گروه سیاسی: با نزدیک شدن به زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس که در آن 82نماینده دیگر مجلس هشتم انتخاب می‌شوند، آگاهی از شرایط رای‌دادن برای واجدان شرایط رای الزامی است.

براساس قانون انتخابات در حوزه‌هایی که انتخابات مجلس به دور دوم کشیده شده است، فقط افرادی مجاز به رأی دادن هستند که در مرحله نخست نیز در همان حوزه‌ها رأی داده باشند.  البته فردی که در دوره نخست انتخابات مجلس رأی نداده است، می‌تواند در دور دوم رأی‌گیری در هر حوزه انتخابیه رأی خود را به صندوق بیندازد. تبلیغات نامزدها در مرحله دوم، همان قانون مرحله نخست انتخابات مجلس هشتم است و طبق این قانون، نصب پوستر هم فقط در ستادهای انتخاباتی نامزدها مجاز و در دیگر نقاط ممنوع است. 

مطابق قانون انتخابات ملاک سن رأی دهندگان، روز ششم اردیبهشت 87 است و کسانی که تا این روز، 18سال شان تمام شود، می‌توانند در مرحله دوم انتخابات شرکت کنند.

21 میلیون نفر واجد رأی
رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: در حوزه‌های انتخابیه‌ای که مرحله دوم انتخابات مجلس در آن برگزار می‌شود، حدود 21 میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن هستند. علیرضا افشار در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر افزود: این تعداد از واجدان شرایط رأی دادن، 50درصد حائزان شرایط رأی در مرحله نخست انتخابات هستند.

تایید انتخابات 20حوزه
شورای نگهبان صحت انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در 20 حوزه انتخابیه دیگر را تایید کرد.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، اسامی 20حوزه انتخابیه تایید شده به این شرح است: لامرد و مهر، اندیمشک، بروجن، گناباد، خواف و رشتخوار، ملکان، اسلام‌آبادغرب، لنجان، نطنز و قمصر، تربت جام و تایباد، فیروزآباد، سروستان، ممسنی، مریوان و سروآباد، مسجدسلیمان و لالی، ایلام، ایوان، مهران و شیروان چرداول، بم، پلدختر، خرم آباد و قصر شیرین.

براساس این گزارش، تایید صحت انتخابات حوزه انتخابیه ایلام، ایوان، مهران و شیروان چرداول پس از ابطال کل آرای7 صندوق این حوزه صورت گرفت.
صحت انتخابات حوزه انتخابیه بم نیز پس از ابطال تعدادی از صندوق‌های رأی این حوزه مورد تأیید قرار گرفته است.

با ابطال آرای منتخب دوم حوزه انتخابیه زابل توسط شورای نگهبان تعداد حوزه‌هایی که انتخابات مرحله دوم در آن برگزار می‌شود به 54 حوزه افزایش یافت.

کد خبر 49145

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز