چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۵
۰ نفر

مهرزاد فتوحی: بیشتر سطح کره زمین را آب فراگرفته است و دریاها و اقیانوس‌ها بزرگ‌ترین زیستگاه در زمین محسوب می‌شوند و نقش بسیار مهمی در تعیین وضعیت آب و هوای کره زمین دارند.

چهارمین کنفرانس جهانی اقیانوس‌ها 19 تا 23 فروردین ماه در شهر هانوی، پایتخت ویتنام، برگزار شد.

هدف از برگزاری این کنفرانس بحث و تبادل نظر در زمینه تأثیر آلودگی هوا و تولید گاز دی‌اکسید کربن بر اقیانوس‌ها بود. در این نشست، نتیجه جدیدترین تحقیق و پژوهش‌های علمی با موضوع اقیانوس‌ها ارائه شد.

نخستین کنفرانس اقیانوس‌ها در سال 2001 میلادی در شهر ریودوژانیرو برگزار شد. در آنجا برای نخستین بار در باره خطری که اقیانوس‌ها را تهدید می‌کند، میان دانشمندان بحث و تبادل نظر شد. در آن نشست بود که اعلام شد، 64 درصد آب‌های سطح زمین به هیچ کشور خاصی تعلق ندارد و در حقیقت همه مردم کره زمین صاحب و مسئول حفاظت از این آب‌ها هستند. این آب‌ها، که به آب‌های آزاد جهان معروف هستند، بخش زیادی از اقیانوس‌های کره زمین را تشکیل می‌دهند.

 کنفرانس بعدی در سال 2003 در شهر ژوهانسبورگ (آفریقای جنوبی) و نشست بعدی در سال 2006 در شهر پاریس برگزار شد. در این کنفرانس بود که «برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد»، برنامه جهانی برای حفاظت از جنگل‌های مانگرو(حرا) و تپه‌های مرجانی اعماق اقیانوس‌ را ارائه داد و از کارشناس‌ها و مردم سراسر جهان خواست تا برای حفاظت از این دو گنجینه اقیانوس‌ها تلاش کنند.

براساس گزارش سازمان ملل، اجرای برنامه‌هایی برای حفاظت از تخریب تپه‌های مرجانی، بهتر و به صرفه‌تر از تلاش برای ترمیم منطقه‌های آلوده شده و تخریب شده است و زندگی حدود 30 میلیون ماهیگیر در کشورهای در حال توسعه از منابع موجود در این تپه‌های مرجانی تأمین می‌شود. ضمن آنکه تپه‌های مرجانی، محل بسیار مناسبی برای جذب توریست‌های علاقه‌مند به غواصی هستند.

در کنفرانس اقیانوس‌ها هم‌چنین به ارزش شگفت‌انگیز درخت‌های مانگرو(حرا) اشاره شد. این جنگل‌ها علاوه بر آنکه زیستگاه مفیدی برای جانوران دریایی است، سپر دفاعی خوبی برای سواحل در مقابل وزش باد و امواج محسوب می‌شوند.

 سونامی سال 2004 در اقیانوس هند، دلیل مستندی براین نکته است. در اثر این حادثه 225 هزار نفر جان خود را از دست داده‌ و بیش از سه میلیون نفر آواره شده‌اند. جدیدترین تحقیق‌ها نشان می‌دهد که سد طبیعی مانند درخت‌های مانگرو (حرا) و تپه‌های مرجانی، می‌تواند تا حدود زیادی در مقابل موج‌های سهمگین دریا بایستد و مناطق ساحلی را حفاظت کند.

 هنوز اسرار زیادی در اعماق اقیانوس‌هاست و تهدیدهای زیادی وجود دارد. امروزه بدترین مشکل اقیانوس‌ها آلودگی صوتی است! سروصدایی که نه فقط روی شنوایی موجودات دریایی اثر می گذارد ، بلکه ممکن است سلامت آنها را هم تهدید کند.  صدای موتور کشتی‌ها و دستگاه‌های رادار زیردریایی‌ها، سیستم عصبی و جهت‌یابی بعضی از جانوران دریایی را به هم می‌ریزد. در کنفرانس امسال تأثیر مخرب گاز دی‌اکسید کربن که بیشتر از دودکش کارخانه‌ها و اگزوز خودروها خارج می‌شود، بر سلامت اقیانوس‌ها،  مورد توجه قرار گرفت. کنفرانس امسال از همه مردم جهان خواست تا از اقیانوس‌هایشان محافظت کنند!

کد خبر 48981

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز