سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رسانه‌ها با توجه به تداوم بحران‌ها برای صنعت خبررسانی، مشتاقانه در پی کشف مدل‌های موفق تجارت هستند

خبرگزاری آلمان از واشنگتن گزارش داد، در چهارمین گزارش سالانه درباره وضع رسانه‌های آمریکا که موسسه تحقیقاتی پیو (PEW) در واشنگتن آن را با عنوان «پروژه تفوق در خبرنگاری» منتشر کرده، آمده است، رسانه‌های کلاسیک مسیرهای کاملا متفاوتی را انتخاب کرده‌اند تا بتوانند از دست دادن بینندگان و خوانندگان‌شان را جبران کنند. [آشنایی با شیوه‌های مدیریت اقتصادی رسانه‌ها]

در حالی که برخی رسانه‌ها به شکلی قوی بر پوشش اخبار محلی و منطقه‌ای متمرکز شده‌اند، برخی دیگر به انتشار اخبار جانبدارانه و مجادله‌برانگیز روی آورده‌اند.

بسیاری از رسانه‌ها از طریق ارتباط گرفتن قوی با خبرنگاران شهری، وبلاگ‌نویسان و مبتکران محلی تلاش کرده‌اند جایگاه خود را حفظ کنند. اغلب روزنامه‌ها حتی نام‌شان را در شاخه‌های غیررسانه‌ای اما پول‌ساز، مثلا بازار گردشگری، وارد کرده‌اند. همه این استراتژی‌ها آن گونه که دانشمندان علم رسانه می‌گویند، حاوی مخاطرات مالی و در همین حال خطراتی برای روزنامه‌نگاری فاخر است.[راه نجات رسانه‌های نوشتاری]

این تحقیق تاکید می‌کند، اگر چه توزیع روزنامه‌ها و همچنین سقف بینندگان خبرهای تلویزیونی روند کاهنده‌ای را سیر می‌کند، اما در مجموع نمی‌توان از سیر نزولی علاقه به کسب اطلاعات به روز صحبت کرد.

این محققان رسانه‌ای می‌گویند: «روزنامه‌نگاری سنتی، آنگونه که برخی گمان می‌بردند، از اهمیت نخواهد افتاد.»

با این حال به گفته آنها، شهروندان آمریکایی امروزه به مدد اینترنت، قوی‌تر از گذشته اخبار را از دیگر رسانه‌ها به جای رسانه‌های کلاسیک کسب می‌کنند.

مشکل مالی
اما میزان خوانده شدن روزنامه‌های آمریکایی که سال گذشته در مجموع ضرر تلخی را در میزان فروش متحمل شد، در مجموع در حال حاضر کاهش نیافته است. دلیل این امر آن است که بسیاری از آمریکایی‌ها این روزنامه‌ها را در اینترنت – یا صفحات اینترنتی یاهو، گوگل یا AOL مطالعه می‌کنند، یعنی جایی که منبع تولید اخبار نیستند، بلکه فقط آنها را سازماندهی و گردآوری می‌کنند.

از این رو بزرگ‌ترین مشکل رسانه‌های آمریکا کم شدن شمار خوانندگان خبرها و گزارش‌های آنها نیست، بلکه آنها دچار مشکل مالی هستند. نمی‌توان با اینترنت و از طریق تبلیغات اینترنتی به جبران ضررهای سنگین مالی پرداخت. حتی «نیویورک تایمز»، با جلب 14.7 میلیون آمریکایی در ماه به صفحات اینترنتی خود، هم در این زمینه موفق نشده است.[بایدهای تعامل رسانه و اقتصاد]

در این تحقیق آمده است: «هر چه پیش می‌رویم مشخص‌تر می‌شود که صنعت خبررسانی باید بتواند مدل‌های تجاری بسیار تهاجمی‌تری را نسبت به گذشته ایجاد کند.»

کد خبر 46793

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز