یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۳
۰ نفر

گروه اقتصادی: نابسامانی کمی، کیفی و افزایش قیمت نان که در طول سال ۸۶ به‌عنوان یکی از مشکلات مردم محسوب می‌شد، با فرارسیدن سال جدید و به ویژه در ایام نوروز با شدت بیشتری نمایان شده‌است.

این امر موجب شده تا قیمت انواع نان در نانوایی‌های سطح شهر افزایش ۱۰ تا ۲۵ درصدی را بنابر محل تولید و عرضه تجربه کند.

به گزارش خبر نگار همشهری، با وجود سهم بیش از ۷۰ درصدی آرد و نان از یارانه ۴۲ هزار میلیارد تومانی پرداختی دولت، سهم آرد در هزینه تمام شده تولید نان کمتر از ۷ درصد بوده و از چند سال پیش نانوایان به استناد افزایش سایر هزینه‌های تمام شده قیمت نان مانند دستمزد، خواستار افزایش رسمی قیمت نان بوده‌اند اما فقدان نظارت و بازرسی و سهل انگاری وزارت بازرگانی موجب شده است تا روند افزایش غیررسمی نان که در طول سال گذشته ادامه داشت این روزها به شکل حادتری نمایان شود.

این شرایط موجب شده تا علاوه بر کاهش کمی و کیفی نان، قیمت هر قرص نان لواش که در سال ۸۶ بین ۱۲ تا ۲۰ تومان بود امسال با قیمتی حدود ۲۰ تا ۳۰ تومان به مصرف‌کنندگان عرضه شود.

از سوی دیگر بسیاری از نانوایی‌ها به عرضه دو یا چند نرخی نان روی آورده و با این روند قیمت هر قرص نان سنگک که سال گذشته از 75 تومان تا 200 تومان در نوسان بود امسال با قیمت‌های ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان با تعیین قیمت از سوی نانوایی‌ها به مردم عرضه می‌شود.

همچنین قیمت نان بربری نیز از ۱۰۰ به ۱۵۰ تومان افزایش یافته است و ناکارآمدی سیاستگذاری و نظارت بر بازار نان موجب شده است تا این اصلی‌ترین کالای مصرفی در سبد خانوار در مناطق مختلف تهران با قیمت‌های مختلفی عرضه شود.

از سوی دیگر با توجه به تجربه ناخوشایند چند سال گذشته رئیس وقت اتحادیه نانوایان استان تهران در زمینه در خواست افزایش قیمت ۱۴ درصدی قیمت نان، مسئولان این تشکل صنفی نیز قادر به بیان خواسته‌های نانوایان نیستند.

این روند موجب شده تا علی نظری، رئیس جدید اتحادیه نانوایان نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در زمینه علل افزایش و قانونی یا غیرقانونی بودن افزایش غیررسمی نان از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده و اعلام کند، آمادگی پاسخگویی در این زمینه را ندارد.

همچنین وزارت بازرگانی هنوز به‌طور رسمی اعلام نکرده که افزایش قیمت امسال نان توسط برخی نانوایی‌ها، براساس دستورالعمل این وزارتخانه یا به شکلی خودسرانه صورت گرفته است.

کد خبر 48688

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز