همشهری آنلاین: اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران درنامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از وی خواست برای معطل ماندن کتاب‌های ناشران در اداره کتاب چاره جویی کند.

به گزارش همشهری آنلاین، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در تازه‌ترین شماره خبرنامه خود (صنعت نشر شماره 11 و12) متن کامل نامه‌اش به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را منتشر کرده و در آن پیشنهاداتی هم برای برون رفت از معطلی کتاب‌های ناشران در اداره کتاب معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی داده است.

 در ا بتدای این نامه که با امضای حسن کیائیان، رئیس اتحادیه ارسال شده، با اشاره به نشست های مکرر اعضای هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با مسئولان معاونت فرهنگی و اداره کتاب درباره چگونگی نظارت بر کتاب، آمده است: متاسفانه در این فاصله زمانی به نظر می‌رسد که تحولی در این حوزه اتقاق نیفتاده یا این که اگر تغییراتی صورت گرفته انعکاسی در میان صنف نداشته است.

در نامه این اتحادیه یکی از دلایل پی گیری و نامه نگاری به مسئول بالاتر (وزیر ارشاد) مراجعات مکرر همکاران ناشر به این اتحادیه ذکر شده و سپس با اعلام این نکته که با طرح مستقیم این مطلب با شما امیدوار به یافتن راه حلی در کاهش این مشکلات  هستیم اهم مشکلات به هفت دسته تقسیم شده است.

بر اساس این نامه مشکلات و مسائلی که در مراحل اجرایی اداره کتاب ، ناشران با آن مواجهند، عبارتند از:

1- معطل ماندن کتاب هایی که ماه ها و بلکه بیش از یک و نیم سال  پیش برای دریافت مجوز انتشار به اداره کتاب تحویل داده شده است.

2- ابلاغ اصلاحیه های گشاده دستانه و چند باره.

3- عدم پاسخ سریع در مواردی به کتاب هایی که رفع ایراد شده و مجددا از سوی ناشر تحویل اداره مذکور گردیده است. به تجربه انتظار این است که ظرف یکی - دو روز با تطبیق موارد اصلاحی مجوز این کتاب‌ها صادر گردد. امری که در حال حاضر هیچ ضمانتی برای آن نیست و در این مرحله نیز دیده شده کتاب‌هایی ماه‌ها بلا جواب مانده‌اند.

4- مواردی از گمشدن کتاب‌های تحویلی جهت دریافت مجوز، آن هم پس از هفته‌ها و ماه‌ها انتظار برای دریافت پاسخ.

5- احضار برخی ناشران و پس گرفتن مجوز انتشار کتاب هایی که تمامی مراحل دریافت مجوز را طی نموده‌اند و حتی یک یا چند نوبت نیز منتشر شده‌اند.

6- عدم اعلام وصول برخی کتاب‌هایی که مراحل دریافت مجوز کتاب و فرآیند چاپ و صحافی را طی کردند و تنها برای اطلاع اداره مربوطه ارائه شدند.

7- عدم پاسخگویی به مراجعات یا مکاتبات همکاران ناشر ما تا حد بی‌توجهی به منزلت صنفی و کرامت انسانی ناشر و پدید آورندگان کتاب‌ها.

در ادامه این نامه اتحادیه ناشران با اشاره به لطمات مادی ومعنوی وارده از این مشکلات ارسال چنین نامه و طرح مشکلات ناشران را وظیفه قانونی هیئت مدیره دانسته و آورده است: چنانچه آن مقام محترم صلاح بدانند، دستور دهید تمهیداتی فی المثل با تعیین هیئت سه یا پنج نفره با اختیارات تام زیر نظر مستقیم جنابعالی ‌،اندیشیده شود تا ناشران خسارت دیده و شاکی بتوانند بدون هراس از هیچ گونه تبعات منفی کار مشکلات مشخص و موردی خود را با این هیئت در میان نهند و به سرعت به داد آنها رسیدگی و احقاق حق شود.

در پایان این نامه که تاریخ ارسال آن سی بهمن است، از وزیر ارشاد خواسته شده تا اتحادیه را در جریان امر قرار دهد که به سهم خود اطلاع رسانی شود.

گزارش همشهری آنلاین حاکیست اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از 12 سال قبل دیدگاهی ثابت درباره ممیزی کتاب داشته است که در اطلاعیه‌های قبلی خود بیان کرده که مضمون اصلی آن این است که اگر کتابی از نظر قانونی مشکلی دارد، شاکی حقیقی یا حقوقی به دادگاه شکایت کرده و دادگاه به مسئله رسیدگی کرده و دستور توقیف یا رفع توقیف کتاب را صادر می‌کند.

این اتحادیه در مقدمه‌ای که بر نامه ارسالی به وزیر ارشاد نوشته  ضمن تاکید بر دیدگاهش درباره الگوی صحیح نظارت بر کتاب (شکایت به قوه قضاییه) نوشته است: حال که بناست شیوه متداول در یکی، دو دهه اخیر ادامه پیدا کند، لااقل همکاران ناشر مابتوانند در صورتی که احساس تضییع حقی کرده باشند، از طریق ساز و کار مشکل خود را پی گیری و احقاق حق کنند.

کد خبر 47512

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز