شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۵
۰ نفر

گروه بین الملل: پوتین و بوش فردا در شهر ساحلی سوچی گفت‌وگو می‌کنند

 امروز برای آخرین بار جرج بوش و ولادیمیر پوتین در مقام ریاست جمهوری با یکدیگر گفت‌وگو  می‌کنند.
یک ماه پس از این دیدار که در شهر ساحلی سوچی در جنوب روسیه برگزاری می‌شود،  دیمیتری مدودف به کرسی ریاست جمهوری در کاخ کرملین تکیه می‌زند و تا آبان ماه در ایالات متحده هم تکلیف ریاست جمهوری روشن خواهد شد.

بوش شنبه شب پس از ترک پایتخت کرواسی جهت انجام دیداری 2 روزه به دعوت طرف روسی وارد منطقه تفریحی سوچی در ساحل دریای سیاه شد تا ضمن دیدار با پوتین درباره آینده روابط روسیه و آمریکا گفت‌و‌گو کنند.
سرگئی پریخودکو دستیار رئیس جمهوری روسیه دیروز به خبرگزاری نووستی گفت: دیدار شنبه شب روسای جمهوری غیر رسمی است و آن دو روز یکشنبه (امروز) به مذاکرات رسمی می‌پردازند که طی آن مسائل دوجانبه و بین المللی به ویژه مسئله استقرار سپر‌ موشکی آمریکا در اروپا به طور مفصل بررسی می‌شود.

پیشتر یک منبع خبری در کرملین اعلام کرده بود که در دیدار بوش و پوتین یک سند راهبردی امضا می‌شود. به گفته وی این سند مبنای عملکرد روسیه و آمریکا در دوره انتقالی و آینده خواهد بود و در آن به مسئله سپر دفاع موشکی نیز پرداخته شده است.
به گفته این منبع خبری، این دیدار بسیار مهم و قابل توجه است، زیرا نه فقط یک جمع بندی از گذشته، بلکه یک نقشه راه  برای روسای جمهوری آینده آمریکا و روسیه است.
خبرگزاری فرانسه هم در گزارشی نوشت که کاخ سفید امیدوار است این نشست به مشارکت روسیه در برنامه سپر موشکی واشنگتن در اروپا منجر شود.

تحلیل خبرگزاری رویترز هم حاکی از این است که بوش تلاش خواهد کرد از لحن تعدیل شده پوتین در نشست سران ناتو بهره برداری کند. پوتین در نشست بخارست از تهدیدات آشکار علیه امنیت روسیه انتقاد کرد ولی خطاب به رهبران کشورهای عضو ناتو گفت: بیایید با یکدیگر دوست باشیم.

بنا بر این گزارش علاوه بر بوش و پوتین، مدودف رئیس جمهوری جدید روسیه، کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا، استفان هادلی مشاور رئیس جمهوری آمریکا در امور امنیت ملی، ویلیام برنز سفیر آمریکا در روسیه، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، یوری اوشاکف سفیر روسیه در آمریکا هم در مذاکرات سوچی شرکت می‌کنند.با این حال بوش پیش از پرواز از زاگرب، پایتخت کرواسی، به سوچی با وجود مخالفت های شدید روسیه بر حمایت از سیاست درهای باز ناتو تاکید کرد.

بوش که در میان تظاهرات گسترده‌ مخالفانش وارد کرواسی شده بود، با استفان مسیچ رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرد و گفت: درهای ناتو به روی تمامی کشورهای اروپای شرقی ازجمله جمهوری های اتحاد جماهیر شوروی سابق باز است.
اظهاراتی از این دست قبلا با واکنش شدید روسیه مواجه شده بود و می‌تواند نشست سوچی را تحت تاثیر قرار دهد.

انتقاد کلینتون و اوباما از طرح سپر دفاع موشکی
نامزدهای مطرح حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از اقدام دولت بوش جهت استقرار سپر دفاع موشکی در شرق اروپا به شدت انتقاد کرده و نسبت به هزینه‌های سنگین این امر برای ایالات متحده هشدار دادند. به گزارش بلومبرگ ، مشاوران باراک اوباما و هیلاری کلینتون با انتقاد شدید از طرح سپر دفاع موشکی آمریکا در شرق اروپا، این اقدام را غیرمنطقی و در بردارنده هزینه‌های غیرضروری دانستند. لی فینشتاین، مدیر امنیت ملی در ستاد انتخاباتی  هیلاری کلینتون با به زیر سوال بردن این اقدام دولت بوش، آن را باعث به تیرگی کشانیدن روابط آمریکا با برخی از متحدان خود در جهان دانست.  بیل برتن سخنگوی ستاد انتخاباتی اوباما هم گفت: ما نباید به سمت استقرار فناوری که هنوز تایید نشده است،حرکت کنیم.

کد خبر 47796

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز