چهارشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: هجوم نظامی با سرکردگی آمریکا به عراق روز پنجشنبه به پنجمین سالگرد خود وارد می‌شود.

خبرگزاری سوئیس از واشنگتن گزارش داد، با وجود تلفات بالا، جرج بوش، رییس جمهور آمریکا اعلان جنگ خود را علیه صدام، دیکتاتور سابق عراق همچنان موجه می‌داند.

بر اساس متن از پیش منتشر شده سخنرانی بوش در پنجمین سالگرد جنگ عراق که وی قرار است روز چهارشنبه در پنتاگون ایراد کند، او می‌گوید تصمیم حمله به عراق در تاریخ 20 مارس 2003، با وجود «هزینه‌های بالای انسانی و مالی» درست بوده است.[بوش به دنبال دریافت بودجه‌ از کنگره برای جنگ در عراق و افغانستان]

وی در همین حال اعلام خواهد کرد که افزایش نیروهای آمریکایی ظرف یک سال گذشته برای کاهش خشونت در عراق موفق بوده و موجب کاهش تعداد تروریست‌ها خواهد شد.

در بخش‌هایی از این سخنرانی که سه‌شنبه شب (به وقت محلی) کاخ سفید آن را منتشر کرد، آمده است: «موفقیتی که ما در عراق می‌بینیم، غیرقابل انکار است. منتقدان جنگ دیگر نمی‌توانند با اطمینان بگویند که ما در عراق باخته‌ایم.»

بوش ادامه خواهد داد: «هیچ کس نمی‌تواند بگوید که این جنگ بدون صرف هزینه‌های مالی و جانی بسیار بالا انجام شده است. اما این هزینه‌ها ضروری بودند، به ویژه که باید مدنظر داشته باشیم هزینه‌های یک پیروزی راهبردی برای دشمنان در عراق چقدر می‌بود.»[افزایش مداوم هزینه‌های جنگ عراق]

رییس جمهور آمریکا همچنین نگاهی به شادکامی‌ها و تراژدی‌ها در پنج سال گذشته خواهد داشت. به گفته وی، پس از این مدت زمانی مباحثات قابل درکی در این باره انجام می‌گیرد که آیا جنگ ارزش این نبردها را داشت، اینکه آیا نبردها پیروزی خواهد داشت و اینکه آیا آمریکا می‌تواند از آن پیروز بیرون بیاید یا نه؟

بر اساس متن سخنرانی، پاسخ این سوالات برای بوش کاملا روشن است: «صدام حسین را از قدرت برکنار کردن، تصمیم درستی بود و این نبردی است که آمریکا در آن می‌تواند پیروز شود و باید پیروز شود.»

کد خبر 46873

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز