یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دانشکده مطالعات جهان در دانشگاه تهران، دانشکده‌ای است که بنیان بین رشته‌ای مطالعات کشوری را فراهم آورد.

دانشکده مطالعات جهان که تاسیس آن در بهمن ۱۳۸۶ به تصویب هیات رئیسه دانشگاه تهران رسید، ادامه حرکتی در شناخت و مطالعه کشورهای جهان است که با تاسیس موسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا در سال ۱۳۸۳ آغاز شد.

اگر چه کار آموزشی دانشکده با تاسیس پنج گروه علمی  مطالعات آمریکای شمالی، مطالعات بریتانیا، مطالعات روسیه، مطالعات فرانسه و مطالعات آلمان در موسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا آغاز شد،   اما از آنجا که سایر کشورهای محل ارتباطات وسیع فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران که لزوما در آمریکا و اروپا قرار ندارند، حائز اهمیت‌اند، این موسسه به توسعه مطالعات کشوری پرداخت و مطالعه کشورهای آمریکای لاتین و اسپانیا، هند، چین، ژاپن، ترکیه، عراق، مصر، عربستان سعودی و فلسطین را در برنامه آموزشی دانشکده قرار داد.

نکته حائز اهمیت در خصوص دانشکده مطالعات جهان – دانشگاه تهران، بنیان بین رشته‌ای مطالعات کشوری در این دانشکده است که زمینه نگاه همه جانبه به یک کشور را فراهم می‌سازد. در واقع مطالعات کشوری، قلمرو مطالعه دین، فرهنگ، اقتصاد، قانون اساسی و سیاست‌های داخلی و خارجی یک کشور همراه با ادبیات، فلسفه، زبان شناسی، رسانه‌ها و مسائل اجتماعی است که خود یکی از اهداف راه اندازی این دانشکده بوده است.

با این روش و با نگاه پیش‌گفته دانشکده مطالعات جهان بر آن است که با تربیت نیروی کاری آگاه به مسائل کشورها در حوزه‌های مختلف، بین محیط آکادمیک و حوزه عمل و اجرا که سازمان‌ها و نهادهای بخش‌های دولتی و خصوصی را دربر می‌گیرد، ارتباطی کارآمد برقرار سازد.

مطالعات کشوری بنا به ماهیت خود، بین رشته‌ای است، لذا دانشجویان در زمان تحصیل دروس گوناگونی را از رشته‌های مختلف اعم از جامعه شناسی، مطالعات فرهنگی، علوم سیاسی، ادبیات، سینما، اقتصاد و... مطالعه می‌کنند.

بر اساس این رویکرد استادانی از حوزه‌های گوناگون علوم انسانی و علوم اجتماعی در این دانشکده تدریس می‌کنند. دانشکده مطالعات جهان هم اکنون بیش از ۴۰ عضو پیوسته، وابسته و همکار در رده‌های مختلف علمی دارد.

هنگام افتتاح دانشکده مطالعات جهان در  در سال تحصیلی ۸۷-۸۶ در چهار رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد حدود ۷۰ دانشجو داشت. این دانشجویان در رشته‌های مطالعات آمریکای شمالی، مطالعات بریتانیا، مطالعات روسیه و مطالعات فرانسه در حال تحصیل بودند.

این دانشکده در حوزه امکانات آموزشی از قبیل کتابخانه، تسهیلات رایانه‌ای برای دانشجویان، استادان و کارکنان توسعه چشمگیری داشته است به طوری که  کتابخانه آن در آغاز سال ۸۷ بیش از ۷۰۰۰ جلد کتاب و تعداد زیادی مجله علمی داشت و دانشجویان بدون محدودیت در طول روز از امکانات رایانه‌ای و اینترنت وایرلس استفاده می‌کنند.

علاوه بر این؛ دانشجویان دانشکده مطالعات جهان از طریق سامانه ویدیو کنفرانس با دانشجویان سایر دانشگاههای جهان کلاس مشترک برگزار می‌کنند. این دانشکده در بخش اداری نیز با برخورداری از کارکنان تحصیل کرده و متخصص در حوزه فعالیت‌های دانشگاهی و آموزشی بین امور آموزشی و اداری تناسب و کارایی موثری فراهم ساخته است.

روابط عمومی و بین‌الملل دانشکده مطالعات جهان

gmirani@ut.ac.ir

کد خبر 50866

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز