حال عمومی دومین گوسفند شبیه‌سازی شده در ایران که ساعت 30 دقیقه بامداد روز شنبه هشتم مهرماه متولد شد مطلوب است.

این گوسفند شبیه‌سازی شده، از طریق عمل سزارین در پایگاه تحقیقاتی اصفهان پژوهشکده «رویان» جهاد دانشگاهی به دنیا آمده، و هم‌اکنون از طریق لوله تغذیه می‌کند.

به گزارش ایسنا، این بره شبیه سازی‌شده همانند بره قبلی که روز چهارشنبه یازدهم مرداد ماه سال جاری در پایگاه تحقیقاتی پژوهشکده «رویان» در اصفهان متولد شد و به دلیل عوارض زایمان پس از چند دقیقه از دنیا رفت از نژاد افشاری است.

دکتر محمد حسین نصر اصفهانی، رییس پایگاه تحقیقاتی پژوهشکده «رویان» در اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به این که حال عمومی بره متولد شده رو به بهتر شدن بوده و امید زیادی به زنده ماندن آن وجود دارد، خاطرنشان کرد: در پایگاه تحقیقاتی اصفهان پژوهشکده «رویان»، 30 مورد انتقال جنین گوسفند شبیه‌سازی شده انجام شد که به سه حاملگی منجر شد که یکی از آنها در شامگاه یازدهم مرداد ماه متولد شد که دقایقی بعد از تولد به دلیل نارسایی جفتی از دنیا رفت و دومین آنها امروز (بامداد شنبه) به دنیا آمد و سومی که باید بعد از آنها به دنیا می‌آمد در 90 روزگی سقط شد.

وی با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران به عنوان نخستین کشور خاورمیانه به فن‌آوری شبیه‌سازی دست یافته است درباره نحوه همانندسازی بره شبیه‌سازی شده گفت: بدین منظور ابتدا گوسفندی را به عنوان سند انتخاب کرده و نمونه‌ای از پوست لاله گوش گوسفند جدا کرده و سلول‌های فیبروبلاست آن را تکثیر و نگهداری می‌کنند و از طرف دیگر تخمدان گوسفندانی را که در کشتارگاه ذبح می‌شوند جمع آوری کرده و به آزمایشگاه منتقل می‌کنند و در آنجا تخمک‌های نابالغ از تخمدان‌ها جدا شده و در محیط آزمایشگاه بالغ شده و سپس هسته‌ این تخمک‌ها توسط سوزنهای بسیار ریز خارج شده و هسته سلول فیبروبلاست گرفته شده از بافت گوش گوسفند سند به جای آن جایگزین می‌شود.

دکتر نصر اصفهانی خاطر نشان کرد: در ادامه با تحریکات الکتریکی و شیمیایی رشد تخمک بازسازی شده آغاز شده و بین 7 تا 9 روز بعد جنین به رحم گوسفندی که بدین منظور آماده شده منتقل می‌شود و پس از 30 روز سونوگرافی انجام می‌شود و در صورتی که جنین به حاملگی منجر شده باشد گوسفند تحت مراقبت قرار می‌گیرد.

رییس پایگاه تحقیقاتی اصفهان پژوهشکده رویان درباره روند پروژه شبیه سازی در پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی گفت: برنامه ما، ادغام پروژه شبیه سازی با پروژه سلول‌های بنیادی با هدف استفاده در بیماران قطع نخاع است.

وی در گفت‌و‌گو با ایسنا تصریح کرد: در این طرح که به «شبیه سازی درمانی» موسوم است که از جنین‌های اولیه شبیه سازی شده (بلاستوسیت هفت روزه) سلولهای بنیادی تولید کرده و آنها را به سلول‌های عصبی تمایز داده و به بیماران قطع نخاعی انتقال می‌دهیم. در کلونینگ درمانی، هدف تولید موجود هماهنگ سازی شده نیست بلکه تولید سلول‌هایی با توانایی تولید عصب یا سایر سلول‌های تمایز یافته مشابه خود فرد است که مشکلات و عوارض پیوند را ایجاد نمی‌کند.

دکتر نصر اصفهانی خاطر نشان کرد: «شبیه سازی درمانی» یکی از آرزوهای زنده‌یاد دکتر کاظمی آشتیانی- رییس فقید پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی - بود که هنوز هم در دنیا به مرحله علمی نرسیده به جز موردی که در کره جنوبی گزارش شد و بعد تکذیب شد که امیدواریم با عنایت خداوند بزرگ و توانمندی نیروهای جوان کشورمان بتوانیم به این هدف دست پیدا کنیم.

کد خبر 5047

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز