جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری مالی کشوری در غرب آفریقا است که بر اساس تولید ناخالص داخلی یکی از فقیرترین کشورهای جهان به حساب می‌آید.

مالی

مالی از شمال با الجزایر، از شرق با نیجر، از جنوب با بورکینافاسو و ساحل عاج، از جنوب شرق با گینه و از غرب با سنگال و موریتانی همسایه است.

در شمال این کشور بیابان‌های صحرا قرار دارد و در جنوب آن رودخانه‌های پرآب نیجر و سنگال.

مالی در قرن نوزدهم میلادی تحت سلطه فرانسه درآمد و بخشی از سودان فرانسه شد. در سال 1959 این کشور به همراه سنگال استقلال خود از فرانسه را به دست آورد و در سال 1960 به عنوان کشوری مستقل به رسمیت شناخته شد. پایتخت این کشور باماکو است.

سیاست در مالی

در مالی قوای اجرایی، قانون‌گذاری و قضایی از یکدیگر مجزا هستند. قدرت اجرایی به طور وسیع در دست رئیس جمهور این کشور است که برای دوره‌ای پنج ساله با رای مردم انتخاب می‌شود و هر شخصی تنها دو بار می‌تواند رئیس جمهور شود.

رئیس جمهور نخست وزیر را در این کشور انتخاب می‌کند و نخست وزیر ریاست کابینه وزرا را به عهده دارد.

Mali Map ۸۰۰

کشور مالی تنها دارای یک مجلس ملی است که در مرکز شهر باماکو در محله باگاداجی از محلات قدیمی آن قرار دارد. نمایندگان مجلس برای پنج سال از طریق رای گیری مستقیم و عمومی انتخاب می‌شوند.

نمایندگان مجلس از مصونیت پارلمانی برخوردارند، اما با اجازه کتبی مجلس می‌توان یک نماینده را دستگیر و محاکمه نمود. مجلس با طرح استیضاح می‌تواند دولت را مستعفی کند یا اعتماد خود را از آن بردارد. مجلس ملی هر دو سال دوبار نشست عادی دارد.

نشست‌های فوق العاده با تقاضای اکثریت نمایندگان و یا با تقاضای نخست وزیر برگزار می‌شود. حضور در نشست‌های مجلس برای عموم آزاد است.

اقتصاد در مالی

تولید ناخالص داخلی این کشور 18/14میلیارد دلار است. پنج میلیون و 400 هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند که 80 درصد از آنها در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند.

نرخ بیکاری در این کشور 30 درصد است و 1/36 درصد از مردم آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند. در سال 2007 میلادی نرخ تورم مالی 6/2 درصد تخمین زده شد.

محصولات صادراتی آن شامل پنبه، طلا و حیوانات زنده است که به کشورهای چین، آلمان ، تایلند ، تایوان و بنگلادش  صادر می‌شود.

محصولات وارداتی مالی شامل نفت، ماشین‌آلات و تجهیزات، کالاهای اساسی، مواد غذایی و منسوجات است که از کشورهای فرانسه، سنگال و ساحل عاج  وارد می‌شود.

مردم مالی

جمعیت این کشور 12 میلیون و 324 هزار و 29 نفر با میانگین سنی 8/15 سال است. امید به زندگی برای زنان 94/51 و برای مردان 48 سال است.

90 درصد از مردم آن مسلمان، یک درصد مسیحی و بقیه پیرو ادیان محلی هستند. زبان رسمی این کشور فرانسوی است.

مالی در یک نگاه

مساحت 1.240.000  کیلومتر مربه
جمعیت 12،324،029 نفر
پایتخت باماکو
واحد پول فرانک
دامنه اینترنتی ml.
پیش شماره 223+
کد خبر 49588

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز