همشهری‌‌آنلاین: چالش‌های روابط عمومی الکترونیک در ایران توسط دکتر شهیندخت خوارزمی بررسی می‌شود.

چالش های روابط عمومی الکترونیک در ایران، عنوان مقاله‌ای است که توسط دکتر شهیندخت خوارزمی در سومین همایش روابط عمومی الکترونیک ارایه می‌شود.

وی که دارای دکترای (Candidacy) رشته روان‌شناسی اجتماعی و ارتباطات از دانشگاه ایندیانا در امریکا است می‌گوید: به روابط عمومی الکترونیک می‌توان از دو زاویه نگاه کرد؛

1. آن را فعالیتی دانست که با استفاده از تکنولوژی‌های نوین اطلاعات و ارتباطات، سعی دارد اثربخشی فعالیت‌های روابط عمومی را در رابطه با اهداف سازمان و به ویژه جلب رضایت ذینفعان به حداکثر برساند.[نشست تخصصی با دکتر خوارزمی در همشهری‌آنلاین]

در این معنا، روابط عمومی الکترونیک در مقایسه با روابط عمومی سنتی از نظر هدف و نقش و جایگاه در سازمان، تغییری نکرده ولی از توانمندی بمراتب بالاتری برخوردار شده است.

2. در نگاه دیگر، روابط الکترونیک نه تنها به دلیل مجهز شدن به تکنولوژی‌های نوین توانمندتر شده، بلکه به دلیل الزام حضور مستمر و فعال و مؤثر در فضای‌ سایبر، نقش و جایگاهش در سازمان از بنیان تغییر کرده و به مدیریت هوشمندی رقابتی و مدیریت دانائی نزدیک می‌شود.

در چنین معنائی است که این تحول اهمیت می‌یابد و روابط عمومی را از ایفاگر نقش تبلیغات و تشریفات، به عامل تحول استراتژیک در سازمان تبدیل می‌سازد.

مترجم دو اثر موج سوم و جابجایی در قدرت الوین تافلر، معتقد است: سازمان‌های ایران به دلیل عقب ماندگی زیرساخت‌ها و فرایندهای مدیریتی از یک سو و نیاز شدید به اجرای برنامه‌های تحول از سوی دیگر، در جریان راه‌اندازی روابط عمومی الکترونیک بهتر است رویکرد دوم را برگزینند و از همان آغاز راه را برای استقرار نظامی هموار سازند که سازمان را به سمت کسب قابلیت‌های لازم برای حضور مؤثر در محیط‌های پر تحول و بحران خیز ملی و جهانی هدایت کند.

عضو هیات رئیسه انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی ادامه می‌دهد: شکی نیست که چنین رویکردی طراحان و مجریان برنامه استقرار این نظام را افزون بر چالش‌های الکترونیک کردن روابط عمومی، با چالش‌های تازه و جدی‌تری مواجه می‌سازد. مقاله حاضر سعی دارد با معرفی دقیق رویکرد دوم و توجیه اهمیت آن برای ایران، این چالش‌ها را بر شمرد و برای رویاروئی سازنده با آن‌ها، راهکار ارائه دهد.

دکتر شهیندخت خوارزمی گفت: در این مقاله چالش‌های مورد نظر در سطوح گوناگون و با توجه به تنوع سازمان‌ها مورد بحث قرار خواهد گرفت. هدف آن است که پارادیم جامع‌تر و دقیق‌تری معرفی شود که به کمک آن روابط عمومی الکترونیک، در محافل حرفه‌ای و علمی، در جایگاه واقعی خود مورد بررسی و نقد قرار گیرد. از آن مهم‌تر، مسؤلان و مدیران روابط عمومی نیز با نگاه عمیق‌تری این پدیده را دنبال کنند.

سومین همایش روابط عمومی الکترونیک 26 اردیبهشت ماه سالجاری در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.

کد خبر 49651

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز