چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۸۵ - ۱۳:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین- زهرا رفیعی: سومین نشست آموزشی مرکز سایبر ژورنالیسم در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد برگزار شد.

این نشست که چهارشنبه 5 مهر در محل سالن آمفی تئاتر ساختمان شماره یک دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، به بررسی تازه ترین تکنولوژی‌های ارتیاطی اختصاص داشت.

در این نشست حمید ضیایی‌پرور، دکتر حسن اردستانی و دکتر عطاءالله ابطحی در مورد تکنولوژی‌های جدید ارتباطی سخنرانی کردند.

حمید ضیایی‌پرور رییس مرکز مطالعات سایبر ژورنالیسم و دانشجوی دکترای ارتباطات مقاله خود را در مورد "وب2" ارائه کرد. او گفت: تصور عموم از اینترنت همان صفحات وبی است که با  www  آن را می‌شناسیم  و 15 سال از عمر آن می‌گذرد.

حدود دو سال است که نسل جدید اینترنت که به آن "وب2" هم گفته می‌شود. سه مشخصه اصلی "وب2"  توسعه باز، انعطاف پذیری و مشارکت جو بودن است و سایت‌های زیادی برای گسترش مفهوم آن راه‌اندازی شده است. ویکی‌پدیا دایرةالمعارف رایگانی است که تحت "وب2"  طراحی شده است. اما برخی معتقد‌اند "وب2"  یک رویکرد جدید است نه یک تکنولوژی.

 وی در مورد تعریف "وب2"  گفت: گرفتن اطلاعات و داده‌های یک سایت و ترکیب آن با داده‌های از همان نوع اما دریافت شده از منابع مختلف وتولید چیزی نو کاری است که در "وب2"  انجام می‌شود.

وی در مورد تفاوت‌های این دو وب گفت: در وب یک، سایت‌هایی اندک برای مخاطبان بسیار محتوا تولید می‌کنند اما در "وب2" علاوه بر اینکه مخاطبان میلیون‌ها نفر هستند، تولید کنندگان هم به آنها می‌پیوندند. در واقع کاربران خود به منبعی برای رسانه‌های جمعی و رسمی از قبیل رسانه‌های الکترونیک و نشریات چاپی تبدیل می‌شوند. از طرف دیگر تطبیق سرویس‌های یک وب با تک تک شهروندان سراسر دنیا معنای مردمی‌شدن "وب2"  است.
وی با اشاره به اینکه وبلاگ نیز یکی از ابزار‌های مورد نیاز برای ورود به دنیای "وب2" است گفت: ارائه تحلیل ،آموزش و نظرات شخصی بخش غیر قابل انکار "وب2" است.

حمید ضیایی‌پرور در ادامه با اشاره به "آلودگی اطلاعات" در دنیای اینترنت گفت: در دوره‌ای به سر می‌بریم که به دلیل کثرت اطلاعات و لینک‌ها در اینترنت مدت‌ها  به سر برد ولی برای یافتن اطلاعات ضروری و دقیق، "وب2" به کمک کاربران آمد.

وی در ادامه گفت: مدل‌های جدید کسب و کار در وب ، مشارکت بیشتر کاربران در تولید محتوا و شفافیت بیشتر و گردش اطلاعات سه مشخصه اصلی "وب2"  است. دوره‌ای فرا رسیده است که در آن سایت‌ها از تولید محتوای دیگران درآمد کسب می‌کنند و مشارکت در تولید از مهندسان فنی و سرورها به سمت کاربران آن تغییر جهت داده است. بسیاری بر این عقیده‌اند که این رمز موفقیت "وب2"  است.

وی ادامه داد : موتور‌های جستجو مثل گوگل در این فضا به مانند معلم‌هایی هستند که کیفیت پاسخشان بستگی به کیفیت سوال کاربران دارد. در "وب2"  تکنولوژی‌ها خود نحوه آموزش را هم یاد می‌دهند. در این سیستم آموزش به صورت یک فرایند در می‌آید.

 رییس مرکز مطالعات سایبر ژورنالیسم در مورد جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی "وب2"  گفت: در "وب2"  اطلاعات به واحد‌های کوچکتری از محتوا خرد می‌شود و به سایت‌های بسیار توزیع می‌شود. "وب2"  دنیای اسناد نیست بلکه دنیای داده‌هاست و برای اطلاعات بنا نهاده شده است.

وی افزود: در نسل دوم وب ، نکته کلیدی علاوه بر مشارکت مردم برای تولید محتوا، جلب اعتماد کاربران  نیز است.

سرویس‌هایی که در وب دو ارائه می‌شود امکان استفاده مجدد از آن در سایر ابزارها و رسانه ها را فراهم می‌کند. این فضا برقابلیت ترکیب مجدد اطلاعات  و سازگارسازی بدون مذاکره و حتا اجازه از دارندگان سایت‌ها استوار است.

وی در ادامه گفت: "وب2"  همیشه در حالت بتا است و در تعاملی با مخاطب به نسخه آلفا تبدیل می‌شود.

وی در مورد آگهی‌ها در این فضا گفت: آگهی‌ها به سمت هوشمند شدن می‌روند .به طور مثال سیستم آگهی‌های متنی گوگل به طور هوشمند در یک صفحه وب فقط آن دسته از آگهی‌ها را نشان می‌دهد که واژگان به کار رفته در آن با واژگان استفاده شده در آن صفحه ارتباطی مفهومی داشته باشد.


Google , RSS, wikipedia, podcast , blogginn , Flickr , yahoo360, News Reader ،  Ajax  ، Social Networking  …  از جمله وب‌های2 هستند.

در ادامه برنامه دکتر اردستانی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد مقاله خود در مورد گروه‌های خبری در ایران را ارائه کرد.

وی گفت: سرعت پایین اینترنت، سانسور، میرا نبودن اطلاعات از اصلی‌ترین دلایل گرایش به گروه‌های خبری است.

دکتر اردستانی با اشاره به وجود حدود 3 هزار گروه ایمیلی ایرانی در یاهو گفت: از میان این گروه‌‌ها فقط 10 گروه پر مخاطب با  722 هزار مشترک هستند . مقایسه این آمار با تیراژ روزنامه های ایرانی نشان دهنده میزان نفوذ این گروهها در بین مخاطبان است .

وی با تاکید بر ضرورت استفاده علمی و آموزشی از گروههای ایمیلی گفت: گروه‌های خبری غیر قابل فیلتر هستند

وی در مورد دلایل استفاده اندک از گرو‌های خبری ایمیلی در ایران گفت: قطعی مکرر اینترنت ، سرعت پایین آن و دائمی نبودن استفاده کاربران از آن   باعث شده این گروه‌ها کمتر در ایران فعالیت کنند.

وی تعاملی بودن ارتباط را از مشخصه‌های این روش عنوان کرد و گفت در این روش اطلاعات تا زمان پاک کردن در اختیار کاربران و اعضای گروه است. میرا نبودن و کهنه نشدن ، قدرت تعاملی بالا ، گستره فراگیر توزیع و انتشار ، تبادل اطلاعات آموزشی ، عبور از مشکلات فنی دسترسی به سایتها ، قابلیت آرشیو شدن و طبقه بندی موضوعی  از دیگر مشخصه های این روش از ارتباط است.

در ادامه برنامه عطاءالله ابطحی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد در مورد "اتاق آنلاین" گفت:  مفهوم آنلاین بودن با خود فوریت، جستجو پذیری، فراپیوند  و چند رسانه‌ای بودن را با خود به همراه می‌آورد در حالی که اکثر رسانه‌‌هایی که برای خود اتاقی آنلاین در نظر گرفته‌اند از این مشخصه‌ها برخوردار نیستند.

وی در توضیح بیشتر گفت: اتاق خبر با فضایی که در آن فقط چند خبر قرار دارد کاملا فرق دارد. مفهوم امروزی اتاق خبر مکانی است فیزیکی  یا مجازی که در آن خبر به شیوه‌های امروزی رسانه نگاری می‌شود. و اتاق خبر آنلاین مکانی مجازی است که حاصل کار رسانه‌نگاری  فیزیکی و مجازی به شکل مجازی در آن به شکل آنلاین در اختیار همگان قرار می‌گیرد.

وی در مورد مواد لازم برای فضا و محیط رسانه‌نگاری گفت: نرم افزار، امکان دسترسی تعاملی برای هر تعداد مخاطب، امکان تصمیم‌سازی لحظه‌ای برای همه رسانه‌نگاران از مشخصه‌های  اتاق خبر آنلاین است. رسانه‌نگاران نیز بایستی منعطف، تعاملی، تصمیم ساز لحظه‌ای و اهل کار تیمی بودن از لازمه‌های یک کار آنلاین است.

وی با اشاره به خصوصیات رسانه‌نگاری، تیم مدیریتی و استراتژی  رسانه‌نگاری در مورد  Style book  رسانه‌ آنلاین گفت: در این بخش همه چیز باید واضح و شفاف باشد. افراد باید بدانند برای برخورد با شرایط ثابت چه برخورد‌های ثابتی داشته باشند.

اولین نشست این مرکز در باره تاثیرات متقابل زیرساخت فناوری اطلاعات و سایبر ژورنالیسم و با حضور دکتر علی اکبر جلالی و دومین نشست ماهانه مرکز با عنوان مهارتهای سایبر ژورنالیسم و با حضور دکتر حسن نمک دوست در هشتم مرداد و 5 شهریور برگزار شد.

کد خبر 4904

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز