چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

مهدی قمصریان: نامیدن یک روز، اقدامی نمادین برای سوق دادن توجه افکار مخاطبان به موضوعی مهم است؛

 اگرچه فاصله طلوع خورشید تا غروب همان آفتاب، ممکن است ظرفیت معرفی و تصویرسازی کامل از آنچه که نمادش آن روزخاص است را نداشته باشد.

به هر حال، روزها کمترین توقعی هستند که تقویم روزگاران، آنها را در خود جای داده‌اند تا آیینه رخ‌نمای ارزش‌های آن مناسبت باشد. البته برخی از این آیینه‌ها آنقدر گردگرفته می‌شوند که در میان انبوه طومارهای صندوقچه تاریخ، رفته‌رفته از یادها می‌روند؛ اما همیشه این‌گونه نیست.

تنها ۲ روز مانده به آغاز ماه اردیبهشت، ایرانیان عزت و اقتدار خود را در آیینه‌ای که آن را به نام نیروهای مسلح خود نامیده‌اند، به تماشا می‌نشینند. بازوان درهم پیچیده و ضربات محکم پای سربازان غیور وطن که  امروز طنین‌انداز می‌شود، گریه تلخ ناامنی را در گهواره‌ها خاموش و شیرینی لبخند آرامش و امنیت را نوید می‌دهد.

آنان که هیچ‌گاه عزت ایرانیان را برنمی‌تافتند، سال‌ها پیش بر آن شدند تا با برنامه‌ای نه در ظاهر، بلکه زیرکانه و مخفی، بنیان‌های عزت این کشور را تهی کرده و پس از مدتی فرو ریزند.

آنچه در فرهنگ، مذهب، اقتصاد و امثال آن توسط دشمنان ایران دنبال می‌شد، همان سیاست‌هایی بود که به شکل فرابخشی در موارد و مواضعی نظیر نیروهای نظامی مسلح که پاسدار تمامیت کشور بودند، برنامه‌ریزی و اجرا شد.

این سیاست‌ها در داخل هم همراهانی را برای اجرا طلب می‌کرد که رژیم‌های استبدادی در دوران‌های مختلف، بستری مناسب برای پیاده‌شدن پروسه فروپاشی از درون  بودند.

این رژیم‌ها در وادادگی و ایجاد وابستگی در بخش‌های مختلف کشوری که ذکر نامش زمانی لرزه بر اندام متجاوزین می‌انداخت، نقش موثری داشتند. با یک نگاه کوتاه به آخرین مهره‌های نظام استبدادی که در رژیم پهلوی بر ایرانیان حکم راندند، این مدعا به سادگی قابل اثبات است.

برنامه‌های نظامی محمدرضا پهلوی، موجب شد تا هزینه‌های نظامی ایران ناگهان سیر صعودی بگیرد. بودجه نظامی کشور بسیار بالا رفته‌بود و پیش‌خریدهای شاه، فروشندگان را هم به تعجب وامی‌داشت.

خرید تجهیزات توسط رژیم، نیازمند آموزش فنی نیروها و آشنایی و بهره‌گیری بهینه از این تسلیحات بود. برای همین تعداد زیادی از متخصصان، تکنیسین‌ها، مستشاران نظامی و فروشندگان تسلیحاتی به ایران می‌آمدند و افسرانی از ایران به کشورهای خارجی فرستاده می‌شد.

در ۱۹۷۷ حدود ۳۱ هزار مستشار آمریکایی در ایران بودند که این تعداد در ۱۹۷۸ به ۴۵ هزار نفر رسید. حضور این افراد باعث شد که آمریکایی‌ها حق هرگونه ابتکار و خلاقیت را از نیروهای داخلی گرفته و اداره امور ارتش را رأسا به‌عهده بگیرند.

در صنایع دفاعی، آنچه قبل از انقلاب تولید می شد، صرفا تولید سلاح‌ها و مهمات سبک بود که نهایتا تا قبل از پیروزی انقلاب به تولید فشنگ‌های سبک و نیمه‌سنگین تیربار ژ-۳، اسلحه ژ۳ و فشنگ سلاح‌های کمری محدود می‌شد.

در امور خدماتی و تعمیر و نگهداری نیز ما حق هیچ گونه دخالتی نداشتیم و با توجه به زیرساخت‌های موجود، فقط آمریکایی‌ها حق فعالیت در این امور را داشتند، طوری که برای تعویض حتی یک پیچ ساده باید آمریکایی‌ها را صدا می‌کردیم.

اما درمقابل، یکی از شعار‌های محوری انقلاب اسلامی استقلال بود؛ استقلال که نقطه مقابل وابستگی است. بعد از پیروزی انقلاب شرایط متحول شد و تحولات چشمگیری، خصوصا در مقطع دفاع مقدس پدید آمد.

جنگ تحمیلی واقعیت‌هایی را تحمیل می‌کرد که نتیجه آن شکل گیری صنایع دفاعی بود. بسیاری از سلاح‌هایی که قبل از انقلاب نه تولید می‌شد و نه اجازه تولید آن را می‌دادند، از رهگذر جنگ و تحریم اقتصادی و با طراحی مهندسی معکوس در داخل شکل گرفت.

هر قدر فشار‌ها بیشترمی‌شد، خودباوری صنعت دفاعی هم بیشتر متبلور می‌شد. هم اکنون جمهوری اسلامی از بزرگترین توان و قدرت بازدارندگی موشکی برخوردار است که از یک طرف تماما بومی و از سوی دیگر تحت اختیار نیروهای داخلی قرار دارد و با هزینه اندک این همه امکان فراهم شده است.

امروز قرار گرفتن الگویی مناسب مبتنی بر خودکفایی و برگرفته از تجارب ارزشمند8 سال دفاع مقدس، توانسته است نیروهای مسلح را در راستای دفاع همه‌جانبه از ارزش‌های انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی به خودباوری  برساند.

خودباوری نیروهای مسلح ایران دیگر به هیچ کشوری حتی اگر قوی‌ترین ارتش دنیا را به همراه فرامدرن‌ترین ابزارها در اختیار داشته باشد، اجازه نخواهد داد  در کمترین واحد از  زمان کوچکترین خیالی برای تجاوز به گوشه‌ای از عرصه حماسه‌ساز تاریخی ملتی بزرگ چون ایران در ذهن خود بپروراند.

پیشرفت‌های صنایع هوایی

متخصصان هوایی کشورمان هم اکنون روی کلیه هواپیماهای تجاری و نظامی در حال تحقیقات هستند و قادرند تمام این هواپیما‌ها و بالگرد‌ها را اور‌هال و تعمیر اساسی کنند.چنین توانمندی در کل منطقه وجود ندارد.

متخصصان ما حتی توانایی تعمیر هواپیماهای پهن‌پیکر ایرباس و بویینگ  را نیز دارا هستند. آشیانه فجر وزارت دفاع هم  بزرگترین سازه فلزی است که تاکنون در کشور و خاورمیانه ساخته شده  و همزمان ۸ تا ۱۲ هواپیمای پهن پیکر می‌تواند در آن قرار گیرد.

بالگرد‌

قطعه سازی در صنایع هوایی حرف اول را می‌زند. قبل از انقلاب اسلامی هیچ کاری در این زمینه انجام نشده بود. در آن‌زمان، کارخانه «بل» ایجاد شده بود و کارهایی تنها در حد چک‌های اولیه بر روی بالگرد‌ها انجام می‌شد.

اما هم اکنون  «پنها» هم هلیکوپتر‌های شباویز و ۲۰۹۱ و هلیکوپتر‌های شاهد را تولید می‌کند و هم تعمیرات اساسی سنگین را انجام می‌دهد.

هواپیمای بدون سرنشین

در طراحی هواپیماهای بدون سرنشین پیشرفته ، صنایع هوایی ایران موفق شده است هواپیماهای ابابیل ، مهاجر۱ و ۲ و ۳ و ۴، هدهد و صاعقه ۱ و ۲ را تولید کند.

این هواپیماها، با هزینه بسیار پایین و تکنولوژی روز ساخته شده اند. هواپیمای بدون سرنشین مهاجردارای کاربرد مراقبت هوایی، شناسایی، جنگ الکترونیکی، رله   ارتباطی، دیده بانی، هدف‌یابی، هدایت آتش توپخانه، کنترل نوار مرزی جهت مبارزه با قاچاقچیان، کنترل ترافیک شهری و عکسبرداری برای تهیه نقشه‌های جغرافیایی است و می‌تواند سلاح‌های کوچک را نیزحمل و پرتاب کند.

هواپیما

در زمینه هواپیماهای جنگی هواپیماهای جت پیشرفته صاعقه و آذرخش طراحی شده و در زمینه بالگردهای هجومی و ترابری نیز ۹ مورد در داخل تولید می‌شود. هواپیمای ایران ۱۴۰ که در نوع خود پیشرفته‌ترین است در انواع کاربری ساخته می‌شود.

جنگنده اف ۱۴- تام کت

سازنده: نورتروپ یه رومن
مهندس طراح: باب کرس
زمان طراحی: ۱۹۷۰
سال ساخت: ۱۹۷۴
دارنده: ایران(تنها دارنده در دنیا)
نیروی دریایی آمریکا اف ۱۴‌هایش را در سال ۲۰۰۶ از رده خارج کرد
تعداد ساخته شده: ۷۱۲ فروند
قیمت(در سال ۱۹۹۸): ۳۸ میلیون دلار

پیشرفت‌های بخش دریایی

ایران در این بخش راهبردی قایق‌های تندرو را دنبال کرده‌است. دراین‌زمینه، شناور‌های موشک اندازی طراحی شده که باعث تحولی چشمگیر در این بخش شده است. شناور‌ها اعم از سطحی و زیر سطحی و شناورهای لجستیکی، در مدل‌های مختلف طراحی و ساخته شده اند.

صنایع دریایی کشور ترکیبی است؛ یعنی شناور، سیستم‌های الکترونیکی و سلاح‌هایی مثل تیربار و موشک هرکدام در جای جداگانه ساخته شده و در یک جا مونتاژ می شوند. زیر دریایی‌های« السابحات » یک نمونه از این اقدامات است.

تولید قطعات ساختاری ، پنل‌های ساندویچی ، انواع لوله‌های مختلف هیدرولیکی و هواناوهای «یونس۶» و «یونس ۲۲» طراحی شده است.

ناوچه موشک انداز جوشن۱

ناوچه موشک انداز جوشن، آخرین فناوری روز دنیا در زمینه ساخت بدنه، سامانه‌های تسلیحاتی، الکتریکی و الکترونیکی، قدرت آتش توپخانه‌ای و موشکی سنگین  را دارد.

استفاده از آلیاژهای ضد حرارتی و چند لایه باعث شده است که این ناوچه، مقاومت بسیار بالایی در برابر انواع موشک و اژدر از خود نشان دهد. خصوصیت فوق العاده این شناور تمام ایرانی ، سرعت ومانور بالا در درگیری‌های دریایی است.

این ناوچه ایرانی، مجهز به به انواع تسلیحات راهبردی چون توپ فجر ۲۷ - قدرتمندترین توپ دریایی جهان-  با نواخت تیر ممتد ۱۲۰ گلوله مرگبار در دقیقه، هواپیماهای بدون سرنشین جاسوسی، زیر دریایی‌های فردی و شناسایی السابحات  و...است.

این ناوچه همچنین امکان فرود همزمان ۲ فروند از انواع بالگردهای جنگی را دارد.

توپ دریایی فجر ۲۷

توپ دریایی فجر ۲۷ یک سلاح تدافعی مدرن است که قابلیت انهدام هدف‌های سطحی و هوایی را دارد و متخصصان گروه صنعتی حدید، وابسته به صنایع دفاع، پس از تلاشی 6 ساله موفق به ساخت آن شده‌اند.

این سلاح با  داشتن  فناوری بسیار پیشرفته،  می‌تواند  در مقابل هرگونه تهاجم سطحی و هوایی از خود عکس‌العمل سریع نشان داده و آن را رفع کند.

نواخت شلیک بسیار بالا، قابلیت کنترل تمام اتوماتیک، قابلیت نصب روی سیستم‌های یدک شونده نیز از دیگر مزیت‌های این توپ دریایی است. این سلاح قدرتمند تنها توپ 2 منظوره جهان نیز هست.

یعنی  علاوه بر هدف قرار دادن ناوچه و شناورهای دشمن، قایق‌های تندرو و موشک‌های سطحی، بالگردها و موشک‌های ضد کشتی را نیز منهدم  کند  و اهدافی را که تا 23 هزار پا  در تیررس آن قرار دارند.

ازویژگی‌های دیگر این سلاح، مسلح شدن بدون دخالت نفر، قدرت مانور بالا، قابلیت شلیک در شرایط مختلف آب و هوایی و سخت‌ترین شرایط و زمان آماده سازی بسیار کم (حدود 4 ثانیه) است.

تحولات بخش زمینی

در بخش زمینی انواع و اقسام مهمات سبک و سنگین در کشور تولید می‌شود. در واقع، مهماتی نیست که نیاز داشته باشیم و نتوانیم در داخل تولید کنیم.

اور‌هال کلیه تانک‌های غربی و شرقی و تولید انواع تانک و نفربر که نمونه بارز آن تانک‌های « ذوالفقار ۱ و ۲ و ۳» که بسیار پیشرفته هستند و در داخل تولید می‌شود و دارای زره واکنشگر است، درکشور انجام می‌شود.

امروزه نیروی زمینی جمهوری اسلامی ایران با تجربه بیش از ۸ سال نبرد واقعی و داشتن تجهیزات راهبردی به استقلال تسلیحاتی دست یافته و تمامی تجهیزاتی را که یک نیروی قدرتمند و کارآمد  باید داشته باشد به طور بومی در اختیار دارد.

این نیرو با توجه به پارامترهایی چون تعداد پرسنل، تجهیزات، تاکتیک، تجربه عملیاتی و...جزء ۵ نیروی زمینی قدرتمند دنیاست. 

نفربر شنی‌دار آبی–خاکی براق

این نفربر نمونه‌ای از این تولیدات است  که با حفاظ زرهی مناسب و تحرک بسیار خوب و استفاده از پدافند « ش.م.ه » آن را از دیگر نفربر‌ها متمایز می کند.

خودروی تاکتیکی موشک‌انداز سفیر

سفیر، طوری طراحی شده که با اندکی تغییرات، امکان نصب و استفاده از انواع سلاح از جمله موشک‌انداز ۱۰۶ میلی متری، موشک‌انداز تاو، راکت انداز ۱۰۷ میلی متری، نارجک انداز GMG و انواع دیگر موشک انداز در این سطح برای آن فراهم است. 

دوش‌پرتاب میثاق ۲

موشک دوش‌پرتاب میثاق ۲ حدود یک کیلوگرم سرجنگی و قابلیت‌‌هایی نظیر گردش سریع حتی با زاویه‌60 درجه، عدم تاثیر امواج اخلال‌گر نظیر ECM بر ایجاد خطا در هدف‌گیری و‌ سرعتی حدود 2 ماخ پس از شلیک را دارد.

نفربر رخش

از جمله تولیدات وزارت دفاع، تولید نوعی نفربر فوق سریع همراه با قدرت مانور و سرعت بالا به نام رخش است. این نفر بر مخصوص جنگ‌های نامتقارن طراحی شده است و ظرفیت جابه‌جایی ۱۰ نفر با تجهیزات کماندویی را دارد.

همچنین رخش مجهز به یک مسلسل تمام اتوماتیک ۷.۱۲ میلی متری است.

تانک  ذوالفقار ۳

ایران تنها کشور در خاورمیانه است که بدون هیچ وابستگی پشتیبانی و فنی، اقدام به طراحی و ساخت تانک کرده‌است. تانک ذوالفقار تانکی  متناسب با شرایط اقلیمی و خودرویی است، تمام شنی با محیط مرئی کم، طوری که در محافل نظامی این ماشین زرهی به تانک نامرئی مشهور است و به دلیل ارتفاع کمتر نسبت به تانک‌های دیگر، طراحی آن طوری است که در فاصله ۸۰۰ متری دارای استتار فوق‌العاده‌ای است.

در عوض بر عرض آن افزوده شده که این امر باعث افزایش سرعت این تانک گشته‌ ذوالفقار ۳ همزمان توانایی آن را دارد که با پرتاب راکت های دود زا و منحرف‌کننده الکترونیکی، ۵ راکت را از خود دفع کند.

مین کوب تفتان

این خودرو که با خرج گود تا ۱۰ کیلوگرم « تی‌ان‌تی» را پاکسازی می‌کند و تا عمق ۲.۵ متر  پایین می رود، عرض معبر پاکسازی آن ۳ متر و دارای سیستم کنترل از راه دور است.

توپ تمام اتوماتیک ۳۵ میلی‌متری سماوات

این توپ پدافند هوایی تمام اتوماتیک به سامانه کنترل آتش و سیستم‌های راداری پیشرفته مجهز است و در ردیف جنگ افزارهای برد کوتاه با حجم آتش بسیار بالاست و اهداف مختلف هوایی اعم از هواپیماهای جنگنده، بالگرد و انواع موشک ها را هدف قرار می‌دهد.

جیپ تاکتیکی و چند منظوره تندر

جیپ تاکتیکی تندر در بخش تولیدات زرهی و زمینی وزارت دفاع با صرف زمان جهت طراحی به مدت ۱۰۸۰روز یعنی ۳ سال تولید وبه نیروهای مسلح تحویل داده شد. این جیپ تمام ایرانی، از لحاظ لایه بندی فیزیکی و جداری دارای ۲ لایه با آلیاژهای مقاوم در برابر اصابت ترکش و حرارت است.

موشک بالستیک فوق مدرن فاتح ۱۱۰

موشک فاتح ۱۱۰ یا NP-110 یک موشک بالستیک استراتژیک با برد کوتاه است. این موشک از یک موتور تک مرحله ای که با سوخت جامد کار می‌کند بهره می‌برد.

فاتح ۱۱۰ موشکی سطح به سطح است که با استفاده از سوخت جامد توانایی هدف قرار دادن اهدافی در ۲۰۰ کیلومتری (به گفته برخی منابع ۱۷۰ کیلومتری) را دارد.

فاتح ۱۱۰ یکی از طرح‌هایی است که در صنایع هوا و فضای ایران برای ساخت موشک‌های سوخت جامد و مایع دنبال می‌شود. این موشک در  پاییز ۱۳۸۱ تست نهایی خود را با موفقیت انجام داد.

برد ابتدایی این موشک ۲۰۰ کیلومتر بود، اما در پاییز سال ۱۳۸۳ اعلام شد که برد آن به ۲۵۰ کیلومتر افزایش داده شده است و توانایی افزایش دوباره آن، در صورت نیاز وجود دارد.

موشک فاتح ۱۱۰ از راداری داخلی و الکترو اپتیکالی برای هدایت خود استفاده می‌کند که به آن دقتی بسیار بخشیده است. محدوده خطای این موشک (CPE) فقط ۱۰ متر است. فاتح ۱۱۰ موشکی فوق مدرن است که توانایی حمل کلاهکی به وزن ۵۰۰ کیلوگرم را دارد.

طراحی اولیه این موشک در سال ۱۳۷۶ شروع  و در سال ۱۳۸۳ وارد خدمت شد.

کد خبر 49013

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز