چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۷:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: روسیه و آمریکا در آخرین روز ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین، پیمانی را برای همکاری هسته‌ای امضا کردند

خبرگزاری آلمان از مسکو گزارش داد، توافقنامه دو دهه‌ای برای همکاری در توسعه راکتورها، انبار و انتقاد مواد هسته‌ای و اورانیوم عنصر کلیدی مذاکرات بین پوتین و جرج بوش، رییس جمهور آمریکا در اجلاس سال 2006 گروه هشت در سنت پترزبورگ بود.

سرگی کرینکو، رییس روس اتم (شرکت ملی برق هسته‌ای روسیه) و ویلیام برنز، سفیر آمریکا این سند را روز سه‌شنبه در مسکو امضا کردند.

کاخ سفید اعلام کرد بوش از این توافقنامه «رضایت» دارد، توافقی که می‌تواند مبنای توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه انرژی هسته‌ای و فروش تجهیزات هسته‌ای شرکت‌های آمریکایی به روسیه باشد.

دانا پرینو، سخنگوی کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «انعقاد این توافقنامه که همکاری روسیه و آمریکا را در زمینه منع اشاعه هسته‌ای و اهداف مسالمت‌آمیز در همکاری هسته‌ای پیش می‌برد، اولویتی برای رییس جمهور هر دو کشور بود.»

کنگره آمریکا هنوز این توافقنامه را تصویب نکرده است.

برنز نیز مانند پوتین امروز (چهارشنبه 18 اردیبهشت) همزمان با آغاز به کار دمیتری مدودف، رییس جمهور جدید روسیه سمتش را ترک می‌کند. وی به فرد شماره 3 در وزارت خارجه آمریکا ارتقا یافته است، جایی که او قرار است ریاست تعیین راهبرد آمریکا را در قبال ایران عهده‌دار شود.

کد خبر 51145

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز