دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۰
۰ نفر

همشهری امارات - آرزو رستم زاد: برای اولین بار در دنیا قرارداد بیمه محصولات خونی در ایران به امضا رسید

دکتر ابراهیمی دبیر کمیته اجرایی بیمه محصولات خونی با بیان این که طبق این قرارداد، اهدا و گیرندگان خون تحت پوشش بیمه ایران قرار می‌گیرند، می گوید:

"به موجب این قرارداد، شرکت سهامی بیمه ایران که از میان سه شرکت بیمه دانا، کارآفرین و معلم برنده این مناقصه شده است، متعهد شده تا به ازای هر نفر تا سقف 350 هزار تومان نسبت به پرداخت هزینه‌های درمانی ناشی از اهدای خون اقدام ‌کند و در صورتی که ضریب خساراتی قرارداد بیمه مورد عمل کمتر از 50 درصد باشد، با کسب نظر بیمه گذار معادل 20 درصد از مبلغ کل قرارداد را به عنوان مشارکت در منافع در وجه بیمه گذار پرداخت می‌کند."

بر اساس ماده 15 این قرارداد، شرکت بیمه‌گر مطابق آرای صادره از مراجع قضایی مکلف به پرداخت هزینه‌های مربوط به عوارض و خسارت ناشی از تزریق خون و محصولات خونی تولید شده سال 86 خواهد بود.

دبیر کمیته اجرایی بیمه محصولات خونی می گوید: "مدت قراردادهای این بیمه، پنج ساله در نظر گرفته شده است و بر اساس این قرارداد، بیمه ایران 12 درصد از کل مبلغ قرارداد را جهت ارتقا و تضمین سلامت و امنیت خون مصرف می‌کند."

او ادامه می دهد: "برای تشخیص نحوه آلودگی، سازمان های پزشکی قانونی و نظام پزشکی تصمیم گیری می‌کنند."

این در حالی است که شرکت بیمه‌گر وظیفه دارد همه هزینه‌های ناشی از فرایند رسیدگی و تحقیقات در مراجع قضایی و قانونی را پرداخت کند و پرداخت هزینه‌های تعیین شده از طریق آرای کمیسیون تشخیص هم به عهده خود شرکت بیمه‌گر خواهد بود.

در ماده 13 این قرارداد آمده است که حداکثر تعهد بیمه‌گر در جبران خسارت بدنی هر نفر شامل فوت و نقص عضو، مطابق قانون دیه به صورت یوم‌الادا پرداخت می شود و حداکثر این تعهد در طول مدت بیمه نامه ده میلیارد تومان تعیین شده است.

دکتر حسن ابوالقاسمی مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران عوارض خون و فرآورده‌های خونی را از بزرگترین چالش های حقوقی خون  در سه دهه گذشته می داند و می گوید: "به دلیل چالش های زیاد این حوزه، سرمایه گذاری‌های هنگفتی در این زمینه شده صورت گرفته است و بیمه محصولات خونی با هدف افزایش ضریب سلامت و امنیت خون برای اولین بار در دنیا در ایران مطرح شد."

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران می گوید: "سخت گیری های زیادی برای انتخاب اهدا کننده اعمال شده است که به همین دلیل، برای تضمین سلامت و امنیت خون، پروسه‌های زیادی طی می شود و مداخلات فراوانی برای غربالگری صورت می‌گیرد."
به گفته ابوالقاسمی، برای تایید سلامت خون در آزمایش های صورت گرفته از بهترین کیت‌های دنیا استفاده می‌شود و به این ترتیب ضریب سلامت خون اهدایی در سال های اخیر افزایش یافته است.

ابوالقاسمی می گوید: "تهیه خون و فراورده‌های خونی از چالش های بزرگ دنیاست و هم اکنون پلاسمای ایرانی با رعایت سخت‌ترین شرایط استاندارد و نظارت جهت تهیه داروهای حاصل از پلاسما به شرکت اروپایی پل ارلیش ارسال می شود و محصولات آن به ایران برمی‌گردد."

او می گوید: "هم اکنون ایران از نظر شاخص اهدای خون هم ردیف کشورهای توسعه یافته است و ارایه صد درصد رایگان محصولات خونی از ویژگی‌های منحصر به فرد ایران است که در دنیا سابقه ندارد."

به گفته ابوالقاسمی، سالانه از یک میلیون و 700 هزار واحد خون اهدایی، 4 میلیون فرآورده خونی تولید می‌شود.

دکتر ابوالقاسمی می گوید: "امروزه 80 میلیون واحد خون در دنیا اهدا می شود و به مصرف می‌رسد. به طوری که می‌توان از اهدای خون به عنوان شایع‌ترین پیوند عضو نام برد.

با این حال، در تمام دنیا بی‌عدالتی هایی در زمینه خون وجود دارد. به طوری که از 500 هزار مادری که سالانه در دنیا جان خود را از دست می‌دهند، علت مرگ 150 هزار نفر فقط عدم تامین خون کافی است. از جمله علل این بی عدالتی ها، فقدان فرهنگ سازی در مورد اهدای خون در جوامع بشری است."

کد خبر 48770

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز