیرستان

42

4

جمع

1177

100


شماره 3- پراکندگی تحصیلی پاسخ‌گوها


پاسخ‌گوها در منزل‌شان گل یا گیاه طبیعی نگه‌داری می‌کنند؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره4، از میان 1177 نفر پاسخ‌گو،60 درصد از پاسخ‌گوها گل و گیاه طبیعی در منزل‌شان نگه‌داری نمی‌کنند. 

جدول شماره 4- توزیع پاسخ‌گوها بر اساس تمایل آنان برای نگه‌داری گل و گیاه

 

نگه‌داری گل یا گیاه طبیعی در منزل

 تعداد 

درصد

خیر

705

60

بله

472

40

جمع

1177

100

 

نمودار شماره 4- پراکندگی پاسخ‌گوها بر اساس تمایل آنان برای نگه‌داری گل و گیاه آپارتمانی

 

دلایل پاسخ‌گوها برای نگه‌داری گیاهان طبیعی در منزل
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 5، از میان 472 نفر پاسخگویی که در منزل خود گیاهان طبیعی نگه‌داری می‌کنند، 41 درصد شادابی و نشاط را دلیل آن می‌دانند.

جدول شماره 5- توزیع پاسخ‌گوها برای نگه‌داری گیاهان طبیعی در منزل

 

دلایل پاسخ‌گوها برای نگه‌داری گیاهان طبیعی در منزل

تعداد 

درصد

شادابی و نشاط 

193

41

 علاقه 

125

 26

زیبایی 

85

18

آرامش 

57 

12

دوری از غم 

12 

3

جمع 

472

100

 

 نمودار شماره 5- پراکندگی پاسخ‌گوها بر اساس دلایل نگه‌داری گیاهان طبیعی در منزل

 


دلایل پاسخ‌گوها برای عدم نگه‌داری گیاهان طبیعی در منزل
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 6، از میان 705 نفر پاسخگویی که در منزل خود گیاهان طبیعی نگه‌داری نمی‌کنند، اکثریت (53 درصد) به دلیل نداشتن جا و فضای مناسب از این کار صرف‌نظر می‌کنند.

جدول شماره 6- توزیع پاسخ‌گوها بر اساس دلایل عدم نگه‌داری گیاهان طبیعی در منزل

 

دلایل پاسخ‌گوها برای عدم نگه‌داری گیاهان طبیعی در منزل

تعداد

درصد

 نداشتن جای مناسب برای نگه‌داری گیاهان

375

53

وقت گیر بودن

160

23

داشتن حیاط 

74

10

علاقه نداشتن به گیاهان

35

5

علاقه به گیاه مصنوعی

34

5

عدم آگاهی از شرایط نگه‌داری گیاهان

27

4

جمع 

705

100


نمودار شماره 6- پراکندگی پاسخ‌گوها بر اساس دلایل عدم نگه‌داری گیاهان طبیعی در منزل

پاسخ‌گوها به چه صورت و در کجا گیاه طبیعی نگه‌داری می‌کنند؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 7، از میان 472 نفر پاسخگویی که در منزل خود گیاهان طبیعی نگه‌داری می‌کنند، اکثریت (70 درصد) در گلدان از گیاه طبیعی در آپارتمان نگه‌داری می‌کنند. دیگر پاسخ‌گوها به ترتیب در پاسیو (11 درصد)، تراس (11 درصد) و راه‌پله  (8 درصد) گیاهان خود را نگه‌می‌دارند.

جدول شماره 7– توزیع پاسخ‌گوها بر اساس جای نگه‌داری گل و گیاه طبیعی

 

جای نگه‌داری گل یا گیاه

تعداد

درصد

گلدان

333

70

پاسیو

51

11

تراس

51

11

راه‌پله

37

8

جمع

472

100

 

   نمودار شماره 7- پراکندگی پاسخ‌گوها بر اساس جای نگه‌داری گل و گیاه آپارتمانی

 

پاسخ‌گوها در روز تاچه‌حد از وقت خود را برای پرورش گل یا گیاه اختصاص می‌دهند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 8، از میان 472 نفر پاسخگویی که در منزل خود گیاهان طبیعی نگه‌داری می‌کنند،26 درصد تا حدی از وقت خود را به رسیدگی به گیاهان اختصاص می‌دهند.

جدول شماره 8 – توزیع  پاسخ‌گوها بر اساس میزان اختصاص وقت روزانه برای پرورش گل و گیاه

 

پاسخ‌گوها روزانه چه‌حد از وقت خود را برای رسیدگی گیاه اختصاص می‌دهند 

تعداد

درصد

تا حدی

124

26

کم

113

24

 زیاد

103

22

خیلی کم

79

17

خیلی زیاد

53

11

جمع

472

100

   
نمودار شماره 8- پراکندگی  پاسخ‌گوها بر اساس اختصاص وقت روزانه برای پرورش گل و گیاه 

به نظر شما گیاهان آپارتمانی چه خصوصیاتی دارند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 9، از میان 472 نفر پاسخگویی که در منزل خود گیاهان طبیعی نگه‌داری می‌کنند، 29 درصد نیاز به نور کم را خصوصیت گیاهان آپارتمانی بیان کرده و (4 درصد) از خصوصیات گیاهان آپارتمانی چیزی نمی‌دانستند.

جدول شماره 9 – توزیع پاسخ‌گوها بر اساس خصوصیات گیاهان آپارتمانی
 

 

خصوصیات گیاهان آپارتمانی

تعداد

درصد

نیاز نور کم

136

29

همیشه سبز

134

28

مقاومت

100

21

عمر طولانی

86

18

نمی‌دانم

16

4

جمع

472

100

 

 نمودار شماره 9- پراکندگی پاسخ‌گوها بر اساس خصوصیات گیاهان آپارتمانی


پاسخ‌گوها معمولا چه نوع گل یا گیاهی در آپارتمان خود نگه‌می‌دارند؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 10، از میان 472 نفر پاسخگویی که در منزل خود گیاهان طبیعی نگه‌داری می‌کنند،16 درصد گیاه بامبو در آپارتمان خود نگه‌می‌دارند.

جدول شماره 10 – توزیع پاسخ‌گوها بر اساس نام گیاه آپارتمانی

 

نام گل یا گیاه آپارتمانی 

تعداد

درصد

بامبو

75

16

نمی‌دانم

55

12

کاکتوس

54

12

شمعدانی

51

11

انواع گل (رز، مریم، گلایل و ...)

44

9

دیفن باخیا

39

8

بنجامین

34

7

سایر (اژدر، گوش گرگی، لیندا،حسن یوسف و ...)

32

7

پیچک

31

6

انواع درخت‌چه

29

5

 فیکوس

17

4

نخل مرداب

11

3

جمع

472

100


نمودار شماره 10- پراکندگی پاسخ‌گوها بر اساس نام گیاه آپارتمانی


پاسخ‌گوها سالیانه چه مبلغی برای خرید و نگه‌داری گیاهان طبیعی هزینه می‌کنند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 11، 44 درصد از پاسخ‌گوها کمتر از پنج هزارتومان هزینه گیاه خود می‌کنند چون اغلب هدیه می‌گیرند یا قلمه می‌زنند.

جدول شماره 11- توزیع پاسخ‌گوها بر اساس هزینه سالیانه گیاه آپارتمانی

 

هزینه سالیانه برای خرید و نگه‌داری گل و گیاه آپارتمانی

تعداد

درصد

کمتر از پنج هزار تومان  

209

44

پنج تا ده هزار تومان  

108

23

بیشتر از بیست هزار تومان  

95

20

ده تا بیست هزار تومان  

60

13

جمع 

472

100


نمودار شماره 11- پراکندگی پاسخ‌گوها بر اساس هزینه سالیانه گل و گیاه آپارتمانی


پاسخ‌گوها در خانه گل یا گیاه مصنوعی دارند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 12، از میان 1177 نفراز  پاسخ‌گوها  68 درصد گل و گیاه مصنوعی در منزل دارند.
از تفسیر جداول آماری چنین استنباط می شود که جنسیت بر نگه‌داری گل و گیاه مصنوعی تاثیر دارد. به‌طوری‌که مردها تمایل کمتری نسبت به نگه‌داری گل و گیاه مصنوعی دارند و زنان تمایل بیشتری نسبت به این امر دارند.

شماره 12- توزیع پاسخ‌گوها بر اساس نگه‌داری گل و گیاه مصنوعی در منزل

 

پاسخ‌گوها در منزل گل مصنوعی ‌دارند؟

 تعداد 

درصد

 بله

802

68

خیر 

375

32

جمع

1177 

100


      نمودار شماره12- پراکندگی پاسخ‌گوها بر اساس نگه‌داری گل و گیاه مصنوعی در منزل

        
به نظر پاسخ‌گوها تاثیر گیاهان طبیعی بیشتر است یا مصنوعی؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 13، از میان 1177 نفر پاسخ‌گو، 88 درصد معتقدند که تاثیر گیاهان طبیعی در روحیه افراد بیشتر از مصنوعی است.

جدول شماره 13- توزیع پاسخ‌گوها بر اساس تاثیر گیاه طبیعی و مصنوعی

 

تاثیر گیاهان طبیعی بیشتر است یا مصنوعی

 تعداد 

درصد

طبیعی 

1035

 88

مصنوعی

 76 

 7

فرقی نمی‌کند 

66

5

 جمع 

1177 

100


  نمودار شماره13- پراکندگی پاسخ‌گوها بر اساس اعتقاد آنها به تأثیر گیاه طبیعی و مصنوعی


 وظیفه شهرداری در زمینه تشویق مردم نسبت به نگه‌داری گل و گیاه آپارتمانی از نظر پاسخ‌گوها

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 14، 42 درصد از پاسخ‌گوها معتقدند که شهرداری باید گل و گیاه رایگان و ارزان به مردم تحویل دهند.


شماره 14- توزیع پاسخ‌گوها بر اساس وظایف شهرداری در زمینه نگه‌داری گل و گیاه آپارتمانی  

 

وظیفه شهرداری در زمینه تشویق مردم نسبت به نگه‌داری گیاهان آپارتمانی 

تعداد

درصد

اهدا گیاه رایگان و ارزان  

489

42

تبلیغات

251

21

اطلاع رسانی

156

13

نمی‌دانم

146

12

دفترچه راهنما

135

12

جمع  

1177

100


  نمودار شماره 14- پراکندگی پاسخ‌گوها بر اساس وظایف شهرداری در زمینه تشویق مردم برای نگه‌داری گیاهان آپارتمانی


به نظر پاسخ‌گوها روزنامه همشهری چه کمکی در زمینه تشویق مردم نسبت به نگه‌داری گیاه آپارتمانی می‌تواند انجام دهد؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 15، از میان 1177 پاسخ‌گوها آموزش را در زمینه نگه‌داری گیاهان آپارتمانی از وظایف روزنامه همشهری می دانند.

جدول شماره 15- توزیع پاسخ‌گوها بر اساس وظیفه روزنامه همشهری در زمینه تشویق مردم نسبت به نگه‌داری گیاهان آپارتمانی

 

وظیفه روزنامه همشهری در زمینه نگه‌داری گل و گیاه آپارتمانی 

تعداد 

درصد

آموزش

399

34

 اطلاع‌رسانی

385

31

معرفی گل و گیاه

190

16

نمی‌دانم 

121

10

هیچ‌کار

109

9

جمع

1177

100

 

نمودار شماره 15- پراکندگی پاسخ‌گوها بر اساس وظیفه روزنامه همشهری در زمینه تشویق مردم نسبت به نگه‌داری گیاهان آپارتمانی

 

کد خبر 51160

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز